Jag håller på och planerar ett bygge och ska nu välja uppvärmning. Det rör sig om en 330 m2 stor lokal, fördelat på 3 rum, 20, 90 och 220 m2. Det kommer vara stängda dörrar mellan rummen. I det största rummet kommer jag ha ett möbelsnickeri, kontor i 90 m2 och ytbehandling i 20 m2.
Det optimala vore att gjuta in en golvvärmeslinga och koppla till en värmepump. Kostar mest, ca 170 000 kr.
Alternativet jag funderar över är att strunta i golvvärmeslingan och spara in dom pengarna, gå ner i tjocklek på cellplast i grunden från 300 mm till 200 mm eller t.o.m. 100 mm och spara en del pengar där med. Istället installera 2 st luft-luft och spara ca 120 000 kr.
Duger det med 100 mm cellplast om jag väljer luft-luft-värmepump?
Duger det med 200 mm cellplast om jag väljer att gjuta in en golvvärmeslinga?
 
Fundera på vad som blir billigast över tid, inte vad som kostar minst nu.
Att spara 20000:- i cellplast på ett bygge för kanske 3 miljoner, och sedan få högre värmekostnad i 50 år låter förmig som att snålheten bedrar visheten.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat vad BBR kräver tveksamt om du får bygga med 100mm och LLvp
 
Ska kolla med kommunen vad dom säger. Ett alternativ är att bara gjuta in slingorna till golvvärmen och göra resten efter några år. Väljer nog 300 mm tjocklek, ett skikt cellplast kostar ca 16 000 kr, så i sammanhanget är det ju inga stora pengar. Men värmepump kopplad till golvärmeslingan går ju på en del och jag behöver skaffa maskiner till verksamheten.
Så jag tänker att jag kommer undan hyfsat billigt med luft-luft, skaffar en bredbandsputs mm för pengarna och jobbar desto effektivare och sen installerar jag golvvärmen och ny värmepump. Frågan är om det finns en marknad för 3-4 år begagnade luft-luft?
 
Vi har elaerotemper i snickeriet och värmekostnad blir inte så hög, värmer till 14-15 grader sen blir det värme av verksamheten.
Vi byggde -90 och har 200mm i golv, 190 mm i väggar, och 400 mm i taket.
 
Det är ingen villa du bygger så inget som gäller där är tillämpligt.

En snickeriverksamhet i professionell skala ger överskottsvärme större delen av året. Undantaget förstås evakuering av div luft. Såvida du har intern spånsugsanläggning gäller det bara lackfläkten samt den direkta ventilationen.
Om det är fullskalig verksamhet du tänker dig så anser jag att alla investeringar i avancerade uppvärmningssystem är helt bortkastade. Luft-luft kommer att duga.

På 1990talet jobbade jag i en i stort sett oisolerad lokal (800m2) enligt dagens normer. Vi hade en spånsug med återföring av luften. När vi kom på morgonen kanske temperaturen sjunkit till 5-10 grader kalla vinterdagar. En halvtimme efter att spånsugen slagits på var vi uppe i 15, vilket är en närmast perfekt temperatur att snickra i.

100mm cellplast räcker i plattan. Som jag antydde ovan har du runt 20kw maskiner. En del av dem har värme som funktion, t ex fanerpressen om du tänker varmlimma.
Tänk i så fall mer på om du skall ha 20-30 cm betong i hela plattan. En pest när man på planeringsstadiet har bestämt var maskinerna skall stå.

Överväg 90m2 ytbehandling och 20 m2 kontor istället. Ytbehandlingen är själva magin när råmaterial förvandlas till färdiga produkter. Det som tar plats är inte påförandet av färg/lack/olja/bivax/whatever utan tork och efterbehandling. Med en för liten lackavdelning så har du redan från början bestämt att du inte kan få ut mer än vad som ryms i den. Eller så är du tvungen att belamra produktionslokalen med torkande grejer när du har ett större jobb, vilket du förstås tänker ha hela tiden.

