Hej

Jag ska köpa ett gäng spottar från typ Jula. Känner jag mig själv rätt så är det priset som avgör då det blir ganska många. Jag har köpt 20w halogen i 3-pack förut och varit skitnöjd.

Men de blir ju lite varma och det står, även ofta på LED att de ska sitta i "ventilerat utrymme". Inte bara att det ska vara ett visst avstånd till brännbart. Är en traditionell "potta" (downlight box) per definition ett ventilerat utrymme bara för att man har typ 2-5 liter luft runtomkring sig.

Jag hade gärna hoppat över momentet med typ 20 pottor och tänkt att någon LED borde vara nöjd med att fyllas med isolering ovanifrån, men det verkar inte riktigt vara så? Någon enstaka potta för drivdonet är jag okej med, de är inte så många i sammanhanget.

Alternativet är att lägga OSB-skivor på ovansidorna av hanbjälken på takstolarna och bygga ett litet rum för hela belysningen. Men då tappar man ju 22 cm isolering över hela rummet.

Taket är 21mm enkelfasad ytterpanel, som ovanpå sig har en ångbroms och ovanpå detta blir det cellulosa, alternativt träfiberisolering framöver. Det är ett inglasat uterum det är tal om.

Eller har ni fantastiskt mycket bättre idéer?

Tack och hej
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Vill du slippa montera "pottor" så får du leta efter armaturer som är godkända för att täckas med isolering. De är svåra att hitta som privatperson, men det finns å få tag på hos grossist.
Ofta så är dom mycket dyrare än en vanlig spot.

Att välja en LED spot istället hör halogen hjälper inte. Då de flesta inte får täckas med isolering.

Väljer du en LED spot av kvalitet (Ingen kinaskit) så klarar du dig oftast med en mindre skyddsbox. Finns de som endast är ca 50 mm och passar mellan glesen.



Hur stort är uterummet? Behöver du verkligen ha 20st spotlight?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för det.

Men oavsett, vad menar de egentligen med ventilerat utrymme? Det kanske är svårt att generalisera, men det står trots allt i en punktlista av krav för diverse spottar (titta i pdf-manualer för t.ex. julas modeller så står det på flera).

Uterummet är 10 x 3.5 meter. Kanske behövs inte 20, men jag har ett annat rum med 9 i som är mindre än hälften så stort och där hade jag gärna haft tre till.

Jag funderar på att köpa en sån här box:
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...spotlights-och-tillbehor/downlightbox-402097/

Den är väldigt billig i alla fall, vilket innebär nästan halva priset mot andra som jula har. Lite trasslig att montera eventuellt dock. Jag skulle vilja ha något som jag skruvar ner i takpanelen ovanifrån, eller vad som kan tänkas vara lättast.
 
Ventilerat utrymme är rätt svårt att generalisera. Men man kan väll försöka å förklara det med:
Ett utrymme utan brännbart material, som INTE ackumulerar värmen till en till en brandfarlig nivå.


Vitsen med en skyddsbox är att hålla undan det brännbara materialet från armaturen. Samt agera skyddsbarriär från den varma armaturen till brännbara byggnadsdelar. Stillastående luft leder ju värme dåligt. Vilket innebär att utsidan på skyddsboxen inte kommer att komma upp i kritiskt temperatur.
 
20 st låter väldigt mycket. men det beror på hur mycket ljus du vill ha?
Mysbelysning, allmänljus eller arbetsljus?



Om du kollar på denna beräkningen:
BatADCF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så har jag räknat på en LED armatur på 8W ca 600lm. Då räcker det med 12st.
Du borde få ett bättre ljus gentemot 20st 20w halogen, samt att det förbrukar 1/4 del så mycket energi.


Väljer du att använda LED så kan du använda en mindre box
T.ex E-7466413 som kostar ca 35:- den är endast 68mm hög.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej

Hmm, intressant. Tack för den där beräkningen. Tips på prisvärda armaturer för detta? Du tänker Malmbergs eller?

Och priset, är det något som någon dödlig som jag har, eller har du något särskilt konto som du får uppgifterna ifrån?

Tackar!
 
Prisvärda armaturer. Ja det beror lite på vilken budget. Samt var du har möjlighet att handla ifrån. Kan du handla från någon grossist ökar utbudet

Den jag använt i beräkningen är från grossisten Solar och är deras egen produkt.



En del av Malmbergs produkter är ok. Givetvis får man vad man betalar för. Malmbergs är ett lågbudget märke. Har man möjlighet att köpa till grossistpriser så kostar en spot inte många kronor där ifrån.

Men kolla på ex. 9974097 (finns på Elbutik.se för ca: 268:) ger 558 lumen 6,8W så bör den motsvara beräkningen hyfsat.

Finns några som är lite billigare (Xerolight), men har ingen erfarenhet av dessa. Och det finns inga belysningsfiler så att man kan göra en beräkning.


Skyddsboxen E-7466413 finns också på elbutik.se kostar där 39:-
 
När man använder potta blir trävirket på ovansidan av innertaket fortfarande oskyddat trä. Får man ha det så egentligen, med tanke på de kabeldragningar som görs (t.o.m. 230V)?
 
Stingray468 skrev:
När man använder potta blir trävirket på ovansidan av innertaket fortfarande oskyddat trä. Får man ha det så egentligen, med tanke på de kabeldragningar som görs (t.o.m. 230V)?
Det är en i högsta grad relevant fråga eftersom man tar bort den ena barriären. Temperaturen är nog inget problem om du har rätt armatur i rätt burk. Men du har bara en barriär mot oavsiktlig beröring. Jag vet inte om man resonerar som med en dosa att ingen borrar precis brevid en armatur.

Jag ska faktiskt ställa frågan till elsäkerhetsverket och höra hur de ser på saken. Jag återkommer när jag får ett svar.
 
tuktuk skrev:
Det är en i högsta grad relevant fråga eftersom man tar bort den ena barriären. Temperaturen är nog inget problem om du har rätt armatur i rätt burk. Men du har bara en barriär mot oavsiktlig beröring. Jag vet inte om man resonerar som med en dosa att ingen borrar precis brevid en armatur.

Jag ska faktiskt ställa frågan till elsäkerhetsverket och höra hur de ser på saken. Jag återkommer när jag får ett svar.
Ska bli intressant att höra. Jag tänkte dock främst på det oskyddade träet, vid eventuell kortslutning eller annan gnistbildning. Jag antar att plasten i baljan (eller dosor) klarar det?!
 
Helt klart är detta utrymme inte lämpligt som kopplingsutrymme. Förutom brandtåligheten ska det vara isolerat också. Det är inte meningen att man ska koppla i pottor utan använda dubbelisolerad kabel etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.