Finns det några egentliga hinder att köpa en friliggande tomt och sedan bygga ett litet fritidshus på 25kvm?
Jag tänker att beställa ett färdigt attefallshus helt enkelt.

OBS: Jag är medveten om att man måste ha bygglov så att det inte blir ngt Attefallshus i dess egentliga mening.

Men, någon sa att man i mitt fall måste ha större kök, badrum, handikappsanpassa osv.
Men stämmer detta verkligen?



Min idé annars är att hitta en relativt billig tomt för 500tkr inkl anslutningar, och sen beställa ett färdigt attefallshus med loft för ytterligare 500tkr.
Vips, så har man ett nytt och fräscht (dock litet) sommarhus för 1 miljon där vår lilla familj enkelt får plats.
Fler synpunkter?
 
Mikael_L
Jag tycker du borde få mer än 25m2 hus för de pengarna. Och även satsa på lite större, för att "andrahandsvärdet" ska bli något att hänga i julgranen.

Om du bygger fritidshus så försvinner många krav, eller blir enklare.
Såsom energikrav (som tvingar dig till tjocka väggar och dyra fönster), handikappkrav (som tvingar dig att ta 4kvm yta till badrummet) osv.

Är tomten klassad som fritidshustomt bör det inte vara några problem, antar jag. Hur det är om det är annan klassning vet jag inte riktigt.
 
Mikael_L
Lite exempel på hus som skulle kunna gå att få upp för runt halvmiljonen:
http://www.lovangerstugor.se/index.php?mode=page&open=1&id=141
http://www.hudikhus.se/varahus/detail/Faroe-35-40/16
http://www.skidstahus.se/fritidshus/nytorpet-tolvan/
http://www.anderssonstrahus.se/vara-fritidshus/kalixforsen-1-plans-fritidshus-boyta-m/

Ja det finns massor av tillverkare. Jag har inte speciellt koll på någon av dessa, så se det inte som tips utan som lite slumpmässigt valda alternativ. Man måste ju också jämföra specifikationerna noga. Olika mycket isolering, olika bra och kraftiga konstruktioner, olika vad som ingår, såsom VVS, el, invändiga ytor/ytskikt osv osv.
 
Precis, bygg större än 25m2 om budgeten tillåter. Surt att komma på i efterhand när tex familjen växt att ni behöver större eller ytterligare ett hus på tomten.
 
Det största hindret skulle väl vara att du helt enkelt inte får bygglov. Det gäller också att du kan lösa avloppsfrågan. Är det en "normal" tomt så bör det inte vara problem. Men om du tänker köpa nån liten plätt ute i skogen kan det bli besvärligare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
precis som andersmc skriver så är det ju inte bara att få tag på vilken bit mark som helst.

Är marken redan avstyckad för bostadsändamål (typkod småhus, fritidshus osv) så brukar det inte vara något problem. Kommunen kan dock ibland ställa långtgående krav på avloppet. Men det går som regel att lösa med t.ex. minireningsverk.

Men är marken avsedd för andra ändamål, eller inte ens avstyckad än, så kan det bli alltifrån lätt till svårt till omöjligt att få fastigheten godkänd för något bostadshus.
 
Mikael_L skrev:
Jag tycker du borde få mer än 25m2 hus för de pengarna. Och även satsa på lite större, för att "andrahandsvärdet" ska bli något att hänga i julgranen.

Om du bygger fritidshus så försvinner många krav, eller blir enklare.
Såsom energikrav (som tvingar dig till tjocka väggar och dyra fönster), handikappkrav (som tvingar dig att ta 4kvm yta till badrummet) osv.

Är tomten klassad som fritidshustomt bör det inte vara några problem, antar jag. Hur det är om det är annan klassning vet jag inte riktigt.

Tveksamt om man kan få ett hus med typ 40-50 kvm för 500tkr, eller?
När jag kollat runt lite på Attefallare så brukar de landa kring 500tkr när allt är medräknat, såsom frakt, inkoppling, finjustering på plats + några tillval.

Hur tomten är klassad skriver du, hur vet man det? finns det olika klasser på tomter?


Jag vill även förtydliga att det redan är framdraget Vatten, El och VA vid tomtgräns på aktuell tomt.
Så det kommer aldrig bli några problem med avlopp osv som nämnts.
 
Jag vill nu förtydliga att jag har varit i kontakt med kommunen och så länge man bygger fritidshus (vilket vi ju gör) så behöver man inte handikappsanapassa eller ha en viss storlek i WC, kök osv.
Det är alltså helt lugnt!

De krav i Boverkets byggregler (BBR) som utgår är: tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och driftutrymmen i kap 3 samt energihushållning i kap 9.
Det ställs alltså inte krav på storlek på WC eller kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.