För övrigt är jag förstås väldigt avundsjuk på ditt projekt :)
Lycka till med fortsättningen

mvh Findus
 
  • Gilla
Snickeri
  • Laddar…
Tack för info och engagemang!
När det gäller luft-luft, hur pass stark är luftströmmen och riktas den upp mot taket eller ner mot golvet? Tänker nu på dammet som jag antar kommer virvla runt, som bekant inte det allra bästa att andas in mdf-damm... Är lösningen på det en luftrenare?
 
Håller med Findus 90 m2 kontor och 20 lack är helt baklänges.
Jag har 15 m2 lackbox och 30 m2 möjlighet till tork och det behövs om man ska lacka luckor till ett helt kök.

Luftströmmen blir långsammare om det går att fördela ut luften på fler ställen med större munstycken.

Jag skulle lägga ner golvvärme och skaffa en elpanna tills jobbat ihop till en bergvärmepump.
Alternativt sätt dit en panna som går elda med spillvirke och pellets.

Protte
 
  • Gilla
Snickeri och 1 till
  • Laddar…
En luft/luft värmepumps effektivitet är starkt beroende av en ren innerdel, det sitter finmaskiga filter i innerdelen som behöver rengöras.
I en dammig miljö så riskerar du nog att få göra rent filtret och blåsa rent innerdelen i princip dagligen.
Jag gillar luftvärmepumpar, men har svårt att se det som en bra lösning i en dammig lokal.
 
Snikeri är en verksamhet med höga krav på brandsäkerhet, finns det luft luft som uppfyller tillräckligt höga ip klasser för att det ska bli ok, kolla med elektriker och försäkringsbolag.
 
Jag skulle vända på steken och ha 20 m2 kontor och 90 m2 ytbehandling om jag kunde. 90 m2 kommer min sambo att husera i, så där får jag inte vara med mina nylackade luckor. Tar till mig av tipsen och funderar på om det går att planera om ytorna något.
Lösningen med elpanna istället för luft-luft låter inte så dumt. Om filtret till en luft-luft dessutom måste rengöras ofta, ja då tappar jag intresset för den lösningen. Jag trodde däremot att det var uteluftens partiklar som fastnade i filtren och inte inomhusluftens?
Så länge elpriset håller sig på nuvarande nivå bör det inte bli alltför höga elkostnader för uppvärmningen med en elpanna och golvvärme. Antar också att en begagnad elpanna är lättare att sälja än begagnad luft-luft-växlare. Elda upp spillvirket är också en lösning jag funderat på, men drar mig för att elda i ett snickeri.
 
Om din verksamhet är yrkesmässig tillverkning, har du rätt till sänkt energiskatt på el, tror den blir ca 25 öre billigare, kolla på SKV. Viktigt att man blir registrerad med rätt sni-kod hos SKV.
 
  • Gilla
Snickeri
  • Laddar…
Kanske dags att fråga vad du tänker tillverka?
MDF-damm antyder planmöbelproduktion. Enstyckstillverkning av badrumsmöbler?
 
Redigerat:
Det är oftast enstyckstillverkning, men inte badrumsmöbler. Än. Men badrummet eller "hemma-spa" är ju det som gäller nu i dessa well- och fitnesstider. Kanske man ska rita en fin badrumsmöbel som går att variera efter kundens behov och önskemål.
Annars hjälper jag konstnärer i deras utsmyckningsuppdrag till offentliga institutioner mm. Ofta roliga uppdrag med gott om problemlösning inblandat. Utställningsmöbler till mässor och andra sammanhang har det också varit en hel del. Och skräddarsydda inredningar åt privatkunder.
 
Att rita fina egna designer leder sällan framåt. Kila hellre in dig hos någon butik och lös deras problem med kunder som inte nöjer sig med standard. Kommunikation är nyckeln. Får du en förfrågan, svara snabbt. Helst samma dag. Får du en kladdig handskiss med mått. Returnera en måttsatt perspektivskiss. Allt inom 24 timmar.

Då kan butiken sälja grejerna åt dig. Rykten sprids på underliga vägar att just den affären kan ordna specialgrejer.
Ett år senare sitter du med 20-30 enskilda önskemål i veckan. Potentiellt får du en fjädedel till hälften av dem. Visserligen smågrejer för mellan 5000-20000. Men det blir jobb för 2 mille om året.

mvh
Findus
 
  • Gilla
Snickeri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.