Hej,

vi är igång med ett garagebygge, stomme av 300 mm lättbetong. Tanken är att det ska hållas precis frostfritt vintertid men med en möjlighet till "snabbuppvärmning" om man tex vill jobba därinne. Som fasad har vi tänkt oss en frosthärdig klinker, direkt på lättbetongen! Frågan är om det ska vara någon form av tätskikt bakom klinkern? Man kan ju tänka sig både diffusionsöppna och stängda. Min första tanke var att bara hänga upp klinkern direkt på lättbetongen men vore väldans glad över åsikter om detta! Kan det tex komma in vatten bakom plattorna och frostspränga på vintern?
MVH
Stenper
 
Nej inget tätskikt se till att ha rätt frostsäkert bruk och sjysst utefog bara.Personligen skulle jag köra Ardex.//
 
Hej Pette och tack för svaret! OK vi kör på den enkla vägen. Jag gillar också att arbeta med Ardex så det blir det säkert, önskar bara att grejerna var litet billigare!
 
Mm smakar det så kostar det. Samtidigt räcker säckarna rätt långt om det är jämnt o bra murat. Kolla upp ev underbehandling. Nuförtiden ska ju typ allt primas.... Det går utmärkt att ringa Ardex och rådfråga om bäst anpassade fixet för ändamål. Kan säkert vara en produkt som inte ligger på hyllan utan måste tas hem av bygghandlaren..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.