Jag har anlitat en firma som håller på att byta tak på ett vidbyggt garage. Hela taket byts, inklusive takbjälkar pga fuktskador. Frågan rör anslutningen mellan takbjälkarna och väggen som är delad med huset. Det här är en principskiss på hur det ser ut:

konstruktion takbjälkar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De stående reglarna är väggen som är delad med huset (90 mm reglar med cc 60). Huset är högre än garaget så takbjälkarna till garaget vilar på en horisontell regel, fäst på sidan av de stående reglarna.

Förra året rev jag ut en en gammal eternitvägg här och reglade upp en ny fristående med plåtreglar, dubbelgips, OSB och slutligen tunn plywood som ytskikt. I samband med det bytte jag ut den liggande regeln som var en 90-regel som var spikad i väggreglarna, jag tyckte det såg klent ut att den skulle ta hela garagetakets vikt. Jag bytte då ut den till en 145-regel som jag skruvade med tre st 6x100-skruv i varje väggregel istället.

Nu när snickaren ska byta ut hela garagetaket vill han ta upp den nya väggen för att kunna förstärka den här konstruktionen genom att spika på en 45 regel på den befintliga 90-regeln som den liggande regeln får vila på.

konstruktion takbjälkar - förstärkning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle gärna vilja undvika att ta upp den nya väggen, och istället bara använda den befintliga, nya regeln som den är. Det är en del genomföringar och andra speciallösningar, och ett av gipslagren har jag fogat med akrylfog för att få bra ljuddämpning tex, och så är den ju målad. Om man ska ta upp väggen tycker jag det blir onödigt mycket jobb för en eventuellt obefintlig nytta.

Men knäckfrågan är ju då om den befintliga konstruktionen håller eller inte. Jag skulle givetvis ha gjort den bättre från början, jag reagerade över att den gamla konstruktionen med en 90 mm spikad regel verkade väldigt klen men samtidigt så har den klarat all belastning från taket under 40 år. Den nya konstruktionen med 145-regel som är skruvad borde klara bra mycket större belastning än den förra och därmed borde det inte vara något problem, eller vad tror ni?

Man skulle också kunna sätta de nya takbjälkarna dikt an mot väggreglarna och skruvlimma den anslutningen det är en förstärkning man skulle kunna göra utan att göra åverkan på den nya väggen.
 
Spontant så känns det lite klent med 3 skruv som i princip får ta hela lasten från en takbjälke. Om vi gissar på en spännvidd på 5m, och cc60 på takbjälkarna. då blir det 3kvm tak per bjälke. Och om man då spånar lite om snölast och egenvikt. Så kanske 1000kg (har ingen aning om rätt siffra) per bjälke. Det ger 500kg som skall tas upp vid den väggen, av 3 skruv.
 
  • Gilla
andeol
  • Laddar…
Ja det blir en del last... Det är förresten snözon 2,0 och 4 m spännvidd och platt papptak, så om man slarvar med snöskottning så kan det ligga en hel del snö där uppe.
 
Någon mer som har ett utlåtande om vad jag bör göra? Både mer och mindre kvalificerade gissningar mottages gärna. 500 kg på tre st 6 x 100-skruvar är säkert mycket, men om man kombinerar med att även montera takbjälkarna dikt an mot de stående reglarna? Det blir då en yta på 90x220 mm som man kanske sätta fem skruv i + limma?
 
S
Tråkigt, det är aldrig roligt att riva något man gjort färdigt, men det är som redan konstaterats ordentligt med last på ett par skruvar. Beroende på hur garaget ser ut så hade jag kanske dragit reglarna utanpå den färdiga väggen. Då slipper du kosta på nya gipslager osv. jättesnyggt blir det ju inte.

Jag har en snarlik konstruktion i mitt garage, dock med grova bultar fästa på CC60 i bärlinan, med stående reglar längst ner då garaget är förskjutet mot huset. Jag skottar ibland taket en gång om dagen på vintern för att undvika för mkt belastning, å andra sidan har garaget stått i 40 år så det känns ibland överdrivet :p
 
Redigerat:
  • Gilla
andeol
  • Laddar…
Jag tog mitt förnuft till fånga och öppnade upp den nya väggen så att den kan förstärkas till det nya taket. Det var inte så farligt mycket jobb och skivmaterialet kan jag skruva tillbaka igen när det är färdigt. Tack för input. Jag sa till snickaren att jag hoppas att resten av huset är bättre byggt än garaget, han höll med :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.