É
Finns det kylskåp som klarar av 400V? Kanske inte belysningen men i övrigt?

I en stuga vi lånar av några sitter kylskåpet med stickpropp i ett vanligt uttag, som dock visar 400V när jag mäter. Uttaget är nytt sedan de renoverat lite och gamla gruppen löser ut så fort säkring sätts i så antar det är därför de nyttjar det nya så länge (med skarvsladd). Huset ligger i Sverige men ligger nära och ägs av folk från Norge, och de påstår sig ha haft elektriker här.

Vet ej vart "elektrikern" kommer från men funderar på om någon från Norge blandat ihop det, för där har de väl på många ställen två faser 230V och ej nolla. Kylskåpet är dock kallt så det fungerar än så länge. Kan kompressor t.ex. klara av 400V? Förstår inte hur det ens fungerar annars...
 
Det lär ju inte må bra av det iallafall. Det är rätt stor risk att något börjar brinna.

Koppla ur nu!
 
É
Den har säkert suttit där ett par veckor, har egentligen ingen aning när denna sommar de renoverat. Vi har varit här några dagar. Alternativet är skarvsladd från ojordat uttag för det enda jordade är det som löser (samt 400V-uttaget). Förutom spis då så blir lite blandat, men kanske bättre än 400V trots att det fungerat hittils... Givetvis ingen JFB heller. Vi är bara här några dagar till så är inte så sugen på att börja riva och koppla om i någon annans hus när man inte är mer än hempulare själv. Får låta det va och påtala detta i ett meddelande när vi lämnar stället.

Men om nån känner till tåligheten på kompressorer så säg till!
 
tommib
Jag säger som hempularen, koppla ur omedelbart.

Gissningsvis har elektrikern från norge installerat som de gör där, dvs två faser fram till vägguttaget. Inte bra.
Ingen ide att ens börja spekulera i vilka andra fel som kan finnas i stugans elsystem. Jag skulle rekommendera att koppla in så lite som möjligt. Du verkar ju ha möjlighet att mäta, så kolla vilket uttag som levererar 230V och håll dig till det.

Meddela dina bekanta att elinstallationen är livsfarlig och rekommendera omedelbart att de tar dit en svensk elektriker som rättar till det hela.
 
Japp, norrmännen har vanligtvis två faser i sina vägguttag, men där är det bara 230V mellan faserna.
 
É
Kom på nu att det förmodligen suttit ett fast element tidigare på 400V på platsen de nu renoverat, och elementet är borttaget och ersatt med två nya uttag istället. Därav 400V då man bara använt befintliga ledningar.
 
Tyvärr ett riktigt hempul. Jag tror inte en " riktig" norsk elektriker har gjort det jobbet eftersom dom själva håller på att konvertera delar av sitt elnät till svensk standard med 400 V 3 faser och nolla från 230 v 3 faser utan nołla.

Det måste naturligtvis åtgärdas omgående. Ett vanligt vägguttag får ALDRIG leverera 400 V.

Beroende på om gruppen matar fler 400 V element eller ej. Matar den ej fler element då kan den kopplas om till 230 V i elcentralen. Men då bör en blå Nolla dras in i röret.
 
tommib
Kanske bör tilläggas att de bekanta, som sannolikt åtminstone vet om att det är hempulat, å det bestämdaste bör rekommenderas en elektriker. Någon som gör en sån här koppling skulle jag inte våga försöka förklara till hur problemet ska lösas då vederbörande uppenbarligen saknar all form av insikt i sina begränsningar.
 
Men att kylskåpet fungerat en längre tid är inget försvar för att låta det sitta kvar med 400V matning. Det kan bränna ner huset när som helst.
 
Det där har jag råkat ut för hos en kund. En nisse som tagit bort en elradiator och sen satt upp ett uttag. Jag kopplade in laddaren till skruvdragaren som började brinna efter ett par sekunder.
När jag mätte var det 400v i uttaget. När jag berättade för honom om detta så sa han att han kopplat in en vanlig oljefylld radiator 230v och han kunde inte förstå varför den blev kokhet direkt och sen slutade att fungera. Han var på väg att reklamera den.
Så för guds skull, koppla ur kylen direkt!! Konstigt att inte kompressorn brunnit i den.
 
Att det ursprungliga uttaget till kylen löser säkringar, och att de inte åtgärdat detta förutom detta provisorium tyder ju på att det är hemmapulare och ingen elektriker som rotat i detta.
 
É
Jo minns inte om jag skrev det men sitter på ojordat 230V nu så vi har mat att äta veckan ut.

En anledning till trådstarten var att jag inte förstod hur det ens kunde fungera nu. De flesta verkar överrens om att det borde börja brinna. Ingen som känner igen att det faktiskt kan hålla rätt länge ändå trots överspänning?
 
Det är skillnad på att det borde börja brinna och att det kan börja brinna. Det är det senare som gäller. Det kan börja brinna direkt eller det kan fungera i åratal, eller det kan gå sönder odramatiskt efter två månader. Det är dumt att chansa.
 
Det finns nog inget generellt svar på om en 230 V-apparat tål 400 V, dvs antingen fungera normalt eller lägga sig på rygg utan rök. Kan inte hitta något sådant test i produktstandarden annat än små överspänningar som uppenbarligen ska motsvara de spänningsvariationer som kan förekomma. 400 V är troligen ett fel som man inte anser är möjligt ;) Apparater som kan ställas om för olika spänningar (så som var vanligt förr) ska dock testas med den högsta spänningen och den lägsta inställningen, för där kan ju brukaren göra fel.
 
Man kanske har kopplat om sladden så den kör mellan fas och jord...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.