Har rivit en vägg och där finns en ful och rostig stålpelare 65*65mm (jag visste det innan jag rev...)
I området finns många liknande hus och många har gjort åtgärder men på olika sätt.
Någon kunnig som kan ge tips?
1) Vissa har tagit bort den utan ersätta. (Detta vågar jag inte)
2) Byta till en snyggare rostfri tex rund. Men var f-n köper man en sådan?
3) Byta till en i trä. Men klarar trä samma bärkraft? Vad ska jag välja för trä/dimension?
4) Klä in den befintliga. Har sett många exempel på detta men det är svårt att få snyggt!
pelare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • pelare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Slipa och måla? Kanske sätta lite krokar och få en annorlunda rockhängare?
 
Be närmsta verkstad att bocka två u-profiler i 1mm rostfri plåt, 33x65x33 invändigt och något litet överbockade så de spänner lite kring pelaren. Tryck på plats - klart.

Det går ju att göra något liknande om du vill ha pelaren "rund" också - mät diagonalen på pelaren och be en verkstad rulla en rostfri plåt till ett rör med innerdiameter som pelarens diagonal. Kan du sätta ett tillfälligt stämp och ta ner pelaren så kan du ju trä på röret och sätta upp pelaren igen. Annars, gör två halvor och svetsa ihop på plats. Det går också att montera halvor genom att borra och gänga i pelarens hörn och låsa halvorna med skruv i pelaren eller halvor som går lite omlott och popnita.

Leta bara upp en bra plåtverkstad så fixar dom en snygg lösning (alltså ingen byggnadsplåtslagare eller smidesfirma, utan någon som är duktig på inredning och dylikt i rostfritt).

Annars - stålborsta och måla.
 
Jag har en liknande på altanen som bär upp övervåningen. Har renborstat den och målat antracit (efter grundning förstås). Till och med frugan tycker det blev snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.