Hej expertpanelen

Jag tänkte placera en bänkdiskmaskin i ett badrum, men vet inte om jag kan lösa det själv utan att lämna över jobbet till hantverkare.

Till höger i översta bilden syns diskmaskinen ståendes ovanpå frysskåpet nu.
Till vänster syns tvättmaskin och tvättställ.

På nedre bilden ses anslutningarna för inkommande vatten till duschkabin (kranarna ovan tvättmaskinen, som leder till duschen utanför bild), inkommande vatten till tvättmaskinen (till höger om tvättstället) och avloppet som försörjer dusch och tvättmaskin.

Badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avståndet från diskmaskinen till motsatta väggen med anslutningar och avlopp är ca 2 meter.
Frågan är nu hur jag enklast/bäst ansluter diskmaskinen så den får inkommande vatten och avlopp.
Mycket tacksam för tips på detta.
 
Kalmarkille skrev:
Frågan är nu hur jag enklast/bäst ansluter diskmaskinen så den får inkommande vatten och avlopp.
Mycket tacksam för tips på detta.
När du väl har löst frågan med diskmaskinen så undrar jag hur du går tillväga med spisen.. :)
 
Spisen fungerar bra utan vatten och avlopp : )
 
  • Gilla
Posa71
  • Laddar…
Du står alltså typ i duschen och tar den första bilden?
Spontant känns det lättast att gå från anslutningen till duschblandaren på något sätt. Framförallt för att slippa hoppa över slangen varje gång du ska in i duschen. Hur ser anslutningen till duschblandaren ut?

Hur länge tänkte du ha det såhär? Jag bara förutsätter att det inte är en permanent installation :)
 
Det finns något som heter handdisk.

Om man bor så trångt att man inte har plats med diskmaskin i köket utan måste placera den i badrummet och därmed problem med avlopp och vattentillförsel är väl en sak.

Men att sedan dagligen fylla och tömma diskmaskinen placerad i badrummet är ju tokerier.

Eller du äter i badrummet också? :wow,
 
Det kanske inte är så konstigt ändå.

seinfeld-kramer-washing-lettuce-in-shower.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elisen och 1 till
  • Laddar…
PatrikJo skrev:
Du står alltså typ i duschen och tar den första bilden?
Spontant känns det lättast att gå från anslutningen till duschblandaren på något sätt. Framförallt för att slippa hoppa över slangen varje gång du ska in i duschen. Hur ser anslutningen till duschblandaren ut?

Hur länge tänkte du ha det såhär? Jag bara förutsätter att det inte är en permanent installation :)
- Det stämmer att jag står i andra änden av rummet där duschkabinen står. Anslutningen till duschblandaren syns på nedre bilden precis ovan tvättmaskinen. OM det ens fungerar praktiskt att ha diskmaskinen i det "extra" badrummet, så vet jag inte hur länge den ska stå där.
 
roland53 skrev:
Det finns något som heter handdisk.

Om man bor så trångt att man inte har plats med diskmaskin i köket utan måste placera den i badrummet och därmed problem med avlopp och vattentillförsel är väl en sak.

Men att sedan dagligen fylla och tömma diskmaskinen placerad i badrummet är ju tokerier.

Eller du äter i badrummet också? :wow,
- Handdiskar gör jag givetvis nu. Därav vill jag installera diskmaskinen som inte får plats i köket. Tokerier eller inte - det är inte mer än typ 2,5 meter från diskmaskinen där den står nu och till skåpen i köket. Alltså inget avstånd att tala om. Anledningen till placeringen där är att jag inte får plats med den i köket, och att det badrummet bara används till att duscha i. Jag äter inte i badrummet eftersom det är smidigare vid matplatsen : )
 
Inga tips på hur man - om det går - skulle koppla vattnet från befintliga rör i rummet?
 
Allting går om man ger sig f-n på det.

Men anlita en rörläggare för korrekt installation.

Om du jiddrar med det själv och det senare blir en vattenskada så kan det stå dig dyrt.

Om du bor i hyres- eller bostadsrätt är det nog lämpligt att få tillstånd på tänkt installation från hyresvärd resp. bostadsrättsförening för att ha ryggen fri för framtida skadeståndskrav.
 
Redigerat:
Bor du i hus? Har du bilder på köket?
 
Jag bor i hus ja, men i köket finns inte plats för diskmaskin vare sig under, mellan eller över bänkskivor och skåp.
 
Jaha, synd. Måste vara ett litet kök eller uselt planerat som inte rymmer diskmaskin eller frys :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.