Trots hundratals trådar om grund till garage hittar jag inte riktigt vad jag söker.

Jag planerar att bygga ett större kallgarage 7.2x13.2m med en liten budget. Den ska fylla samma funktion som en gammal lada gör på landet med förvaring för släpkärra, redskap, gräsklippare, bilar.

Jag tänkte ställa det på kantbalkar för att kunna gjuta platta någon gång i framtiden. Min första tanke var att gjuta dessa på plats i armerad betong ca 30 cm under mark och ca 20 cm ovan mark.
Men kanske är det enklare att köpa färdiga Alba-balk i Leca? Har gjutit lite förut och det är mycket arbete med form och armering.
Nu till min fråga. Är Alba-balken tillräcklig att förankra bygget i om ingen platta gjuts, eller är den för lätt?
Antar att det finns balkar i vanlig betong att köpa som väger betydligt mer.
 
Beror väl på hur massiv (=tung) din konstruktion blir.

Min gamla loge står bara på grundstenarna, dvs ingen förankring alls. Den tycks ha stått där i >100 år och följaktligen klarat åtskilliga stormar utan att flytta på sig, (såvitt jag vet). Virkesdimensionerna varierar lite, men huvudsakligen 5x5"& 5x6" i stomme & tak, med lite klenare som spikreglar 3x4", 4x4" & 4x5". Träpanelklädd med plåttak.
 
Jag gamla lador brukar ju bara stå på stenarna. Men kanske är de byggda i lite grövre dimensioner och därmed tyngre. Det finns säkert formler på krafter från vindlast. Får kolla upp det.
Senaste tanken är att gräva en ränna i gruset, ca 1dm djup, och gjuta en armerad sula som jag ställer lecablock på. Med armeringsjärn/gängstång från sulan upp förbi lecastenarna kan jag förankra stommen. Detta borde bli billigt och tillräckligt stabilt. Men inte kul att blanda betong, och lite för lite att beställa en betongbil.
 
Farsans recept var att tigga pålavkapen från något storbygge och lägga ut som syllring och sedan gårdsgrus innanför. Jodå det fungerade men jag har flyttat undan de förråden och gjutit helplatta och satt tillbaka husen.
Det är inte kul att förvara saker på grus.

Om du direkt gjuter helplatta behöver du bara sätta hälften form, det behövs ju ingen "insida". Du behöver inte gräva ned den heller. Det går mindre betong i kantbalken som du kan lägga som golv istället.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.