Tjenare!

Nu var Anticimex hemma hos mig och gjorde en kontrollbesiktning av mitt hus som är byggt 90 samt mitt gästhus som är byggt 99.
Han påstod att krypgrunden som bägge husen har var fuktig och att det fanns mögel i det från 90-talet men att det nog inte var någon fara så länge man hyrde eller köpte in en avfuktare, vilken naturligtvis skulle vara den dyraste påstod han. Blev ganska nere ett tag eftersom det alltid är tråkigt med fel men googlade och kollade lite här och ser att det verkar ofta vara att Anticimex försöker att kränga på sina avfuktare. Nu känns det ju mer trovärdigt eftersom han också nämnde att det skulle vara den "dyraste".
Jävligt fult isåfall. Nu är frågan hur jag ska gå vidare med denna information?
Ska jag hyra in en avfuktare från ramirent eller liknande och låta den stå ett dygn per hus och se ifall fukten försvinner? Och är det vanligt med fukt i krypgrund och räcker det oftast att man behandlar dem med en avfuktare?
Sedan sa killen från anticimex också att det fanns spindelkokonger hängandes lite varstans och att det är ett tecken på fukt vilket det säkert är.
Hur hade ni gjort eller har gjort? Alla tips och råd är välkomna.
Sedan såg han också i krypgrunden färsk fukt under 2 radiatorer. Dock så går inte radiatorerna igång om det inte blir väldigt kallt ute. Kan detta vara problemet? Kondens eller liknande?
 
Fick denna information i rapporten:

Orsak till ej godkänd Hussvampsförsäkring

Befintlig skada) Övriga utrymmen / Krypgrund / Plintgrund


Blindbotten/syllar/bärlinor

Orsak: Fuktfläckar finns på blindbotten. Runt inkommande vattenledning. Åtgärd: Fördjupad undersökning rekommenderas för att bestämma skadans orsak och omfattning.

Befintlig skada) Övriga utrymmen / Krypgrund / Plintgrund

Blindbotten/syllar/bärlinor


Orsak: Förhöjda fuktvärden i blindbotten på 2 ställen. Troligen läckage från radiatorsystemet.

Åtgärd: Kontakta aktuellt försäkringsbolag för bedömning om skadan är ersättningsbar eller ej.
 
Torpargrund som sådan anses som en riskkonstruktion. Skulle tro att de flesta icke åtgärdade torpargrunder är mer el mindre fuktiga, liksom din.
Dock finns det åtgärder att ta till. Avfuktare är en sådan, (men det finns andra). Det är enkelt och kostar "bara" inköp av avfuktare samt driftskostnad år ut och år in. Finns säkert flera här som kan bedöma driftskostnad för en avfuktare.

Klokt att ställa frågan här där det finns massor med erfarenhet och alternativa lösningar.
Men rapporten är säkert riktig. Dock behöver du ju inte "köpa" Anticimex lösning.
Det är bara att välja om du vill undersöka ev läckande rör till elementen underifrån trossbotten, el ovanifrån inne.
Samma sak med inkommande vatten.
Det kan bero på kondens, men också läckage.
Elementrören är ju normalt varma så kondens bör det inte vara för dem, utan stor risk för liten läcka.

Gör dock inget innan du kontaktat ditt försäkringsbolag.
 
Kontaktade försäkringsbolaget och enligt dem så är det säljarens försäkring som gäller då det inte gått 30 dygn sedan jag köpte huset.
Rev upp mattan i bägge rummen men hittade bara synliga fuktskador i ett utav dem. Var även nere i torpargrunden och kollade och mycket riktigt så hittade jag 2 fläckar där. De 2 första bilderna är från samma rum. Den sista bilden är från ett annat rum men utan synliga skador i rummet. Ska man alltså köpa loss en avfuktare helt och låta den stå året igenom?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här kommer andra rummet underifrån. Men kan detta enbart vara kondens?



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En avfuktare hjälper inte mot vattenläckage. Se till att täta läckorna och byt ut det skadade materialet, plasta marken om det inte är gjort. Mät sedan fuktighet i grunden över tid, det är inte alltid man behöver dyra avfuktare.
 
