Hej!

Jag har hängt och tjuvläst här ganska länge men nu har behöver jag ha lite input så jag gjorde slag i saken och registrerade mig.

Mitt dilemma, dottern växer och vi behöver ett till rum. Vi bor i ett hus byggt 1943 med källare och delvis isolerad/inredd vind. På entréplan har vi 1 sovrum, vardagsrum, kök och badrum. I källaren finns tvättstuga, förråd, pannrum och ett rum som vi idag bara har massa bös i. Rummet på vinden använder vi inte.

Nu behöver jag då göra i ordning minst ett rum som jag och sambon kan flytta till så dottern får det rummet vi alla delar idag. Och här skulle jag behöva lite förslag och tankegångar på vad som är bäst.

Vinden:

IMG_1940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så är ca 40% av vinden redan inredd, men det är dåligt gjort. Isoleringen ligger rätt emot råsponten så här vill jag i så fall riva ut och göra om allt. Trappan kommer upp i den oisolerade delen.

Källaren:

IMG_1934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga konstigheter. Hela grunden är utgrävd och dränerad för ca 5 år sedan. Ingen fukt varken sommar eller vinter. Här kommer jag i så fall ta bort källardörren, och bygga igen och isolera hålet (eller sätta en riktig ytterdörr). Sätta en riktig dörr till tvättstugan och regla upp och sätta en dörr in i hålet som går till pannrum och förråd. Matta på golvet (nålfilt?!) och trägolv. Regla nya innerväggar med stålreglar och sedan gips.

Vilket hade ni gjort först? Vill inreda vinden någon gång men det känns som att det är enklare (och billigare) med källaren först som ett snabbt steg till ett nytt rum.

Nackdelar vinden:

  • Allt måste göras, el, golv, isolera
  • Udda avstånd mellan takstolarna
  • Ståhöjd endast i mitten
  • Takstolarna är bara 14 cm, måste regla på
  • Mörkt, behöver större fönster
  • Trångt när man kommer upp vid trappan
  • Behöver bygglov antar jag
  • Dyrt?

Nackdelar källaren

  • Kan bli kallt?
  • Måste ha två nya dörrar
  • Måste slå igen ytterdörren
  • Fult elskåp måste gömmas

Vad hade ni gjort? Vi trivs bra här och vill inte flytta än på ett tag. Alla idéer och tankar uppskattas!

Jag hoppas att jag la detta i rätt forum-del. Annars får någon gärna flytta det.

Mvh Carl-Johan
 
Även om det blir dyrare och krävs mer eget jobb skulle jag tagit vinden för sovrummet. Går kanske att sätta in takkupa/or för att få mer golvytor, högre takhöjd tex.
 
  • Gilla
Onyx1
  • Laddar…
S
Vi flyttade ner i källaren för några månader sedan för att dottern behövde eget rum. Nu är våran källare finaste delen av hela huset, isolerat nivellgolv, nydränerat med utvändig isolering och nya ytskikt, det är riktigt nice klimat i källaren, däremot är det fruktansvärt vad det låter när någon går på våningen ovanför. Jag är osäker på hur jag skulle gjort i ditt fall, låg takhöjd är aldrig kul, kommer vara ett irritationsmoment varje gång man är yrvaken o ska gå o pissa. Tycker det låter som väldigt omfattande projekt vilket som.

Det är ju ganska kallt i källaren, det är kung på sommaren, på vintern håller våran källare runt 17-20 grader när övriga huset ligger på 22-23. Vi har dock turen att det står en täljstenskamin i vårat sovrum i källarn :)
 
Jag skulle nog renovera källaren...det verkar vara mycket högre takhöjd och ni kan utnyttja rummet bättre.
Ett lågt rum som på eran vind är ett helsike att bo i , så fort man kliver ur sängen sätter man pannan i taket , det blir oftast olidligt varmt uppe och ganska svalt och behagligt nere (sommartid)
Ang. nackdelar källare... Inne dörrar är varken svåra att sätta upp eller särskilt dyra i inköp om man köper standard..
ytterdörr kanske går att mura igen , eller sätta dit en ny fräsch med nytt lås.
Kostnader för elektriker kommer du inte undan oavsett vilket rum du väljer.:rolleyes:
 
