Det ska funka utan problem men man måste komma ihåg att rengöra filtren.
Fast bäst tycker jag att använda chassin som redan har färdiga filter.
Tex Fractal Design R5
 
Har tittat på en dator med R4 chassi. Såg inget på företagets sida om dammskydd, gick nu in på chassitillverkarens sida och det ska ha dammskydd det med.

Kan det vara idé att sätta dit mer dammfilter då vi har långhåriga katter?
 
Du kan med jämna mellanrum plocka bort chassiet och rengöra insidan med tryckluft om du har tillgång till sådant.
Tycker själv inte att katthåren sätter sig nämnvärt i datorn utan mest annat damm.
Obs..om du rengör med tryckluft (finns på sprayburk också) kör ej med fullt tryck på delarna, var försiktig och gör detta utomhus.
 
Står datorn på golvet så är det absolut bästa du kan göra är att flytta upp den 10 cm eller så. Låter löjligt men det gör rejäl skillnad på mängden damm i datorn
 
Har byggt många servrar och datorer i R2, R3 och R4 och ser fram emot att bygga i R5 också. Otroligt bra chassi för de pengarna. Bra ljuddämpning också.
Lätt att rengöra och många valmöjligheter beroende på vad du vill ha i datorn.
 
Glöm inte nätagget! Om det är ett aktivt ventilerat sådant så kan det samlas rejält med damm i dem! Dom är ju oftast krångliga att öppna på grund av kondensatorer (?) som kan hålla laddning ett bra tag efter man brutit spänningen. Nätagg kan således vara eventuella brandrisker. blås ur dem med tryckluft utomhus.
 
Japp. Det är just det där med att luftintagen kommer upp lite från golvet så att de får suga renare luft som i mina erfarenheter har gjort skillnaden. Det är inte en 100% lösning men det har gjort synbar skillnad hos bekanta till mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.