Marken är plastad så den biten är lugn. Bör man dra en avfuktare och låta den göra sitt ett tag och se vad som händer? Blir väl antagligen tvungen att riva upp golven och fixa skadorna dock. Någon som kan höfta en prisuppgift på det? Förstår ju att det beror på skadan, men en liten höftning hade varit skönt.
 
Y
Håller med Matti. laga läcka. låna en fuktmätare och mät på golv och vägg. ifall den inte ger utslag så är det ingen mening att börja riva eller hyra dyr maskin. bättre lägga dom pengarna på kanske en skvätt spärrfärg ovanpå fläcken(osäker om man bör ha det dock) och nytt golv.
 
Tänkte lägga klickgolv i det rummet men nu får jag ju skjuta upp det men det är något liknande du menar med nytt golv? Ska fixa en sådan och se till så att fläcken torkar ut så kan jag mäta. Läckan är redan åtgärdad då jag skruvat åt elementet. Satt inte helt ät så det droppade där lite hela tiden. Så nu har man lärt sig det men hur lönge det droppat har jag ingen aning om. Går det att få ett hum om det via bilderna kanske? Tänker påmifall man kan räkna på en vecka eller halvår lixom?
 
Y
bästa sättet att hitta läckor eller se om det fortfarande läcker på föremål, är toalettpapper. Det suger åt sig det blöta direkt. Så ta papper och kolla radiatorn under några dagar. Kanske testa att veva igång värmen för se om den tacklar att värmen expanderar systemet.

Flöt det vatten på golvet, känns det blött med handen?
Låna mätare och se vilken nivå av fuktighet det handlar om, pekar den rött ja då kanske du ska hyra en avfuktare. Stäng dörrar och ventilation i rummet.. sätt dit en byggvärmefläkt, och kör så säkringarna glöder i en vecka och mät undertiden.
Pekar den orange eller milt, så kanske du kan låta det självtorka med en värmefläkt tills det är torrt. Pekar den grönt, så kanske du kan lägga ditt nya klickgolv..
 
Redigerat:
Har jobbat som servicesnickare, vattenskadesnickare i + 10 år. Detta är vanligt! 90 tals grunderna är lite för höga och du får en mysigt miljö för påväxt.
Dock ser det ut som att i det här fallet så har du läck, eller kondens på värmeslingan. Kolla och undersök Tänk på att du som köpare har enormt stort ansvar då det gäller undersökningsplikten av en införskaffad fastighet.

Anticimex kan du ta med en nypa salt, även dom måste ju tjäna på "nåt".
 
Jag har kollat med toapapper hela dagen efter att jag skruvat åt och nu är det inget läck alls så det problemet är löst:)
Dock så var det inte en vatten på golvet utan det var helt enkelt fuktigt under mattan och tryckte jag toalettpapper mot fukten så blev även pappret blött. Om jag kör in en byggvärmefläkt, kan jag ha kvar möbler eller måste allt ut?
 
Då det har läckt vatten ner i trossbotten (isolering) så är det väl tvunget att bryta upp golvet och riva ur all blöt/fuktig isolering, och se till att det blir torrt överallt?
 
Ja nu har andra ägaren ringt Folksam så nu måste skadan tidsbestämmas om det hänt denna månaden eller innan dess så dom vet om det är mitt eller andra säljarens försäkringsbolag som ska stå för det. Bägge har samma försäkring hos Folksam så det är ju ändå rätt onödigt men det har ju att göra med vem som ska betala självrisken kanske, även om den ingår helt.
 
Kan man ställa in en värmefläkt i krypgrunden i väntan på besiktningsmannen samt avfuktare? Vill få det torrt så snabbt som möjligt. Detta är vad jag har att arbeta med. Funkade jävligt bra för fukten i rummet försvann på 24 timmar, men nu är det en stor krypgrund vi snackar om.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avfuktare är nog bra, men värmefläkt känns lite mer riskfyllt... Har någon sorts mögelangrepp börjat så kan värme skynda på tillväxten (åtminstone är det så i badrum, finns nog folk här som är duktigare än jag på torpargrund)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.