Jonatan79 skrev:
Även om det blir dyrare och krävs mer eget jobb skulle jag tagit vinden för sovrummet. Går kanske att sätta in takkupa/or för att få mer golvytor, högre takhöjd tex.
Tanken är att vi ska göra vinden någon gång, och takkupa ligger med i planen. Men jag är tveksam till om jag hinner med allt innan hösten/vintern. Isolera och det kan jag själv men sedan ska det dit elektriker (känner visserligen en men han har inte all tid i världen) och takkupa vågar jag mig nog inte på själv så då måste jag hitta en snickare med tid.

SueCia skrev:
Vi flyttade ner i källaren för några månader sedan för att dottern behövde eget rum. Nu är våran källare finaste delen av hela huset, isolerat nivellgolv, nydränerat med utvändig isolering och nya ytskikt, det är riktigt nice klimat i källaren, däremot är det fruktansvärt vad det låter när någon går på våningen ovanför. Jag är osäker på hur jag skulle gjort i ditt fall, låg takhöjd är aldrig kul, kommer vara ett irritationsmoment varje gång man är yrvaken o ska gå o pissa. Tycker det låter som väldigt omfattande projekt vilket som.

Det är ju ganska kallt i källaren, det är kung på sommaren, på vintern håller våran källare runt 17-20 grader när övriga huset ligger på 22-23. Vi har dock turen att det står en täljstenskamin i vårat sovrum i källarn :)
Härligt! Nivellgolvet såg trevligt ut men det bygger ganska mycket på höjden va? Jag hade tänkt fiberduk, Platon-isolering (eller Byggmax kopia) XPS 5mm och sedan 14mm parkett (alternativt golvspån och laminat). Takhöjden på vinden kan nog bli ett irritationsobjekt tror jag. Även om rummet, vilket det nu blir, mest kommer att användas till sömn.

Just nu har vi kallt på vintern då ytterdörren där nere bara är plank. Ingen isolering alls. Men i pannrummet är det behagligt och jag tror att det kan bli en bonus om jag slår igen den dörren då pannrummet kommer att värma mycket av nedervåningen. Men en kamin hade varit nice :)

Micro skrev:
Jag skulle nog renovera källaren...det verkar vara mycket högre takhöjd och ni kan utnyttja rummet bättre.
Ett lågt rum som på eran vind är ett helsike att bo i , så fort man kliver ur sängen sätter man pannan i taket , det blir oftast olidligt varmt uppe och ganska svalt och behagligt nere (sommartid)
Ang. nackdelar källare... Inne dörrar är varken svåra att sätta upp eller särskilt dyra i inköp om man köper standard..
ytterdörr kanske går att mura igen , eller sätta dit en ny fräsch med nytt lås.
Kostnader för elektriker kommer du inte undan oavsett vilket rum du väljer.:rolleyes:
Takhöjden är 202 cm nu. Räknar med att ett nytt golv bygger ca 3-4 cm om jag använder Platon i botten. Och ja det brukar vara olidligt varmt redan nu på den oisolerade vinden, men om alla somrar blir som denna är det nog inget bekymmer :D

Har kollat lite på innedörrar och ja det är ingen större kostnad. Men ytterdörren blir svår då det inte är normal höjd på den. Special-beställa lär väl bli svindyrt. Men ska man mura igen eller spika igen? Trappen går ju ner där och man vill kanske öppna upp där i framtiden.
 
Hade det varit dottern som skulle få nya rummet hade jag sagt vinden, men när det är ni vuxna så tycker jag källaren. Det där snedtaket ser inte kul ut i kombination med dubbelsäng!
 
Hade valt vinden tveklöst, även om det blir dyrare. Jag hade byggt in en takkupa eller några stora takfönster. Ljuset man får av takfönster är härligt. Det kan nog bli ett jättefint sovrum.

Eftersom vinden kan bli väldigt varm på sommaren hade jag satt in en ordentlig AC-anläggning från början.

