Tycker inte det verkar som att man behöver någon slagskruvdragare såvida man inte skall köra varannan borr / skruv. Det går ju inte att ställa in moment med slagskruvdragarn och dessutom låter de tydligen väldigt mycket.

Jag beställde slagborrskruvdragaren DeWalt DCD795D2 för 3 dagar sedan från ebay. Kostade 2500 kr. 60 Nm / 1,62 kg / 600,2000 rpm / Slagborr / Borstlös motor. Känns som en väldigt bra allaround maskin.

http://www.ebay.com/itm/291526648915

 
Jag har både Bosch 10,8V och 18V och använder mest 18V då den är skönare i handen i mitt tycke. 10,8V är bra när det är trångt dock. Hade en 14,4V tidigare och det ångrar jag då utbudet av andra maskiner är mycket mindre. Så numera har jag ett 18V kit med vanlig borrskruvdragare GSR 18V-LI och en slagskruvdragare GDX 18V-LI. GDX:en byter jag däcken på båda bilarna med utan problem på ett batteri. Grymt! Det som jag tycker är bra med GDX är att den har både bitsfäste och 1/2" i samma. Tror att Bosch är ensamma om detta. Slagskruvdragare är även mycket snabbare att skruva med. Använder faktiskt den mer än GSR:en om jag inte ska borra eller skruva gips eller om jag behöver vara lite tyst. Slagskruvdragare kräver hörselskydd i mitt tycke.
 
Jag tycker 18V maskiner är för jädra tunga :( Älskar min 14,4V Black&Decker som endast väger 1,2 kg. Men tyvärr har den inte utbytbart batteri.

Gillar inte heller när handtagen blir för grova.

Det lämnar tyvärr inte så många alternativ :(

Ett skulle kunna vara Dewalt DCK211S2 Kombipaket 10.8V

DCK211S2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=3691 1950 kr

Ett annat alternativ är Hitachi KC10DML Combikit 10,8V

db6c5ed657efee9c6a9a901afd5219a37e769106_800x800.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.toolab.se/produkt/Hitachi-KC10DML-Combikit-108V-2x15ah 2160 kr

Jag slog faktiskt själv till på det sista paketet från Hitachi. Hoppas det ligger skönt i handen!

Imponerande borrskruvdragare i det paketet, 36 Nm, endast 17 cm lång och endast 1 kg med 1,5 Ah-batteriet (1,2 kg med 3 Ah-batteriet)

(Blanda inte ihop det med det äldre KC10DFL-paketet från Hitachi)
 
Redigerat:
Som enda maskin skulle jag nog inte satsa på en 10,8V, även om jag skruvat de mesta med just en Bosch 10,8V. :)
Den mäktar med skiv-skruvning, trall mm.
Ska du däremot hålsåga eller dra grövre franskskruv så blir den fort svag.

I dagsläget har jag en samling 10,8or (den med insexfäste används flitigast), en 14,4V (som använts ffa. vid hålsågningen och grövre skruv, och sedan nyligen en Bosch 18V med flexiclick systemet (utbytbara chuckar) som om du vill, kan läsa lite om här:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...gsr-18-v-ec-fc2-2.html?perpage=15#post2274544 det kommer mera om den maskinen.
 
the_warpi skrev:
Tycker inte det verkar som att man behöver någon slagskruvdragare såvida man inte skall köra varannan borr / skruv.
Önskade att jag hade haft en slagskruvdragare när jag skulle fästa syllen.

Visa bilaga 147743

Hade så klart gått genom att bara ha en starkare borrskruvdragare, men det är inte så snällt mot handlederna. Och när man ska sätta plugg är det ju nice att ha en maskin med borr till pluggen och en annan till hylsa/bits till skruven.
 
FredrikR skrev:
Som enda maskin skulle jag nog inte satsa på en 10,8V, även om jag skruvat de mesta med just en Bosch 10,8V. :)
Den mäktar med skiv-skruvning, trall mm.
Ska du däremot hålsåga eller dra grövre franskskruv så blir den fort svag.
De franska skruven är nog inga problem med en slagskruvdragare, även om den bara är på 10,8 V. Hålsåg däremot kan nog bli tungt. Ska man köra hålsåg vill man ha ett stort batteri också. Suger ordentligt med must!
 
tlundberg skrev:
Önskade att jag hade haft en slagskruvdragare när jag skulle fästa syllen.

[bild]

Hade så klart gått genom att bara ha en starkare borrskruvdragare, men det är inte så snällt mot handlederna. Och när man ska sätta plugg är det ju nice att ha en maskin med borr till pluggen och en annan till hylsa/bits till skruven.
Spickplugg då slipper man knacken
 
Polyene skrev:
Detta är väl en slagborrmaskin, inte en slagskruvdragare som diskuterats tidigare i tråden? D.v.s. två helt olika maskiner och användningsområden.
Jag menar såklart GDR, blandar alltid ihop deras beteckningar.
 
