Hej!
Håller på att göra om ett rum i vår lägenhet. Tänkte bla sänka taket och sätta spottar. Det är samma rum som proppskåpet sitter så jag är lite osäker på om var jag kan regla utan att träffa el. Hittade elritningen och har ett par frågor.
Ser man/vet man om elen är dragen i taket?
Är den placerad enligt strecken på ritningen (dvs snett igenom rum) eller är det en ren "kopplingsritning"?
/Anders
IMAG1277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en kopplingsritning (sammanställnings ritning tror jag det heter) vad jag kan förstå.
Dom grejorna som det står TD1 , TD2 osv är dragna i taket i alla fall..Td står för Takdosa om du tittar till höger om ritningen.
Du får säkert hjälp straxt av någon mycket bättre ritningsläsare än mig.:)
 
tommib
Ska du sätta spottar i taket i garderoben? Eller är det kanske ombyggt sen ritningen gjordes?

Hursomhelst är det en kopplingsritning, den visar inte hur några rör går. Köp/låna en regeldetektor som också känner av el, har du tur hittar du rören med den. Annars kan du öppna takdosorna och titta i vilken riktning röret försvinner. Eftersom du vet hur det är kopplat så kan du då räkna ut ungefär hur röret går. De generella reglerna vid dold rördragning är följa rummets linjer (dvs längs väggar) alternativt kortaste vägen.

Lycka till. Det är inte hela världen om du prickar ett rör, förutsatt att du har jordfelsbrytare.
 
Elritningar visar normalt INTE vart ledningar är dragna utan det är mer en "funktionsritning" som bara i vissa fall visar exakt positioner. I dom fall dom visa exakt så är dom "sakerna" måttsatta. Brytare , uttag lampor mm sätts enligt ELAMA och Svensk standard Rör dras nästan alltid lättaste vägen (som ibland även är den kortaste.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för snabba svar!
Jag har tagit bort de tre garderoberna och satt dit en skjutdörr från sovrummet och satt igen dörren på motsvarande sida.
Jordfelsbrytare har jag, men det vore ju skönt att i alla fall försöka undvika😊
Tack!
 
Jag har antagit att följande går att göra men inte kollat med någon kunnig :confused: . Någon här som kan verifiera?
Ingen befintlig el är utanpåliggande utan gömd i vägg/tak(cement)
Är följande möjligt/en bra lösning?
1. I garderoben sitter nu strömbrytaren på fel sida av rummet eftersom jag satt igen sen dörren och öppnat upp där det är 3 garderober på bilden. Kan man förlänga med utanpåliggande från befintlig strömbrytare för att sätta den nya strömbrytaren på motsatt sida? Alltså ta bort den nuvarande men dra ut en förlängning därifrån.
2. Spottarna kan kopplas mot A24/TD2. Ok?
3. Finns inget el-uttag i rummet. Kan man dra en utanpåliggande förlängning från uttaget i stora sovrummet(ojordat) borra genom den nya väggen för att sedan sätta ett uttag(ojordat) i garderoben?

Om ni har ett mycket bättre förslag så kom gärna med dom!
Och notera att jag inte kommer att göra något av detta själv, men jag vill ändå veta om det funkar😃

/Anders
 
tommib
Ja, på samtliga frågor.
En bra elektriker kan också fälla in både röret till den nya strömbrytaren och till ditt uttag genom att bila/spårfräsa in ett rör och sedan spackla över. Om du ändå ska göra om rummet är det att rekommendera då det blir snyggare. Du kan också ersätta den befintliga strömbrytaren med ett uttag. Det ser kanske lite konstigt ut med ett uttag mitt på väggen men det kanske kan vara praktiskt också för att ladda mobiler eller något. Du kan ju alltid bygga en liten hylla bredvid.

Att koppla spottarna mot takdosan är inga problem. Tänk på avstånd bara om du ska ha halogen (jag rekommenderar dock LED) och att du behöver gömma ett drivdon på något bra ställe.
 
Tack Tommib!
Tänkte LED i taket. Har inte tänkt/kollat så mycket men var sätter man bäst drivdonet? Jag tänkte att det kan sitta på en regel i närheten av TD2 men det kanske är helt fel tänkt? Bör det sitta lättare åtkomligt?
 
tommib
Drivdonet sitter bäst nära armaturerna, dvs i taket. Vissa drivdon är så små så att man kan putta upp dem ovanför innertaket genom ett av spothålen. Andra får man montera innanför en liten lucka. Det som är viktigt är att kolla att det inte blir för varmt. Drivdonet bör sitta lätt åtkomligt för byte. Om du puttar upp den genom ett spotlighthål, rita en karta och märk ut vilket.
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Ankan:

Tänk också på att det även kan finnas vattenrör samt avloppsrör i bjälklaget. Att träffa ett avloppsrör är nog betydligt värre än att borra igenom ett elrör eftersom det är svårt att laga.

Nu har jag i och för sig inte detaljgranskat din ritning och kollat vad badrum etc är, så det kanske är säkert i ditt fall. Jag ville dock bara utfärda en generell varning att borra (djupt) i bjälklag. :)
 
  • Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Och här kommer beviset på att jag inte tänkt så mycket på det. Kan bara sänka taket väldigt lite pga ventilationsventil som ligger nära taket. Max 4cm. Har kollat runt lite och det verkar finnas spottar som bygger mindre. Är jag helt ute och cyklar eller är det genomförbart med spottar när jag bara kan sänka taket så lite? Det befintliga taket är betong så ingen isolering att ta hänsyn till!
Kanske denna fråga borde hamna under en annan del av forumet, men jag har ju hela bakgrunden här 😀
 
tommib
Absolut. 22mm läkt + 13 mm gipsskiva = 35mm. Det finns det många spottar som passar i, bara att leta. Drivdonet blir lite marigare men det går att sätta i en låda på väggen. Såg att elbutik.se hade något de kallade för transformatorgömma, sök på det för ett exempel.
 
Fantastiskt med ett forum där man får så mycket hjälp! Tack Tommib!
 
Då var man tillbaka från semester😀
Då får det bli 22+gips!
Här kommer fler frågor!
Det lutar åt http://www.elot.se/product.html/hide-a-lite-1202-multi-led-spotlight? Rummet är 6kvm så jag tänker 6 st.
Visst kan de sättas direkt i gips hålet? Ingen dosa av något slag behövs?

Drivdon borde kunna sättas vid elcentralen. Förslag på drivdon? Ska alltså också placeras en dimmer på motsatt sida i rummet.

Men jag är fortfarande lite nervig över att regla upp i närheten av elcentralen. När man drar elen i taket, hur djupt brukar den ligga? Huset är byggt på 80-talet om det hjälper 😀

Ingen elfråga men hur djupt tror ni att jag måste borra för att kunna regla upp det bra?

Hälsningar,
Anders
 
Mikael_L
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.