Funderat lite och måste veta lite. Du har ett förrådsutrymme på vinden över garaget utan mellanväggar. Och han som rita takstolen säger utrymmet i ramverkstakstolen är beräknat som förrådslast, alltså 100 kg per m2 och då får bjälklaget svikta. utrymmet är på 12x4m meter. under takstolarna är utrymmet 12x7m.
Visst, det står 100kg per m2, men om man omvandlar det i verkligheten och saker, vad kan man stoppa in för saker och hur mkt? det jag funderar lite på. Eller är det så pass svagt att man kan knappt kan gå där upp eller hur starkt är det?

Och om man lägger extra reglar mellan takstolarna, har det effekt i att stärka hållbarheten? så att det t.ex bara blir 600mm mellan reglarna.
 
Har också läst din tråd om isolering av ditt loft...
Jag hade haft loftet som kallförråd, och ev. byggt en friggebod som varm förråd.
Blir fort tungt med bil grejor på loftet, och går åt mycket isolering.
Tror att du ska tänka om....

//AA
 
Jo, jag är lite överallt och har massa frågor. =)
nja, det är kanske lite missuppfattning där. Är mer allmän förvaring. Och jag är med medveten om att det går inte ha för tunga grejer där uppe. Därför jag är nyfiken på vad är för tungt?
Sen jag är ingen mekaniker och mekar med bilar, men vill gärna lära mig att kunna fixa med bilar själv.
Men jag ska inte samla på bildelar t.ex och slänga upp massa sånt där. Men ska jag samla tunga bilgrejer då kommer jag nog bygga mer förråd på gården isåfall som du säger.

Men allmänt kanske Mer typ T.ex sommartiden kanske man lägger upp skoterkläder, hjälm, vinterkläder, golfklubbor och kanske lite tvärtom vintertid, upp med sommarkläder.,
kanske nån gammalt soffbord, kanske ett lite kylskåp med ölen eller nåt istället för att ha det på nedervåning och det ta plats där.
eller är en enkel billig soffa för tung?
oavsett värme eller kallt så är ändå nyfiken ungefär vad för tunga grejer man kan ha, så jag vet lite begränsning,
vad är för tungt. Om jag ska vara helt ärlig så 100kg per m2 säger mig inte direkt mkt.

Eller t.ex det är en bit mellan min lägenhet och garaget, om man håller på med nåt och tiden blir sent och man inte orkar åka hem. Kanske man kan slänga upp en billig enkel säng för natten. Förstår ni lite hur jag tänker.
om inte dem sakerna är för tunga??
Skulle va fint med värme så möjligheten fanns om det inte är för tunga saker?
Sen visst, har gott om plats i framtiden att bygga annat eller så kanske detta förråd räcker för saker jag samlar på mig. vet man aldrig.
Jag är ingen samlar utan har lite lätt för att kasta saker som bara ligger. Men undersöker om de är möjligt? Osv innan jag tar ett riktig beslut så här blir det. =)
 
Redigerat:
Vist är det möjligt att ha förråd på loftet.
Det som jag vänder min emot är att du ska ha det uppvärmt och isolerat.
Kommer att gå åt sjukt mycket isolering för de 4x12 meter du pratar om...
Om du inte isolerar ordentligt, kommer det att kosta mycket pengar att hålla det varmt.
Plus fippel och bekymmer med ventilation / luftspalt och annat.
Ha det som ett kallförråd. Mina 2 cent.

Går ju bra att förvara saker där endå. Men bygg inga hyllor.
Bara banankartonger på golvet.
Musfällor och ventiler i gavelspetsarna.

//AA
 
100 kg/m2 och 4x12 m = 48 m2 => 4.8 ton utspridd last totalt.
Sedan kommer det att svikta för mycket mot vad regelverken säger, men det betyder inte att det rasar, utan bara att det sviktar/gungar lite mer än vad som anses rimligt. Jämför man med äldre byggnader så har de generellt betydligt mer svikt i golven än nya hus. Det var till och med eftersträvansvärt ibland, för det gav bättre dansgolv om det var lite svikt och stuns i dem!

Med 7 m spännvidd utan stöd under så behöver du nog järnbalkar som extra golvbjälkar mellan takstolarna, då jag misstänker att höjden på takstolarnas underliggare inte är mer än max 220 mm?

Om du kan bygga sidoväggarna som längsgående fackverksbalkar så kan du använda träreglar i bjälklaget (=> cc 60 cm) om du hänger dem i de längsgående fackverksbalkarna/sidoväggarna då det endast ger 4 m spännvidd.

Å andra sidan så klarar befintligt mellanbjälklag definitivt en soffa, om du är ensam i den...
Liksom en tältsäng för övernattning.
Om du bara förvarar t ex kläder så kan du i stort sett fylla hela loftet med kläder upp till nock utan problem.
Ett kylskåp är heller inget problem.
Det som i allmänhet väger mest och ger störst punktlast är människor.
 
ton? Så många ton kommer jag inte upp i?
Det är en 220mm ja. och klarar bärigheten av de jag sa t.ex här så är det lugnt för mig. Nog ska jag förstärkare på nåt vis, det är väl alltid bra. Men det hjälper alltså inte så mkt att lägga extra regel imellan takstolarna då? att minska 1200mm till 600mm?

och att det blir mkt isoleringen gör inte mig så mkt bara jag får till så man får luftspalt och allt som behövs för det och kan regla på gavlarna på ett bra sätt.
 
"Men det hjälper alltså inte så mkt att lägga extra regel imellan takstolarna då? att minska 1200mm till 600mm?"

Jo, normalt fördubblar du bärigheten med dubbelt antal bärande bjälkar, men en spännvidd på 7 m kräver rejält höga bjälkar (=limträ el kerto) om de ska tillföra någon bärighet.
 
ska man ta det som att det är onödigt arbete och ger ingen extra bärighet. jag har inget emot att lägga dit nån extra om de iaf ger nånting.
 
Golvbjälkarna mellan takstolarna kommer att svikta mer och ha sämre bärighet än takstolarna. Så utan stöd underifrån är det nog ingen vits.

Alt kan du lägga reglar längs långväggarna och fästa de extra golvreglarna hängande i dem. Då blir det 4 m spännvidd på de också, och följaktligen samma bärighet som för takstolarnas underliggare. Dock ökar inte takets totala bärighet eftersom det är takstolarna som bär/styvar upp de extra golvreglarna. Men, då funkar det med golvspån el 23 mm spontade golvbrädor.

Om du har cc 120 cm så behöver du ha ca 45 mm tjocka spontade brädor på loftgolvet för att få vettig bärighet & svikt på golvet.
 
hmm, okej. tycker ändå på nåt vis borde känns lite logiskt att lägga imellan reglar och få mindre avstånd och extra reglar iallafall borde lätta på trycket på takstolarna? Men mest det jag är ute efter om det är om du sa tidigare om vad för grejer som dem klarar av(kylskåp,säng, kläder osv) så är det lugnt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.