M
mattiasp skrev:
Nej, sannolikt bildas CaCl2 och en del annat relativt ofarligt. Och möjligen vätgas.
Claes Sörmland skrev:
Japp, det blir ofarliga kloridsalter. Inte vätgas utan koldioxid bubblar bort.

Okay, då har jag lärt mig fel. Tack.
 
Tack för alla era svar! Fantastiskt med ett forum som Byggahus, med så många engagerade själar :)

Jag har ingen bilhammare, men märker jag att det tar allt för lång tid så kör jag iväg och hyr en.

Tack för tipset med syran. Om inget annat så kan man ju testa det för att rengöra det sista från de utknackade stenarna.

Jag har ingen jättebra bild just nu, kan lägga upp bättre imorgon. Men på bilden nedan får man en blick av teglet och den befintliga altandörren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hörs imorgon, förhoppningsvis kan man skapa underverk :)
 
tommib
Köp en billig Meec borrhammare från Jula. Min kostade 399 kr och funkar bra för mindre bilning. Idag bilade jag bort en kvadratmeter klinkers på några minuter med den. Den funkar också utmärkt för betongborrning, kör utan problem 20 mm hål genom 350 mm betonggrund.
 
Jag tror det med tanke på den begränsade ytan att det funkar bra med slägga och vanlig huggmejsel.. Ska du ändå ha maskin räcker det lätt med en vanlig proppmaskin SDS med mejsel.....
 
Borde inte fogarna gå att såga ur med en vanlig tigersåg? De är ju ofta väldigt porösa. Då borde det nästan bara vara att plocka ner stenen sen.

Om det fungerar tänker jag mig att det borde gå snabbare än att hålla på och borra och bila.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
M
tommib skrev:
Köp en billig Meec borrhammare från Jula. Min kostade 399 kr och funkar bra för mindre bilning. Idag bilade jag bort en kvadratmeter klinkers på några minuter med den. Den funkar också utmärkt för betongborrning, kör utan problem 20 mm hål genom 350 mm betonggrund.
Detta är tyvärr ett job där de billigaste borrhammarna med bilfunktion går bet. Ofta måste man köra försiktigt vilket innebär att trycka lätt på knappen så maskinen går långsamt (slår löst och med låg frekvens). Min borrhammare från jula har inte den funktionen utan den går på fullt spett hela tiden så fort man trycker in knappen.

Kanske finns billigare varianter på jula/biltema nu med variabel hastighet, men kolla så den har det innan köp för denna specifika uppgift.
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
Jag har rivit hela min tegelfasad med huggmejsel och minislägga. Blev förvånad över hur många hela tegelstenar det blev och hur lätt det var att få bort bruket.

Stenarna skänktes och kom till återanvändning...

Bara att prova och hoppas på att det sitter lätt...
 
  • Gilla
Snooby
  • Laddar…
En god vän hade för lite att göra idag, skönt med hjälp!

Vi kör med vinkelslip och hackar bort resterna. Funkar, men är tidsödande. 12 cm tjocka tegelstenar försvårar det hela.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skål på er!
 
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
C
Snooby skrev:
Funkar, men är tidsödande.
Klart det tar tid när polaren får jobba och du står och dricker pilsner :cool:
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 2 till
  • Laddar…
Även jag fick slita idag! :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här långt blev det. Imorgon bitti tar jag det sista, sen börjas det rivas på insidan. Jag kan lägga upp en bild imorgon när vi har fått altandörren på plats!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vilken dag! Fint väder och fullt med slit med renovering, kan inte bli bättre!

Resultatet, so far;

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är iväg imorgon (söndag är f-n vilodag!), så murning sker på måndag. Plåtis får komma i veckan. Sen är vi hemma!

Tack för visat intresse, och ett extra tack för all hjälp!

Jag lägger möjligtvis upp en sista bild om någon vecka :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
När jag rensade stenarna från bruk tog jag en pall (att sitta på), en huggkubbe och en slö yxa. Det gick kanonfint att hugga bort bruket om man håller stenen mot kubben i lämplig vinkel. Ett tips för kommande rivningsprojekt

/Kjell.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murningen fick jag gjort en kväll, ovan bild visar när det nästan är klart.
Helt ok för att vara debuten!

Just nu har jag påbörjat tvättning av det jag murade, då jag kladdade en del på stenarna. Tänkte jag skall dela med mig av min erfarenhet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder endast såpavatten (mao varmt vatten och en skvätt såpa), en skurborste samt en stålborste. Gör underverk!
 
Jag har missat att lägga upp ett slutresultat, så det kommer här!

Utsidan, före och efter:
IMG_1933.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan, före:
IMG_1525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan, efter:
IMG_2136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite smått och gott har hänt sedan bilderna, ny matta t ex, men inget värt att nämna :)

Pris för detta spektakel, gissningsvis;
Dubbeldörr, Skånska Byggvaror: 8500 SEK (En retur som reades ut, 50%)
Byggmaterial: 1500 SEK
Plåtning: 700 SEK

Det är vad jag kan komma på nu. Jag har för mig att jag räknade på runt 12000, så det är möjligt att vi hamnade ungefär där (har inte haft chans att sammanställa det ännu). Men oavsett - bra pris för ett stort lyft!
Trädäck coming up!
 
  • Gilla
Wicke666 och 1 till
  • Laddar…
Det där blev ju skitbra, mycket mer rymd och ljus i köket! Bra jobbat!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.