Jag var på Bauhaus idag och tänkte köpa ett crosscut till klippon, men självklart var 21" slut. Så jag köpte 4 nya blad till tallriken och testa. Men det där du skrev Rikard om att skären ska sitta olika? Jag tog upp en ny klippo-tallrik på bauhaus och där var alla vända åt samma håll.
Iaf, den klippte bra med nya knivarna och spred gräset efter klipparen bättre, men stråna blir ju längre förstås. Den lämna ju såklart en del tjocka högar efter sig vid högt och blött gräs.

Jag tittade på självgående Mcculloch på bauhaus med drivning fram, såg väldigt smutta ut jämfört med vissa andra där. Kostar runt 3500:-
Nån som har åsikter om dessa?
Mvh Robban
 
Knivarna ska vara vända åt samma håll men sitta på olika höjd.
Vad du än gör köp ingen sån klippare tycker jag. Är din gamle Klippo i skick kommer den att hålla betydligt längre än en McCullouch.
Men hur långt avstånd har du med gator kniven mellan knivens ändar och kåpan?
På bilden ser det lite ut som att kniven är lite för kort. Då får man dessa fenomen också.
Mvh Anders
 
Aha ok, ja dom sitter på olika höjd med en plastbricka över/under.
Just ja, jag kollade imorse och hoppades det skulle vara problemet, men det är bara 5-8mm till kåpan.
Jag får helt enkelt klippa oftare :) kanske kolla efter en beggad, nyare klippo på blocket. För 8000:- är lite saftigt o lägga på klippare tycker jag :)
 
Jag pratar om dom 2 övre bladen som ska hacka sönder gräset, inte dom 4 klippbladen.

Klippbladen ska ju klippa och skicka upp gräset, dom övre hacka och skicka ner det.
 
Tittade lite noggrannare på bilden på undersidan av klippdäcket och vad jag kan se finns där ingen riktig mulcher vägg i bakkant på klippdäcket. Det är lite otydligt på bilden så jag kan ha helt fel. Och det är många år sen jag mekade med just dessa maskiner. Men finns där ingen vägg funkar det ju mer som bakutkast, visst blir ju gräset lite mer finhugger med tallrik men det kommer fortfarande funka mer som utkast. Men kanske det var Klippos tanke när de konstruerade denna?
Mitt dåliga minne säger mig att på gamla Klippo fanns några modeller som enbart hade utkast och vissa hade Multiklipp.

Och när jag tittar på bilderna från gräsmattan lägger klipparen ut klippet bakåt mitt i spåret så att säga så min teori är att du har en maskin med bakutkast.
 
Redigerat:
Y
Jag tänker;

blad med klor = river sönder löv.
blad med "bula" upp är sån multiklipp.

Ska det bli osynligt efter sig så måste den hinna vispa runt innan det halkar ut.

Och bilden visar ju utkast baktill så har svårt att se att man ska lyckas uppnå samma som riktiga mulchestermultiklipptjosan.


På toro åkaren och så satte jag på sånna knivar med klor samt stängde igen utkastet för tugga löven lite bättre men det blev inte alls det samma som mina riktiga mulcher/multiklipp åkare med stängda bord och den sortens knivar med "bulor" som förövrigt pekar upp och är på samma höjd.
 
Mina 2 klippare är/var multiklipp med platta och 6 knivar, 4 klippande och 2 hackande (eller vad man ska kalla det för)
Undertill ser dom ut som klipparen på bilden.

Då TS har platta på sin klippare är det en multiklipp, dom utan hade bara en vanlig rak kniv.

Frågan till TS är: Har du överknivarna monterade, du skrev att du köpt 4 knivar och monterat, inget om överknivarna.
 
MostWanted skrev:
Aha ok, ja dom sitter på olika höjd med en plastbricka över/under.
Just ja, jag kollade imorse och hoppades det skulle vara problemet, men det är bara 5-8mm till kåpan.
Jag får helt enkelt klippa oftare :) kanske kolla efter en beggad, nyare klippo på blocket. För 8000:- är lite saftigt o lägga på klippare tycker jag :)
Jag lägger iofs hellre 8000 vart 10:e år än 3500 vart tredje..
 
MultiManOriginal skrev:
Ok, ingen erfarenhet av den kniven. Det enda jag kan säga är att med denna låga kåpa du har så klipper Klippos egen "riktiga" mulcherkniv helt perfekt, väldigt finfördelat och inga strängar.

Ett annat alternativ är [länk] men vet inte hur väl den fungerar på vår kåptyp.
Crosscut är inte lämplig på gamla chassit, nedre kniven blir ganska långt ner. Sen gör det ingen större skillnad på resultatet då den kåpan har en helt annan form än de nya, mer rundade varianterna.

Om man ändå vill pröva så måste man köpa till den längre knivbulten, knivbulten ska vara gängad långt in i axeln.
 
Nonkan skrev:
Jag lägger iofs hellre 8000 vart 10:e år än 3500 vart tredje..
Fast det där är väl lite patriot-tänkande, att alltid svenska grejer är bäst. Jag är rätt säker på att tyskar, fransoser och amerikanare är övertygade att deras grejer håller tredubbelt så långt som andras :)
Självklart kan jag köpa svenska saker bara för att gynna svenskar, men inte när dom kostar det dubbla eller tredubbla.
 
MultiMan
MostWanted skrev:
Fast det där är väl lite patriot-tänkande, att alltid svenska grejer är bäst. Jag är rätt säker på att tyskar, fransoser och amerikanare är övertygade att deras grejer håller tredubbelt så långt som andras :)
Självklart kan jag köpa svenska saker bara för att gynna svenskar, men inte när dom kostar det dubbla eller tredubbla.
Jag kan inte se om du ens provat med Klippos original-mulcher som jag använder, den klipper mycket bra utan strängar så länge man inte väntar 14 dagar.
 
Nej inte testat klippos mulcherblad, nu kör jag med knivplattan och den funkar hyfsat iaf. Oregons gator-blad kanske va för effektiv? Den gjorde smet av gräset som fastna på väggarna och ramla ner i strängar?
 
MostWanted skrev:
Fast det där är väl lite patriot-tänkande, att alltid svenska grejer är bäst. Jag är rätt säker på att tyskar, fransoser och amerikanare är övertygade att deras grejer håller tredubbelt så långt som andras :)
Självklart kan jag köpa svenska saker bara för att gynna svenskar, men inte när dom kostar det dubbla eller tredubbla.
Både McCulloch och Klippo ägs av Husqvarna, så jag vet inte vad du menar riktigt.. Det ena är smalt premiummärke för till största delen nordiska marknaden och det andra för breddistrubition.

I prisklassen du pratar om (3500:)skulle jag säga att Viking MB2 RT är prisvärd om någon har den kvar för kampanjpriset 3990:- i så fall.
 
Det du också kan göra om du tycker det är drygt med grässträngar är att ta en lövblås och sprida ut klippet över hela ytan.
Går snabbt och blir snyggt.
 
  • Gilla
lillefar
  • Laddar…
Bytte från tallrik till crosscut nu på Klippon och det vart mycket bättre, inga strängar med gräs alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.