Hej,

Jag har fortfarande inte köpt någon batteridriven borrskruvdragare men nu har jag hittat en bra kandidat. DeWalt DCD795. 60 Nm / 1,62 kg / 600,2000 rpm / Slagborr / Borstlös motor. Känns som den skulle kunna användas till det mesta som att skruva altan, borra hål i lättbetong etc etc?

http://www.dewalt.com/tools/cordless-drills-hammerdrills-dcd795d2.aspx

Finns för 2400kr inkl 2 stycken 2Ah batterier och laddare:
http://www.ebay.co.uk/itm/301695323570

DCD795D2_1_500X500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha läst radvis med positiva kommentarer angående DCD795D2 på Amazon.com och Amazon.co.uk, samt gått igenom de alternativa billigare varianterna utan borstlösmotor (<1500kr) så slog jag nu till på denna (2500 kr blev det med dagens paypalväxelkurs). Återkommer när jag fått den och hur den fungerade :)

(jag vet att de flesta inte är intresserade av slagfunktion men eftersom jag bor i lättbetonghus med putsade väggar så blir det ett krav för att jag skall kunna använda den).
 
En slagborr funktion också.

Det känns billigt, grattis!


Skriv gärna här hur du upplever den.
 
bulleribock skrev:
En slagborr funktion också.

Det känns billigt, grattis!


Skriv gärna här hur du upplever den.
Absolut (beräknad komma 30 Jul till 03 Aug). Kollade även på DeWALT DCD995 som man kunde få för samma pengar från USA inkl moms, men då får man ingen europeisk garanti, dvs, man kan inte lämna in den på service i sverige. Dessutom väger den maskinen 250 g mer utan batterier och sannolikt behöver den större batterier (eftersom den större motorn har större förluster) så kommer den väga ytterligare mer. Största fördelen med 995 är att den har ett större moment och en växel till men det går på bekostnad av extra vikt. Dessutom att skruva i så stora skruvar drar ju mycket energi vilket man kanske ändå behöver eldrift för att kunna skruva i.

http://www.ebay.co.uk/itm/201375211898
 
Upptäckte nu att 995 är 21,3 cm menas 795 är 19,8 cm framsida till baksida (1,5 cm skillnad), vilket talar ytterligare för 795.
 
Nu har jag testat maskinen och den fungerar fint. Drar väldigt snabbt i 6x100mm skruvar på tvåans växel och vid ett exakt djup (flush med brädan) vid en viss momentinställning. Den orkar dock inte dra upp skruven på 2ans växel utan man får börja på 1an och sedan gå över till 2an.

Hittils väldigt nöjd och tycker personligen inte att den är för tung.
 
Då en person skickade privat meddelande och frågade hur jag tycker maskinen fungerat så skrev jag följande

"Jättenöjd! Dock är slagborrsfunktionen rätt oviktig. Mycket få gången som den har varit tillräcklig, får vara typ ren lättbetong för att vara tillräckligt. I andra fall får man använda annan maskin.

Men till precis allt annat är maskinen grym. Även 2 stycken 2 Ah tycker jag är perfekt. Laddar supersnabbt så aldrig något problem med laddning och den kör riktigt länge på en laddning, även vid 2 Ah."
 
Hade en liknande på jobb och tyckte den funkade fint men att den kräver något större händer än mina. Min privata Bosch blåa 18v passar perfekt i mina händer, jag kan slå om fram/back utan att ta nytt grepp osv. Med dewalt når jag nääästan knappen så får byta grepp något för att slå om till backen tror jag, sen byta lite igen osv. Störigt som fan när man använder den mycket fram och tillbaka.

sen tycker jag den känns lite hårdplastig jämfört med Bosch.

så mitt förslag till alla som ska köpa skruvdragare är att åka och provkänna ORDENTLIGT på en i butik. Brukar du ha handskar, ha med ett par välanvända och testa med dem på. Hade en maskin som var ok med bara händer men var hal med handskar. Även viktbalansen spelar stor roll, kan justeras med storlek på batterier förstås men kan bli dyrt...

skulle säga att skruvdragaren är mitt absolut viktigaste verktyg så jag lägger gärna tid på det köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.