Jag tycker att TS ska satsa på en 10.8V. Som tlundberg påpekade har både Dewalt och Hitachi mindre handtag än vad Bosch och Makita har på sina. Funkar inte de handtagen kommer inte någon 18V göra det heller.
Jag har två stycken Bosch 10.8V. De gör 95% av allt skruvande och borrande. De resterande fem procenten delas mellan en väldigt kraftig 18V och 10.8V slagskruvdragare. 18V används till hålsågar och dosfräsar och sånt. Något som det inte låter som TS kommer göra i någon större utsträckning. Slagskruvdragaren där det är konstiga vinklar, då den är mycket enklare att hålla emot. Men det är nog en bekvämlighet snarare än ett behov för det mesta.
Så min gissning är att TS kommer klara sig bra med en 10.8V. Skulle det uppstå något enstaka behov för kraftigare saker så är kanske lösningen på det att investera i en billig sladdborr, eller hyra något grövre för de enstaka gångerna och i alla andra fall njuta av en lättare och smidigare skruvdragare.
Visst vänjer man sig vid en tyngre maskin om man står med en sån i handen hela dagen, men det är ju uppenbart inte det TS kommer göra.
 
Kände på hitatchin, bra storlek men det var något som inte kändes bra i greppet - hittils, måste jag säga att den som har känts mest "nätt" runt handtaget samt vikten är Makita DDF459 med det "minsta" batteriet. Just nu lutar det åt en Makita DDF459 18V med dubbla uppsättningar av 1,5Ah-batterier. Då hamnar man på¨en slutvikt på 1,4kg vilket jag antar får anses "hyfsat" lätt för att vara 18V?

Ser att ett sådant paket går att hitta för runt 200 euro på Ebay vilket jag ändå känner är hyfsat överkomligt för en maskin i det "något övre" segmentet...?

EDIT: för att förtydliga är jag nog mest ute efter en vanlig skruvdragare/borrmaskin. Slagborrfunktion tror jag inte jag kommer utnyttja öht - och skulle jag behöva det har jag ju alltid min gamla 220V som följt med genom åren.
 
Om jag bara skulle ha en skruvdragare (vilket jag haft i ~10 år) skulle jag satsa på

18v - för de är kraftigast, och man vill inte upptäcka att ens enda skruvdragare inte får i den där 180mm-skruven.

13mm chuck - för rätt som det är vill man sätta i en stor borr eller hålsåg.

2-växlad - jag har haft en bosch PSR 18LI-2, den typen av "automatväxel" går bara sönder. välj isåfall en PSB 18LI-2 istället. Min gamla cotech 18v var bättre än PSR:en.

Slagskruvdragare - inte som enda maskin. Man behöver ibland borra lite också.

Som andra maskin däremot skulle jag ta en 10,8v skruvknack. De är lätta och skonsamma mot handleden.

Just nu använder jag mest min bosch GDR 10,8 och kompletterar med en bosch PSB 18LI-2. PSB:n kan jag rekommendera till hemmafixaren, men den håller inte för evigt.
 
pyro skrev:
Jag tycker att TS ska satsa på en 10.8V. Som tlundberg påpekade har både Dewalt och Hitachi mindre handtag än vad Bosch och Makita har på sina. Funkar inte de handtagen kommer inte någon 18V göra det heller.
Jag har två stycken Bosch 10.8V. De gör 95% av allt skruvande och borrande. De resterande fem procenten delas mellan en väldigt kraftig 18V och 10.8V slagskruvdragare. 18V används till hålsågar och dosfräsar och sånt. Något som det inte låter som TS kommer göra i någon större utsträckning. Slagskruvdragaren där det är konstiga vinklar, då den är mycket enklare att hålla emot. Men det är nog en bekvämlighet snarare än ett behov för det mesta.
Så min gissning är att TS kommer klara sig bra med en 10.8V. Skulle det uppstå något enstaka behov för kraftigare saker så är kanske lösningen på det att investera i en billig sladdborr, eller hyra något grövre för de enstaka gångerna och i alla andra fall njuta av en lättare och smidigare skruvdragare.
Visst vänjer man sig vid en tyngre maskin om man står med en sån i handen hela dagen, men det är ju uppenbart inte det TS kommer göra.
Håller med angående detta. När jag har kört dosfräs och hålsåg kör jag med min slagborr från Bosch (GSB 21-2 RE) vilket är en bättre maskin för ändamålet än en skruvdragare då det finns möjlighet till stödhandtag o.s.v. så man borrar rakare. De gånger man behöver mer kraft än GSR:en hade jag kompletterat med en GDR med samma batterisystem, den räcker tveklöst.
 
Går man ner på ett 2.0Ah batteri istället för 4.0Ah på en 18V Bosch kapar du 250g av totalvikten.
Och vill man istället ha 5.0 eller 6.0Ah istället för 4.0Ah ökar vikten enbart med 20g

Bosch har denna 18V som landar på 1,3kg med 1,5Ah batteri.
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gsr-18-2-li-30932-ocs-p/

Det är bara 305gram mer än deras 10,8V borrskruvdragare.
 
Redigerat:
K
Du skall givetvis välja en skruvdragare efter behov, därmed hur mycket du använder den. Om du inte använder den mer än några tiotal timmar per år så kan du köra med biltema eller liknande. Däremot om du använder den mer yrkesmässigt så kan du kräma på. Vill dra en liknelse med män med ålderskris som börjar cykla landsväg och köper utrustning för 10 000-tals kronor, trots att de cyklar så lite att det fungerat utmärkt med en cykel från biltema samt de gamla löparshortsen.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.