Jag har köpt en spis som inte funkade när jag pluggade i perilexkontakten. Eller rättare sagt ugnen funkade men inte spisen. När jag drog ur propparna för att testa smällde lampan i ugnen och det började ryka. Då jag mätte med multimeter visar sig då att det är 400v mellan faser, 0v mellan fas och jord samt 230 v mellan jord och fas.
Är inte nolla och jord omkastade då? Jag har inte så många jordade uttag men för att kolla mätte jag 230v även mellan jord och hålen i det jordade uttaget.
Hur farligt är detta på en skala, eller är det rätt utfört och spisen det är fel på eller fel i centralen. Min teori är att lampan fick 400v kan det stämma?
tacksam för svar
 
Beskrivningen av mätningen är lite oklar.

Ett vanligt fel är att nollan saknas i perilexuttag om någon har eftermonterat det. Äldre spisar var 380 v 3 fas utan nolla ( elementspänngen är här 380 v). Nyare spisar är ofta 230/400 v spisar där alla element är kopplade mellan fas och nolla ( dessa använder 230 v)

Fördelen med den nya lösnimgen är att produkten kan säljas i alla eu länder oavsett om man matar den med 1 , 2 eller 3 fas.

Utebliven nollanslutning leder lätt till att spisen får skador på elektroniken särskilt om den är av induktionstyp.

Lyft på uttagskåpan och kolla om det är 4 eller 5 ledare. Bryt strömmen först.

Återkom sedan på forumet.


Alla felkopplingar :är farliga. Berör felkoplingen skyddsjordningen är den livsfarlig...
 
Redigerat:
tommib
Det låter väldigt konstigt.... 400V mellan faserna är rätt, men sen skriver du 0V mellan fas och jord och 230V mellan jord och fas. Det får jag inte ihop. Menar du att det är 230V mellan nolla och jord? Du ska få 230V mellan fas-jord och fas-nolla, däremot ingenting mellan nolla-jord.

Har det gjorts några andra elarbeten hemma hos dig (eller i närområdet)?

En ugnslampa kan tåla 400V men jag vet inte hur det är med moderna spisar. Min spis har inte någon nolla så där drivs lampan med 400V.

Korrekt kopplat ser ett perilexuttag såhär: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
Mät så att ditt är kopplat så... Sen måste du kolla på spisen hur den är kopplad. Det kan ju hända att någon hade en dålig dag på fabriken....

Edit: Tvåa på den... Men jag kan lägga till att du ska få 230V mot jord i ENA hålet på vägguttaget. I andra hålet ska det vara 0V eller nära för då mäter du noll-jord.
 
Jag tror inte lampan tål 400 v. Det är nog en 230 v lampa som har ett förkopplingsmotstånd i spisen.
 
Gissningsvis ligger en fas på nollstiftet. och nollan på ett fasstift. Om du är säker på vad du gör så mät och kolla, i annat fall tillkalla elektriker.
 
Det är tre ledare och en jord. 0v mellan fas och noll, 230 v mellan jord och fas samt 400v mellan faserna. Sen är det en grå "kabel" utan ledare...
 
Då har jag väl brännt spisen då eftersom det är en induktion och nollan saknas. Går det laga?
 
Perilexen vwrkar rätt inkopplad. Tack för svaren.
 
tommib
När du säger 0V mellan fas och "noll", menar du då att du mäter mot en blå ledare? Färgerna betyder ingenting utan det gäller att mäta. Gulgrön är nästan alltid jord men du kan ju kolla i "Värsta elkopplingen" för kreativa saker man kan göra med G/G ledare...

Om du har tre ledare + jord så saknar du som du själv säger nollan. Inte bra för induktion men du kan ju hoppas på att det bara var lampan som gick och att spisen klarade sig. Moderna induktionshällar har ibland skydd inbyggt mot just den här felkopplingen.

Ta hem en elektriker som får dra fram en ny matning. Det låter på din beskrivning som att du har en utanpåliggande kabel med den där sladdriga lilla gråa i mitten.
 
tommib
Men vänta, vilken perilex menar du? Uttaget eller sladdstället på spisen?
Ett perilexuttag kan inte vara rätt kopplat med bara fyra ledare (typ), den ska alltid var fullkopplad med tre faser, nolla och jord.
 
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
tommib
En bild på kopplingen kanske?
 
Ursäkta det är tre ledare 0a och jord.
 
1438333957690-2029727131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det är som tuktuk trodde, nolla och fas ligger fel (om ledarfärgerna stämmer). Nollan ska ligga på plinten till höger om jord (alltså moturs).

Edit: Det är alltid svårt att se men jag hoppas att det är 2,5 kvmm kabel (alt att det är säkrat 10A)
 
Frågan är hur den gamla spisen kunde funka.. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.