Hej!

Är helt ny i det här med att bygga hus men jag och min sambo har en chans att köpa en tomt för en miljon.
Att dra in VA kostar 200 000 och det är en hel del berg att spränga/spräcka bort på tomten. Kostnad för detta vet vi ej än men vi ska ta in offerter på detta innan vi köper tomten så att man inte står där med skägget i brevlådan.
Jag undrar bara, mellan tummen och pekfingret, är vi helt ute och cyklar om vi tänker att vi kan få ett helt färdigt hus på 170 kvm för ca: 3,8 miljoner (med tomten inräknad).
Det vi räknar med att göra själva är: Måla huset utvändigt, installera ett eget köpt kök, lägga golv och möjligtvis ytterligare ytskikt.
Väck oss gärna brutalt här och säg ärligt att vi är helt ute och cyklar eller om vi är hyfsat nära sanningen.
 
Jepp, ni är ute och cyklar. Vi hamnade på 3,5 för ett nyckelfärdigt enplanshus på 144 kvm. Då kostade tomten 620000 inkl VA. Ingen sprängning, men dock pålning för 70000. Många i mitt område har sprängt, och det är ingen billig historia. Så om du inte ska göra mer jobb än det du skrev tror jag att det är omöjligt för de pengarna.
 
snowballtwo skrev:
Jepp, ni är ute och cyklar. Vi hamnade på 3,5 för ett nyckelfärdigt enplanshus på 144 kvm. Då kostade tomten 620000 inkl VA. Ingen sprängning, men dock pålning för 70000. Många i mitt område har sprängt, och det är ingen billig historia. Så om du inte ska göra mer jobb än det du skrev tror jag att det är omöjligt för de pengarna.
Hm, det var det jag misstänkte. Men vi ska i o f s bygga tvåplan vilket blir billigare än ert enplanshus men vi kommer få betala mer för VA och markarbete än er. Vi får börja ta in offerter och se hur långt ifrån 3,8 vi landar annars får vi nog leta upp en annan tomt...
 
Jag gissar på huskostnad mellan 2,7-3 mkr beroende på typ av hus, dyrare om ni ska byga stenhus. Sprängning är precis som det låter, stort hål i plånkan :(
 
Det är ett trähus vi ska bygga men jag tror också att just sprängningen är det dyra här. Ska bli spännande att se vad husföretagen säger sedan...
 
Hemmakatten
Vet inte om vi hade tur eller nåt, men vår sprängning kostade 32' år 2006. En längd på cs 15 m, bredd 3-5m, berget vsr som högst 2 m ovan mark och det sprängdes till ett djup av ca 1,5m. Det som tillkom var markentreprenören som med grävmaskin var på plats och drog för o bort sprängmattor, lastade bergmassor på lastbilar för bortforsling och kostnaden för lastbilarna. När grävmaskinen inte behövdes för sprängningen utförde den andra markarbeten.
 
Redigerat:
Ja men det låter ungefär så högt och brett som vi ska spränga bort men vi måste använda krut eller annat sprängmedel som inte kan åsamka skada på grannfastigheter. Tror att alla priser har skjutit i höjden sedan 2006 tyvärr. Vi har dock letat upp flera entreprenörer nu som vi ska kontakta angående offert så får vi se vad det landar på.
Stötte ni på någon oväntat hög kostnad under sprängningen? Alltså en utgiftspost som man kanske inte tänker på.
Tack för alla svar förresten!
 
Nått som spelar in stort på sprängningskostnaden är hur mycket hus det är omkring, här omkring brukar det kosta ca 6000kr i besiktningskostnad per hus inom en viss radie.
Så ju färre hus ju lägre kostnad.

Så farligt dyrt behöver det inte bli med sprängning om man inte har massor med hus runt sig, i vissa fall kan det ju tom vara någon som behöver sten att fylla med och man kan på så vis dela på transportkostnader.

Jag tror 3,8miljoner inklusive tomten kan bli tight om ni inte gör mycket själva.
 
Hemmakatten
Rebsve skrev:
Ja men det låter ungefär så högt och brett som vi ska spränga bort men vi måste använda krut eller annat sprängmedel som inte kan åsamka skada på grannfastigheter. Tror att alla priser har skjutit i höjden sedan 2006 tyvärr. Vi har dock letat upp flera entreprenörer nu som vi ska kontakta angående offert så får vi se vad det landar på.
Stötte ni på någon oväntat hög kostnad under sprängningen? Alltså en utgiftspost som man kanske inte tänker på.
Tack för alla svar förresten!
Nej, inget oväntat. På själva sprängningskostnaden hade vi ett fast pris och inga hus i omedelbar närhet så besiktning behövdes inte heller. Tvärtom var sprängarna mycket tillmötesgående och sprängde ett par extra gånger för att vi skulle få en fin kant där berget går ovan mark. Men jag har som sagt inte nån koll på hur många lass sten som kördes iväg. Det var en hel del. Har för mig att jag läst att 1 kubik berg blir motsvarande 3 kubik som lösa stenar och det stämmer säkert. Man måste ha någon som gräver bort jordmassorna ner till berg innan sprängaren kommer och den jorden ska också ta vägen någonstans.
 
Kanske kan ni få ett väldigt enkelt typ Älvsbyhus och inreda övervåningen själva. Annars blir det nog svårt.

Vi har byggt ett 2-plans på 165 kvm och betalade 3,7 mkr exkl tomt men inkl alla avgifter och markarbeten. Ingen sprängning eller pålning men ändå några hundra tusen för att fylla upp och fixa till.
 
Visa lite bilder på sprängningen, kanske ja kan lämna ett ungefärligt pris, inklusive längd/bredd/höjd
 
Asson skrev:
Kanske kan ni få ett väldigt enkelt typ Älvsbyhus och inreda övervåningen själva. Annars blir det nog svårt.

Vi har byggt ett 2-plans på 165 kvm och betalade 3,7 mkr exkl tomt men inkl alla avgifter och markarbeten. Ingen sprängning eller pålning men ändå några hundra tusen för att fylla upp och fixa till.
Oj då, det lät mycket exklusive tomt. Har ni gjort utsvävningar då eller byggt ett standardhus? Om man kollar runt här på forumet så har ändå andra byggt billigare än så. Då ligger vi ju 1 miljon fel i vår kalkyl i så fall :eek:
 
buspojken skrev:
Visa lite bilder på sprängningen, kanske ja kan lämna ett ungefärligt pris, inklusive längd/bredd/höjd
Ska se om vi kan få in några bilder, vi har tagit bilder på tomten nämligen. Vad snällt att du erbjuder dig!
 
Undersök offerterna noga om ni pratar med säljare, för det är de de är - säljare. Av de jag känner som byggt har deras uppskattade pris hamnat flera hundra tusen snett, för lågt. De säljer oftast inte med tex markarbeten utan lägger det utanför sk totalentreprenader. En buffert på 15% är ett måste för "upskattade priser" och just uppskattat pris för markarbeten får, enligt lag, diffa 25%.
 
Rebsve skrev:
Oj då, det lät mycket exklusive tomt. Har ni gjort utsvävningar då eller byggt ett standardhus? Om man kollar runt här på forumet så har ändå andra byggt billigare än så. Då ligger vi ju 1 miljon fel i vår kalkyl i så fall :eek:
Det är inget lyxbygge utan rätt basic, men med bra standard på kök, badrum och material. Dessutom en del extra el, centraldammsugare, bastu och lite andra småsaker. Men som jag ser det rätt likt de flesta andra nybyggen i vårt område. Och vi verkar ligga rätt "medel" i pris när man pratar med grannar som byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.