Vi har ett hus från sekelskiftet. Vi har nu tagit bort 70 och 40-talsrenoveringen och kommit ner på originalet. Vi hade tänkt bryta upp golvet för att isolera detta, men hittar ett rätt fint trägolv som verkar ha använts som golv. Det är dock grovslipat senare för att jämna ut innan masonit och spånskiva. Är det värt att tilläggsisolera genom att bara borra ner hål och sputa in ekofiber, eller alternativt bara ta upp frisen för att komma åt, eller blir det inte tillräckligt. Det vi har kunnat se utan att bryta sönder golvet är att det är ca 220 högt fack med sågspån, kanske har sjunkit 50 hittills.

Det är två rum, totalt ca 45 kvm. Kommer att användas som kök och vardagsrum.

Vi vet att vi har golvkallt, men inte helt säkert om det "bara" är golvdrag eller helt golvkallt.

Hur skulle ni göra?

- rädda golvet och sprutisolera så gott det går
- rädda golvet, ta upp det, isolera och lägga tillbaka golvet
- bryta upp golvet och lägga nytt golv.
 
  • trägolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trägolv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trägolv3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med att rädda golvet? Det är ju vanliga plankor i furu med massor av håligheter i?

Bryt upp, isolera & lägg nytt.
 
Jo, jag vet. Jag är bara en av de som tycker att det ger huset lite mer själ att behålla ett golv som har legat i 120 år... Jag tycker det är fint med lite fel och skavanker, samt också en prisfråga. :) Utvändigt ser det helt orört ut i, nästan i original. Invändigt är det sönderrenoverat.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 4 till
  • Laddar…
Behåll! Jag hittade ett jämngammalt golv i liknande, eller sämre, skick när jag köpte mitt hus. Jag slipade, lutade och såpade själv för en billig peng och är supernöjd! Bevara så mycket som möjligt tycker jag, annars kanske du rätt vad det är sitter i ett hus som känns helt dött efter att ha gått loss med gipsplattor och klickgolv och spotlights.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Spelar ingen roll! Oavsett om du väljer att behålla golvet kommer du att behöva slipa det. När det väl är slipat så kommer det att se likadant ut som om du lagt dit nya furuplankor.

Det billigaste torde alltså vara att försöka lyfta bort befintliga plankor och isolera. Går någon planka sönder är det bara att köpa en ny likadan. När det är isolerat och golvet ligger på plats igen kan du ytbehandla på det sätt du finner lämpligast (såpa, luta, lacka, etc).

En sak bara: Dessa furugolv/grangolv är tänkta som undergolv och är ganska mjuka. Ska du ha det i ett kök så kommer du att få jack och märken i det. Men är man inte rädd för lite patina gör ju inte det något. Men det är bra att känna till iaf. :)

Av den anledningen kanske du inte bör lacka det, bättre att såpa, luta i sådana fall.
 
  • Gilla
ClaraSandra och 1 till
  • Laddar…
Kommer ni åt att isolera underifrån? Jag skulle behålla golvet om det går.
 
Tack för svar. Vi har slipat golven på övervåningen samt lagt in nya där det inte fanns. Golven är bara såpabehandlade, men är ju i nuläget sovrum, gästrum och barnrum. De har hållit riktigt bra än så länge (2 år)

Tanken var att lägga in nya trägolv och olja/hårdvaxolja eller liknande för bästa yta. Slipar vi så behandlar vi på liknande sätt. Vårt största huvudbry är om det är värt att behålla golven "orörda" för att slipa eller om det är för stort arbete att ta upp golvet och isolera från ovan. Vi kan inte isolera underifrån. Har läst att flera har borrat hål utifrån eller tagit upp frisen för att isolera med lösull/ekofiber och varit nöjda med det. Vi är lite skeptiska om det blir tillräckligt bra. Dumt att behöva göra om, pga felaktigt beslut.
 
  • Gilla
Kentisaksson1
  • Laddar…
"Jag är bara en av de som tycker att det ger huset lite mer själ att behålla ett golv som har legat i 120 år..." (y)

Ryggmärgsinstinkten säger behåll (om möjligt).
Golvet med fris bör rimligtvis ha varit tänkt som golv (synligt ovangolv), annars är många gamla smalspåntade golv inte tänkta som annat än undergolv, även för 100 år sedan.

Sedan bör man undvika att slipa gamla golv, just för patinan samt att slipade golv blir mjuka. Å andra sidan kan man tycka att slipade golv är snygga. Och måste man slipa ett för risigt golv så måste man.

När det gäller kalla golv, så är det sannolikaste att det drar in kalluft.
I gamla torp med mullbänk så lyfte man den/de yttre golvbrädorna och fyllde på mullbänken allt eftersom den sjönk ihop. Ibland brydde man sig inte ens om att spika fast ytterbrädorna. Så stalltipset får väl bli att lyfta ytterbrädorna för att komma åt att fylla på med isolering. Går de ohjälpligt sönder så får ni fixa nya.

Rekommenderar att ni går in på http://sodergarden.wordpress.com/page/3/ om ni inte redan vart där. Finns mycket intressant om sekelgamla hus och försiktig renovering, inkl gamla golv.
 
Håller med, lyft frisen och fyll på så mycket det går!

Att byta ngn bräda går inte, då måste ni hitta en gammal i samma nyans, förslagsvis från annat rum i huset där golvet inte går att rädda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.