En av våra blivande grannar har inrättat något slags utedass till sina byggare, det består av en stomme med svart plast lindad runt. Kan det verkligen vara tillåtet med sådana inrättningar inom tätbebyggelse, är orolig att det drar till sig råttor och andra odjur.
 
Det beror nog mer på hur smakfullt innehållet är.
Är det ex. en Porta Potti därinne är det ingen fara; är det bara en stolpe att sitta på kan det möjligen dra till sig flugor.
Personligen tvivlar jag ju på att grannen vill ha en hög med mänsklig avföring att ta hand om när byggarna försvunnit; dessutom kanske byggarna har något att säga till om.
För övrigt finns det inte så många råttor och odjur som är intresserade av bajs.

Du får väl smyga dig dit och kika. ;D

Eller bättre, dela din oro direkt med grannen. Personligen tycker jag att du säkert borde ha bättre saker att oroa dig för.
 
Nu var de egentligen inte jag som var mest orolig utan våra byggare, de sa nämligen att hade det varit svenska byggare hade det aldrig accepterats med en så simpel lösning, likaså finns det inte en byggställning eller andra skydd på hela bygget , ska inte svenska regler gälla på alla byggen. Förstår iockför sig deras kritik, de ser ju sina jobb försvinna till billig arbetskraft utifrån.
 
I dagsläget gäller svenska regler på byggen. Det var ju bland annat detta som stora delar av riksdagen var oroliga för inför att nya länder kommer med i EU.

Vi får la se om EU ryter till!!
 
Mmm. Det är verkligen opassande att behandla utländsk arbetskraft som vore de slavar. >:(
 
Utedass har ju funnits i alla tider...
själv har jag snickrat ett av gjutformens material blev faktiskt riktigt snyggt! dessutom har jag grävt en grop som jag kan fylla igen när jag får VA klart. Det är väl bättre att de är på en avgränsad plats än sprider "avfallet" lite varstans :)
 
Aha, det är du som är grannen...? ;)
 
robbin skrev:
En av våra blivande grannar har inrättat något slags utedass till sina byggare, det består av en stomme med svart plast lindad runt. Kan det verkligen vara tillåtet med sådana inrättningar inom tätbebyggelse, är orolig att det drar till sig råttor och andra odjur.
kommer ihåg kartongmuggen bakom ett skynke i lumpen

en vecka med ösregn på en wellpappkartong full i skit ....kul när den skulle upp på traktorn :-/
 
Nej!
Mitt dass är inget plastskynke. men mitt tidigare dass var en pinne mln två träd och grop á la lumpen, hade grannarna klagat då hade jag förstått dem. Därför har jag byggt ett riktigt utedass. Om jag kunde så skulle jag bifoga en bild.
 
Jag frågade en person som jobbar med arbetsmiljöfrågor på NCC om detta. Hon sa att det är lag på att det ska finnas toalettmöjligheter (pluss mängder av fler lagar), men det kan mycket väl vara torrdass. Det finns alltså inget i lagen som reglerar utförandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.