Flexibla anslitningar mot kanalen ner i huset. Dämpare till upphängningen. Sedan måste man ju se till att kanalen ovanför sitter stabilt.

Sedan har jag tyvärr glömt schemat för att avgöra vad som är fläktljud och vad som är stomljud. Man korkar igen öppningarna på fläkten och får du reda på vilken andel av ljudet som kommmer varifrån.
 
OK. Jag skall kolla efter hur stor operation det är att flexa till det..
 
Hur har du fäst fläkten i kanalerna ?
Brukar rekomenderas att fläkten fästs med "montageklämmor", alltså plåtsvep med gummi/cellplastisolering mot skraven.
 
Det är VVSaren som fäst. Misstänker nog att den är popnitad i kanalen... Tydligen är det så att före man bygger hus skall man gå utbildning till byggnadsingenjör, elektriker och VVSare och sedan göra allt själv..
 
FrittDrag skrev:
Brukar rekomenderas att fläkten fästs med "montageklämmor", alltså plåtsvep med gummi/cellplastisolering mot skraven.
Å faan är det det som de är till för.  ::)

De kanalfläktar som inte är poppnitade fast, helst då på ett sådant sätt att man måste riva 100m kanal för att få loss skiten, är väl lätt räknade.

(Okej jag är grinig, men man blir luttrad med tiden.)
 
Precis "poiu" ... tanken med montagesvepen är just att man skall kunna byta kanalfläkt utan att riva hela systemet.
Visst dom kostar lite mer än några popnitar men man tackar sig själv efter en 10-15 år när fläkten skall bytas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.