Hej!
Lite konstig fråga kanske: ville bygga altan och måste blir av med ca. 2 cubikmeter sand. Tänkte att anlita grannens son, därför jag har diskbråk. Tycker ni att 200 SEK/ timme är en adekvat lön för sådan arbete?
 
Åsa Lund
Om han är flink så låter det rimligt. Hänger han mest på spaden så är det i överkant.
Pass på hur mycket han får tjäna innan skattmasen vill bara med och få sin del av kakan
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Hur gammal är han? Är han 13-17 så är det en väldigt bra lön. Är han 30+ så är ert tveksamt . Känn vad du tycker är rimligt för arbetet i tid och diskutera detta med sonen.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Tack Åsa! Han är elev, så skattmasen kan ta sig en vända. Tror jag..
 
harry73
200 kr/timmen är väldig mycket för att få netto i handen tycker jag. 100 kr är mer rimlig men fortfarande mycket.

Varför inte fastpris?
ska han bara lasta det på ett släp eller ska han frakta det med skottkärra till skogen?
 
Håller med Harry73,

Med ett fastpris får han ju möjlighet att påverka sin egen timlön. (y)

Snabbt jobb = Hög timlön
Långsamt jobb = låg timlön
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Därför att vi avtalde timlön och jag betala gärna en 'rättvis' lön.
Han har åkt gräsklippare åt oss förut och jag tveka inte på arbetsetik.
 
Normalt skulle nog vara 120-150.
200 motsvarar 34000:- i månadslön vilket är ganska bra betalt för byggjobb.
 
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Anlaggare-1447

Enligt ovanstående tabell ligger medelinkomsten för en person i anläggninsbranschen i Dalarna på 24 857:-
Det motsvarar i runda slängar 150kr/h

Detta är som sagt medelinkomst. Medelåldern är ju 27 år och den genomsnittliga arbetserfarenheten är 5 år.
Du får nog justera ner lite för hans ålder och bristande erfarenhet om du nu vill vara rättvis.

Men om du har någon form av vänskaplig relation till grannen/grannpojken och vill vara schysst kan du säkert erbjuda 150:-/h, vilket får anses vara ett bra erbjudande.
 
Mikael_L
Jag gav en kompis bara 500:- / dag för två dagars hjälp med att råsponta och pappa garagetaket.
Han var arbetslös då, ej a-kassa eller något. Jag hämtade honom hemma, skjutsade tillbaka, bjöd på lunch och allt annat. Och lite middagsbjudning sen osv.
Men det fiffiga med detta var att för dessa 999:- så faller allt med arbetsgivaravgifter osv bort.

Lite snålt kanske, men han verkade ändå rätt nöjd själv, med en tusenlapp på fickan och missade bara lite slösurfande ett par dagar i gengäld. :)


Det motsvarar alltså en lön på 10000:- i månaden efter skatt, om man räknar så.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
larsbj skrev:
Normalt skulle nog vara 120-150.
200 motsvarar 34000:- i månadslön vilket är ganska bra betalt för byggjobb.
Att OBS skattefritt, då är det väldigt bra!!
 
Tack för alla svar. Nu vet jag att jag inte är för snål iaf. Men jag tycker det är ganska grov kroppslig arbete och det vill jag honorera.
 
Charley1968 skrev:
Tack för alla svar. Nu vet jag att jag inte är för snål iaf. Men jag tycker det är ganska grov kroppslig arbete och det vill jag honorera.
Resonerar du på samma sätt när du ska dränera runt huset och firman vill handgräva på löpande räkning? ;)
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Gnehehe..got me there, eviljava :)
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.