Hej.
Jag ska anlägga en låg mur nu under semestern.
Anledningen till att jag ska göra muren är att jag ska lägga på ett 20cm tjockt jordlager på tomten.
För att slippa slänta till 0 ut mot gatan så får det bli en mur med 1st sten på höjden.

Stenen som jag ska använda är benders labyrint 350 x 210 x 140

Jorden ska alltså gå mot stenen i överkant så att överkant sten och gräs går i liv.
I samma veva så passar jag på att gräver ner färdiggjutna plintar 700mm var 180cm ungefär.
Plintarna kommer att sticka upp och gå i samma linje om murstenen.

Sedan så ska ett staket på ca 1 meter byggas över hela muren. I slutändan så kommer muren knappt att synas, ännu mindre från gatan.

Jag har haft en kille här som har grävt en ränna där hela härligheten ska stå.
Är urgrävt ca 40 cm djupt och 40 cm brett. Och ca 60 cm där plintarna ska stå. (totalt 30 st plintar).

Jag tänker börja med att sätta alla plintarna, så att alla dom hamnar i samma höjd.
Det är även den höjden som murstenen ska följa. När jag har fyllt upp schaktet och återfyllt runt plintarna. Hur går jag lättast tillväga ?

Ska jag sätta murstenen i 5 cm sättsand? eller bör jag använda mig utan jordfuktad betong?
Inbillar mig att stenarna håller sig på plats bättre med jordfuktad betong, i och med att det bara är en stenrad. Tänkte även lägga ett hålkärl av betong på insidan av hela muren.

Jag lägger givetvis markduk under, och använder mig av 0-16 som jag paddar.

MVH Östlund..
 
Båda förslagen kommer funka. Ligger någon del av stenen under gatans nivå så är det ju helsafe.
 
Tack för svar.
Kommunen ska lägg på ytterligare 3-5 cm asfalt på gatan nästa år. Dock så är det en grusrad på ca 45 cm mellan asfalten och min mur.
Men när dom lägger på asfalten så kommer dom nog att återfylla med grus mot min mur.. Om inte så gör jag det..
 
Kan man sätta murstenen i bergkross 0-16?
Vore smidigt då jag säkert kommer få över 5-6 ton 0-16.
Lite oekonomiskt att köpa ett flak 12-13 ton med sättsand 0-8 för det lilla jag ska ha.
Åker jag med släpkärran till Bauhaus så ska dom ha 800kr tonnet för 0-8.
 
IMG_0626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut nu. Packat 0-16, ca 20cm kvar upp till plintens överkant. Stenen är 14cm hög och ska liva med plinten i överkant.
Det är alltså ca 5-6cm som stenen ska upp..

Nu är frågan, om jag lägger på stenmjöl 0-8, ska jag padda det och slå ner stenen i det hårda/paddade?
Eller ska jag lägga på stenmjöl som jag sedan slår ner stenen i, utan att padda det innan?
 
Spänn snöre ovankant plintar o mät, fyll på med 0-16 o padda så att du får 1-2cm tillgodo för stenmjöl att justera med. Justera blocken med spänt snöre i höjd/linje o gummislägga. Skippa duken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.