Är i planeringsstadiet av ett uterum. Har några frågor som jag tänkte att ni kanske kan svara på.
I dagsläget går ett stuprör från taket rakt ner i marken längst in vid fasaden (2-våningshus) och detta kommer gå genom uterummets tak (16 mm kanalplast).
Hur gör jag enklast vid själva genomföringen? Ska jag såga av stupröret, trä över plastskivan och sen sammanfiga med någon sorts muff eller hur gör man?

Hela bygget håller ett mått som egentligen skulle kunna byggas med hela skivor (som är i rätt bredd men kommer behöva kapas i nederkant), men då kommer det fattas en 15 cm bred och 160 cm lång bit längst ner ut i ena kanten, där jag av olika skäl kommer behöva låta taket sticka ut en bit. Jag kommer få ett spill på ca 80 cm på varje skiva. Kan man då använda spillet och skarva två 15*80cm-bitar eller åker jag på att köpa en hel skiva och ta 15*160 cm från den och slänga resten? Eller för att förtydliga: finns det någon för ändamålet lämplig tejp att skarva kanalplast med?

Något annat man bör tänka på, som man annars gärna missar om man aldrig byggt uterum förr?
 
När det gäller stuprörsgenomföring så torde regeln vara att undvika detta !
Kan nog bli svårt att få detta tätt, om du kräver ett helt tätt uterumstak :/
Är det inte bättre att kapa stupröret och låta utkastaren kasta ut vattnet en bit på taket på uterummet och sedan leda vattnet via uterummets stuprör vidare nedåt sen (blir förståt lite meck om man vill föra ned vattnet i markröret då dock) ?

Samma sak med att skarva isolerplast tror jag- svårt att få tätt. Att längsskarva den torde inte vara några konstigheter- det finns det ju lister för...det är nog den proffsiga lösningen, som dock kostar lite mer iom "slöseriet" med en extra skiva...

Sen kan man säkert få till ngn "McGyver"-lösning med silvertejp eller liknande, men det ser ju ut därefter och hållbarheten blir ett ? :(

/K
 
Vi drog om stupröret så att det kom ned på andra sidan av knutbrädan för att sedan vinkla tillbaka det till markdräneringen längre ned.
Dock så har vi lyxen att uterummet är ca 2 meter ovan mark så det fanns goda möjligheter att dra om stuprören.
Jag skulle absolut inte ta hål i taket !
 
Jag beställde en extra skiva kanalplast för att slippa skarva. Det blir dyrt, men förhoppningsvis bra :)
Vad gäller röret så vågar jag inte ha ett utkast på uterummets tak då det kommer vatten från ungefär 150 m2 tak i det röret. Skulle få ut allt det på min baksida om jag inte leder det ner i marken och bort till befintligt dagvatten. Tror dock inte att föreningen skulle gilla den lösningen ;)
Pratade med plåtslagaren (som kommer nästa vecka) och han föreslog en ram runt röret och bygga det som ett litet tak, ovanpå vilket han skulle fixa någon sorts plåtlösning.
 
S
Hlm_OH skrev:
Jag beställde en extra skiva kanalplast för att slippa skarva. Det blir dyrt, men förhoppningsvis bra :)
Vad gäller röret så vågar jag inte ha ett utkast på uterummets tak då det kommer vatten från ungefär 150 m2 tak i det röret. Skulle få ut allt det på min baksida om jag inte leder det ner i marken och bort till befintligt dagvatten. Tror dock inte att föreningen skulle gilla den lösningen ;)
Pratade med plåtslagaren (som kommer nästa vecka) och han föreslog en ram runt röret och bygga det som ett litet tak, ovanpå vilket han skulle fixa någon sorts plåtlösning.
Låter verkligen jättemysko, det går inte att vinkla om röret och dra det på väggen till uterummet istället?
 
Sorry om jag hijackar ämnet (Jag är ny) ;P

Har ett problem då tummen är mitt i handen när det gäller konstruktioner.

Jag har tänkt mig en isolerad inglasat altan med plåttak i pulpetstil, är det någon som kan hjälpa mig en smula...?

Som jag ser ser det så finns det ett par problem, bla den bärande stolpen ifrån balkongen rakt ner i mitten av altanen, lösning på detta eller ska jag bara gilla läget?

Tar tacksamt emot alla tips/ritningar/idéer som erbjuds. Tanken är att uteplatsen ska vara 6,85m bred och 4m djup :) IMG_0208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Du kan växla av den stolpen genom en balk som du fäster i husväggen och i en stolpe längre ut. Det kommer dock bli lite konstigt med ditt pulpettak då det måste vara väldigt högt för att rymma balken. Dessutom måste du nog prata med grannen eftersom hans balkong också påverkas av ändringen. En byggnadskonstruktör kan svara bättre på denna fråga.
 
tommib skrev:
Du kan växla av den stolpen genom en balk som du fäster i husväggen och i en stolpe längre ut. Det kommer dock bli lite konstigt med ditt pulpettak då det måste vara väldigt högt för att rymma balken. Dessutom måste du nog prata med grannen eftersom hans balkong också påverkas av ändringen. En byggnadskonstruktör kan svara bättre på denna fråga.
Tusen tack för svaret :) Jag gillar idén men jag tror att föreningen kan ha invändningar. Ska kolla upp detta först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.