Hej!

Tar tacksamt emot alla erfarenheter av det som falu-vapen fasadfärg (alltså inte deras slamfärg). Bra eller dålig?

Pär häggqvist
 
Puff puff, nu lyfter jag den här tråden.

Har läst allt jag kommit över i detta forum om icke-slam-falufärg men har inte blivit klokare.

Jag ska måla en tillbyggnad och tänker passa på att ändra färg på huset till falurött. Kan tyvärr inte använda slamfärg eftersom det inte lirar med den gamla husfärgen (brunsvart, ej övermålningsbar med slamfärg ).

Vilka är era erfarenheter av Falu vapen fasadfärg (1)? Jag har också sneglat på Caparol Intact (2) & Beckers Perfekt (3) brutna i falufärg. Om jag förstått det rätt så slipper jag grunda med (1) som är en alcydfärg. Akrylatfärgena (2,3) måste grundas först men får en finare finish efter några år när de blir matta? Stämmer det?

Är dessa alternativ något att ha? Är jag rätt ute? Eller kommer jag gå och störa mig i 10 år på att huset ser fuskfärgs-plastigt ut?

Tack för er hjälp!
 
Är du helt säker på att det inte funkar att måla över med slamfärg?
Jag trodde det samma med min cuprinolade/laserade bruna fasad, men det gick bra.
 
Hej. Nej jag är inte säker. Har tagit med mig en fasadbit till färghandeln och fått det beskedet. Så jag är inte så sugen på att chansa...
 
Och det är en trovärdig källa..?
Prova själv och måla på en provbit.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Ok tack för din input karlmb. Jag ska viga kommande semestervecka åt att måla om huset så jag är som sagt inte så sugen på att chansa. Vi stannar där.

Är det ingen annan på forumet som har erfarenheter av av Falu vapen fasadfärg, Caparol Intact eller Beckers Perfekt?
 
Har hus målat med den. Utseendemässigt så är den absolut inte plastig. Många tror att det är falurödfärg (inklusive målaren som lämnade offert vid ommålning). Kvalitetsmässigt kan jag inte säga något då jag inte har något att jämföra med. Den bleknar efter ett antal år men ser fortfarande ut som falurödfärg. Tyvärr har gammal färg lossnat under men det tror jag inte har med den här färgen att göra.
 
Hur håller det?
 
Hej!

Jag puffar tråden. Jag ska måla mitt hus som är fabriksgrundat från Eksjöhus och är sugen på Falu vapens fasadfärg. Jag vill ha det så slamfärgs-liknande som möjligt, utan att just måla med slamfärg. Hur är utseendet? Är det likt Falu röd slamfärg? En djup, mustig färg. Hur är hållbarheten? Tappar den i färg efter några år? Kritar i vitt? Behöver man skrapa vid ommålning? Om det är någon som sitter inne på kunskap, erfarenheter eller annan klokskap så dela gärna med er! :) Tack!
 
Målade förra året i Falu Vapen Fasadfärg i svart. Blir en matt fin yta, lik slamfärg, färgar inte direkt av sig, men blir ganska lätt skrapmärken. Vi borstade med rotborste/stålborste, målade två gånger. Ska bättringsmåla på några ställen om/när solen skiner :)
 
Tack för svar! Låter bra om det blir en matt och fin yta. Precis som vi vill ha.

Målade ni på tidigare målat trä, grundfärgat trä eller obehandlat trä? Hur kommer det sig att ni behöver bättringsmåla tror du? Behöver det göras kontinuerligt?
 
gelle skrev:
Tack för svar! Låter bra om det blir en matt och fin yta. Precis som vi vill ha.

Målade ni på tidigare målat trä, grundfärgat trä eller obehandlat trä? Hur kommer det sig att ni behöver bättringsmåla tror du? Behöver det göras kontinuerligt?
Tidigare röd slamfärg. Bytte all lockläkt så den var obehandlad, vilken sedan torkade lite och krympte, därför bättringsmåla :)
 
  • solhem2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår. Tack för svar och för bilderna! Störtdiggar när forum funkar på detta sätt och man delar med sig av sina erfarenheter.

Falu Vapens fasadfärg fick ju "bäst i test" i Folksams färgtest som publicerades nyligen. Det känns bra. Den ligger dock i kategorin "slamfärg" p.g.a sitt utseende och inte sitt innehåll (alkyd).
 
  • Wow
Svante Svenson
  • Laddar…
hej, Gelle, hur har det gått med målandet? Ännu någon erfarenhet av Falu Vapen? Håller själv på att välja färg till vårt nya hus, och söker en färg som ser ut som slamfärg (röd). Kan inte måla med slamfärg pga grundmålade element. Har tre alternativ, Falu Vapen, Beckers Elit och Alcro Allmoge.
 
Camin H skrev:
hej, Gelle, hur har det gått med målandet? Ännu någon erfarenhet av Falu Vapen? Håller själv på att välja färg till vårt nya hus, och söker en färg som ser ut som slamfärg (röd). Kan inte måla med slamfärg pga grundmålade element. Har tre alternativ, Falu Vapen, Beckers Elit och Alcro Allmoge.
Hej

Det har varit mycket funderande och testande fram och tillbaka innan vi till slut har landat i en färg som känns bra.

Vi var helt inne på Falu Vapens fasadfärg och jag ringde för ett tag sedan till en av deras säljare i Falun bara för att rådfråga kring olika saker. När jag ringde var han på tjänsteresa och skulle passera min hemstad Örebro 30 minuter senare. Han erbjöd sig att åka och titta på vårt hus (vilken service!) och se om den skulle passa. Rent "tekniskt" skulle det funka jättebra, men han menade att det fanns betydande risk att den ljusgråa grundfärgen som är på huset nu skulle blöda igenom (eller bli flammig!) efter något år eller två. Så han avrådde från köp!

Det kändes som vi var tillbaka på ruta ett.

Då blev Alcro Allmoge det hetaste alternativet. Matt, mustig känsla. Dock har den inte fått bra i Folksams test och de i målaraffären avrådde från den (den var borta ett tag ur Alcros sortiment pga kvalitetsproblem sa de, men var tillbaka igen för att så många kunder efterfrågade den). De avrådde egentligen generellt från oljefärger av olika anledningar (kritar, tappar i färg, ommålningsintervall etc), men fr.a den matta oljefärger Allmoge.

Då blev de matta akrylaterna Demidekk Ultimate Matt eller Beckers Perfekt Matt de hetaste alternativen. Funderade också på Alcro Bestå pga att den fått bra i test, men den är dock inte så slamfärgslik. Jag köpte provburkar av allihop och målade på paneler som jag spikat ihop. Beckers Perfekt Matt var tillräckligt matt för att få en bra "slamfärgs-känsla" och dess "syster" Beckers Perfekt fick bäst i test i Folksams test (Perfekt Matt är inte testad och består tydligen till stor del av samma substanser). Så till slut blev det Beckers Perfekt matt! :)

En ytterligare svår detalj var vilken kulör vi skulle måla i. Det finns flera olika "Falu röd". Demidekk har en, Beckers en annan osv. Jag valde dock (efter provmålningar) den kulör som enligt Falurödfärg ligger närmaste, nämligen NCS: S 5040-Y80R.

Hoppas vår "resa" är till hjälp för någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.