Hej
Jag sitter nu och planerar och räknar på vårat garagebygge.

Garaget oisolerat byggs i blekinge snözon 2 och är 7.2x8.4 med modernt funkis tak och en 5m garageport på kortsidan. Likt garaget i denna länk:

http://www.villaportalen.se/artiklar/garage-och-carport-1834.asp

Räcker det med vanlig hyvlat 120x45mm virke till hela stommen dvs syll, reglar, hanmarband mm eller behövs det grövre eller kanske tom limträ i vissa delar?

Behöver jag förstärka ovanför porten då den är 5m bred? Isåfall hur och med vad?

Supertacksam för svar.
 
Generellt kan man säga att dimensioner på en stomme är överdrivna. Anledningen till det är att man måste upp på vissa mått för att få i den isolering som behövs. En vägg av 170x45 är alltså framförallt tilltagen för att svälja isoleringen.

I övrigt är det kanske svårt att svara så här på ett forum. Du får viss snedbelastning med detta tak och 5m port behöver en genomtänkt avväxling för att klara snölaster.

Vänta ett tag så trillar svaren in(y)
 
Hejsan!
Förstärka över porten? Beror på alternativ på taket:
1 Om du ska ha takstolar, så får du ner vikten på långsidorna och behöver inte förstärka över porten.
2 Om du ska ha en limträbalk längsmed taket, då måste du ha stöd under ändan på balken.

Alt. med takstolar är nog vanligast och billigast också.

//AA
 
Det har byggts tvåvåningshus med "tvåtum fyra" som stående reglar utan problem, men det var förr när isoleringskraven var helt annorlunda.

120x45 i ett garage är inga problem, vill du ha mer isolering så kan du ju korsregla på både ut och insidan.
 
Jag ser framför mig så här:

Man bygger takstolar med vinkel för det mindre taket, och sen bygger man upp på dom till det högre taket.

Då är det ju bara att överdimensionera den första takstolen över porten, kanske en obruten limmträbalk som underliggare i den takstolen.
 
För litet garage...bygg större när du ändå håller på... ;)
 
  • Gilla
Spett och slägga och 2 till
  • Laddar…
Screenshot_2015-08-01-23-03-45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.