Hej!

Ny på detta forum, och nu blivit med hus. Jag blev något ställd när jag såg brunnen under källartrappen i huset.

Huset är byggt i första omgången 1921 och vidare påbyggt 1945. Jag misstänker att brunnen är från 1921.

Idag så ser man endast ett rör komma från en borrade brunnen som ligger 15 meter bort från huset på ca 80 meter djup (huset ligger på minst 60m över havet), vidare in i huset förbi brunnen under trappan som är kopplad till en flottör och sedan vidare in till vvb m.m.
Denna förbipassage som går med flottören i brunnen under trappan är avstängd och ser inte ut att ha vart på kopplad på ett par år, flottören ser trasig ut och ligger i nedre läget.

Någon som har någon aning om varför det är kopplat på detta sätt? Ser bara ett till/från-rör i brunnen under trappen men det ser bara ut som ett överfyllnadsskydd.

I övrigt ser vattnet kristallklart ut och är förmodligen/ har varit drickbart. Nivån ändras något mellan veckorna.
 
Redigerat:
hsd
Är det en avloppsbrunn så har det varit en backventil där är
 
Avloppsbrunnen ligger utanför huset. Detta är en brunn där man medvetet har dragit en flottör som går reglerar -något-.

Jag misstänkte första gången jag såg det att det är vatten som kommer från borrade brunnen till brunnen i huset som har en flottör, när nivån sjunker för mycket så slår den till och pumpar in mer vatten i brunnen i huset. Vidare så slår den av när nivån är uppe igen och pumpar in raka vägen i huset.

Som att det skulle vara en back-up brunn. Det låter väl ganska konstigt? ska ta några bilder när jag åker förbi imorgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.