kom och tänka på en sak. Har ni nåt tips på hur ni reglar upp yttertakstolarna på insidan så man får tillräckligt med isolering på sidorna på vinden?
Lägger ni en till regel med lagomt avstånd från takstolen t.ex att ställa reglar på eller nåt?
 
Är det gavelspetsarna du syfta på?
Det är ju bara att låta den vanliga väggisoleringen gå upp hela vägen, den yttre takstolen ska ju vara innanför reglarna.
Om du lägger fler lager så är det ju bara att spika på en 45x45 eller vad du lägger för tjocklek.
 
innanför?
snickarna satt ju takstolarna jämsmed ytterväggen så på utsidan blir de ju bara vindpappen, luftspalten och panelen, så då måste man ju göra nåt på insidan? har ju iosv väggens insida till hammarband med 125mm, där kanske man kan regla på? IMG_0185--2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en vanlig, oisolerad vind vi pratar om? Ser så ut. I sånt fall är iso på gavelstolarna overkll-
 
De byggen jag varit med om så placerar man det yttersta takstolen innanför reglarna på gaveln och fäster reglarna mot takstolen, men du har ju hammarband och grejer på gaveln så du har antagligen någon annan konstruktion.

Vem har gjort ritningarna till bygget, det borde väl framgå där hur det är tänkt?
 
Redigerat:
vind? nja, är väl mer förrådsutrymme, 12x4x2m typ =) och jo jag ska isolera det på nåt vis och ska ha trappa invändigt är planen.
Jao ritning och ritning, finns väl inte direkt nån. Mer än vad jag sagt till snickaren, men jag kan också vara lite otydligen. Men väggblocken har jag gjort själv t.ex efter hur snickaren visat mig.
Men var bara en tanke, men får väl höra med snickaren kanske, för isolerat vill jag ha det även om det bara är förråd. Eller om det var jag som var otydligen med hedin om ritning på takstolen.
 
Tror inte jag förstår vad du menar riktigt. Ska du ha innerväggar på "loftet/förrådet" eller låta snedtaket synas? Vad ska du ha för isolering under yttertaket/råsponten ?
 
Det är alltså en 1 1/2 planarare vi tittar på här?! Året-runt standard på båda plan?
Lite otydligt just nu.
 
hj.png

alltså, det blir ju ett garage på undervåning ett vanlig med värme och allt..
Sen hade jag tänkt sätt en trappa upp i ett hörn upp på vind eller vad man vill använda för ord.
Jag valde en ramverkstakstol där jag kan gör som ett förråd på en yta 4m i bred och 2m höjd med snetak/vägg som kanske syns på bild.
Och jag har tänkt regla upp och göra riktiga väggar med isolering. Så att det bli ett rum/förråd med iaf plusgrader, kanske nåt lite element. inget kallförråd som säga.
så tänkte lite på, hur reglar man upp hörnen, sista takstolen som dem satt jämsmed väggen, måste ju går att regla upp på insidan på nåt vis.
Måste väl gå ordna?
 
Redigerat:
Ja, absolut så går det att lösa den biten men om du kör din lösning är sannolikheten stor att du får bekymmer med fukt/påväxt på vinden. Kallt ute, ingen iso/fuktspärr/luftspalt i taket samt ett element på vinden är en ytterst dålig ide.

Lite "allt eller inget" i detta fall, tyvärr.

Du kan inte tänka dig kallt utrymme med lucka på gavelspetens samt utv trappa. Lättare att ta sig in och ut samt att du sparar utrymme i ditt garage som blir överfullt på ett andetag?

Vad tror du/Nils82
 
måste väl gå att fixa fuktspärr/luftspalt?
mena jag ska inte ha isolering tät in på råsponten, utan tänkte man borde ju kunna ha nåt mellanrum mellan råsponten och isoleringen, sen bygger jag på nån extra mm på insidan som säga.

men jag som sitter och fundera i olika lösningar. tycker borde kunna gå att lösa och även lösa fukt problemet.
 
Bygg som vanligt med fuktspärr & isolering. Med plast som fuktspärr bör du hålla det konstant uppvärmt, ca 10 C räcker.
Om du bara underhållsvärmer (ca 10 C) så behövs ju inte så mycket isolering heller.

Det bör vara enklast att isolera taket hela vägen ner till yttervägg/golv.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
låter bra. tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.