Kollade snabbt på bilderna. Vad det ser ut som så är det ju en bit att få upp väggarna. De blir tunga rätt fort så kan bli besvärligt att få upp dem. Men om du känner att det inte är något problem och att du har koll på alla måtten så är det smidigare att bygga på marken. Förutsättningen är ju givetvis att du har en vettig yta att bygga på, annars försvinner tiden fort.
 
Dom ska upp 80 cm så det är en bit, å andra sidan är dom inte så höga 1,7 m resp. 1,5 m.
Får ta och räkna på vikten...

Bygger på plattan, den är uppmätt och inom +/-2 mm

/Andreas
 
Jag byggde stommarna i så stora delar att jag orkade vända upp dom ensam. Bara man får upp underdelen så funkar det ju bra att vända runt. Gick bra mycket snabbare än att hålla på på lekan o krångla. Bara att fästa ihop stom delarna i varann sen. Sparde hammarband till efter alla stombitar var resta. Hade lite olika höga murade väggar. Den högsta är väl kanske 1.2m.
 
Vi är nog 4-5 pers som kan lyfta så vi kanske klarar en 5,5 x 1,7 m sektion
 
Bygg så mycket som möjligt liggande, dvs hela 5,5m i en sektion. Spika dit fasaden när du har det liggande. Du sparar galet med tid att kunna göra det liggande.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hade missbedömt vikten ... blir under 100 kg för en 5,5x1,7 m stomsektion med kortlingar så det är inga problem att lyfta upp på 4 pers :)
 
Här är en aktuell bild.

garage_PF1_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att det är bäst att skruva de stående reglarna i syll och hammarband när jag bygger det liggande? blir väl inget bra att skjuta spikarna från det hållet hållfasthetsmässigt...

Ska även kortlingarna skruvas eller kan jag skjuta dom?
 
hama65 skrev:
Bygg så mycket som möjligt liggande, dvs hela 5,5m i en sektion. Spika dit fasaden när du har det liggande. Du sparar galet med tid att kunna göra det liggande.
Hur får man till överlapp på vindpapp/vindduk mellan väggdelarna då?, det ska väl överlappa en 60 cm sektion ?
Hade tänkt dra vindduken horisontellt runt hela garaget och sen sätta läkten.

Samma sak på insidan där jag sätter platsen på de stående reglarna och sen sätter en 45 regel till på insidan för att slippa göra hål i plasten för elinstallationerna.
 
600mm överlapp känns häftigt. Borde räcka med mindre, vad säger leverantören av din Vindskyddsfolie? Du få kanske skippa de yttersta panel brädorna på en sida, tex gavlarna och kapa långsidorna lite generöst. Plasten på insidan skulle jag inte montera när paketet ligger, känns riskabelt.
 
Det är mycket kortlingar, behövs de verkligen?
 
Vindpapp och plast??? Stommen reser du "naken", sen drar du på vindy och ångspärr är allt är på plats. Det är ju så litet och lågt.
Du måste ju ändå sträva väggarna innan du lägger taket. Det kommer först i en stomresning så dessa problem ligger längre fram.

Kör på/Nils82
 
Dea_34 skrev:
Antar att det är bäst att skruva de stående reglarna i syll och hammarband när jag bygger det liggande? blir väl inget bra att skjuta spikarna från det hållet hållfasthetsmässigt...

Ska även kortlingarna skruvas eller kan jag skjuta dom?
Skjut allt. Du skjuter dom stående reglarna underifrån samt uppifrån. Finns ingen risk att det ramlar isär för ett lyft. Sätt 3 st 90 mm spik i syll samt hammarband.

Hörnen är däremot inte fel att skruva ihop.

Vad ska du ha alla kortlingar till? Antar att du ska ha spikläkt samt någon form av skivmaterial invändigt?
 
"Det är mycket kortlingar, behövs de verkligen?"
" Vad ska du ha alla kortlingar till? Antar att du ska ha spikläkt samt någon form av skivmaterial invändigt?"


Nä, en rad kortlingar hade räckt men det kändes bättre med två när jag ritade modellen.... skulle tro att jag bara sätter en rad i mitten när jag väl bygger.
Det blir OSB + gips, krävdes två lager skivor för att uppfylla brandkraven (men båda behövde inte vara gips) sen är det så smidigt med OSB när man behöver montera upp nått

Är det OK att lägga kortlingarna lite förskjutna i höjdled, blir lättare att skjuta dom då?

"Vindpapp och plast??? Stommen reser du "naken", sen drar du på vindy och ångspärr är allt är på plats. Det är ju så litet och lågt.
Du måste ju ändå sträva väggarna innan du lägger taket. Det kommer först i en stomresning så dessa problem ligger längre fram."


Det var ju så jag tänkt göra sen kom tipset här i tråden att lägga på vindduk + läkt + panel medan dom låg ner

Med sträva antar jag att du menar tillfälliga strävor medans jag lägger taket? annars har jag missat nått...


"Skjut allt. Du skjuter dom stående reglarna underifrån samt uppifrån. Finns ingen risk att det ramlar isär för ett lyft. Sätt 3 st 90 mm spik i syll samt hammarband."

Det var en snickare som tipsade om att bara skruva underifrån, han sa att lägesnoggrannheten blev bättre då ?
Hammarbandet skjuter jag, då sitter ju reglarna rätt redan

/Dea
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.