Källaren är bra att ha till annat.
 
När det isoleras ordentligt på tex en vind håller ni ju både värmen och kylan borta. A/C lär knappast behövas, dock en bra ventilation. Vad har ni för ventilation/system hemma idag?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
klonk skrev:
Hade det varit dottern som skulle få nya rummet hade jag sagt vinden, men när det är ni vuxna så tycker jag källaren. Det där snedtaket ser inte kul ut i kombination med dubbelsäng!
Förstår hur du tänker och det är lite så jag tänker med. Har lite som plan att använda vinden till arbetsrum/allrum någon gång i framtiden.
 
pelpet skrev:
Hade valt vinden tveklöst, även om det blir dyrare. Jag hade byggt in en takkupa eller några stora takfönster. Ljuset man får av takfönster är härligt. Det kan nog bli ett jättefint sovrum.

Eftersom vinden kan bli väldigt varm på sommaren hade jag satt in en ordentlig AC-anläggning från början.

Källaren är bra att ha till annat.
Absolut finns det potential. Men som jag skrev ovan så tror jag att jag har svårt att hinna med ett sådant jobb innan hösten kommer. Men källaren kan vara bra att ha ändå. Det är ett litet hus så vi får ta tillvara på dom utrymmen vi kan.
 
Jonatan79 skrev:
När det isoleras ordentligt på tex en vind håller ni ju både värmen och kylan borta. A/C lär knappast behövas, dock en bra ventilation. Vad har ni för ventilation/system hemma idag?
Jo absolut. Men takstolarna är bara 14 cm vilket innebär att jag bara får plats med ca 10 cm isolering. Så då måste jag regla på minst 10 cm och det tar sjukt mycket på utrymmet vilket redan är litet idag. Det bästa vore att isolera utifrån men då blev projektet genast mycket mer omfattande.

Hm ventilationen idag... ja det är väl självdrag :D Otätt i källaren, tvåglas-fönster (ska bytas inom en snar framtid). Kåken är byggd av stående plank och isoleringen är spån. Men den är helt ok varm ändå. Eldar ca 6-7 kubik om året. På vinden är det isolerat ut till hammarbanden. Så där får man väl öppna upp och sätta ventiler i nocken antar jag?
 
Hur ser det ut med radon?
Med tanke på byggår så kan det ju tänkas att det kan finnas blåbetong, då skulle jag hellre sova på vinden och använda källaren till annat.
 
Pumba skrev:
Hur ser det ut med radon?
Med tanke på byggår så kan det ju tänkas att det kan finnas blåbetong, då skulle jag hellre sova på vinden och använda källaren till annat.
Bra input. Har inte gjort någon radon-mätning men tanken är att det ska göras. Enligt gamla ägaren, som grävde om och isolerade grunden, så är det inte blåbetong, utan vanlig betonghålsten. Jag tycker inte att det ser ut som blåbetong men vad säger ni?

IMG_1942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: lägger till en bättre bild:

IMG_1944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Titta på möjligheten att isolera vinden med pu-skum som sprutas dit. Jag har för mig att den är dubbelt så effektiv son mineralull ungefär. Med 1 cm luftspalt och 5mm board så får du 13,5cm pu-isolering som motsvarar 27 cm mineralull. Det är rätt bra.

Takfönster gör underverk för takhöjden.
 
pelpet skrev:
Titta på möjligheten att isolera vinden med pu-skum som sprutas dit. Jag har för mig att den är dubbelt så effektiv son mineralull ungefär. Med 1 cm luftspalt och 5mm board så får du 13,5cm pu-isolering som motsvarar 27 cm mineralull. Det är rätt bra.

Takfönster gör underverk för takhöjden.
Det lät ju onekligen som ett bra alternativ! Ska kolla runt lite bland firmorna i närheten.

Sido-fråga: behöver man ha ett nytt bygglov för vinden när den redan delvis är inredd, eller kan jag bara bygga vidare med "stöd" av att det redan är delvis inrett? Har inte pratat med kommunen men på hemsidan står det inget om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.