Vi håller på och renoverat ett av rummet i vårt hus som är från 1903, och efter 4 lager mattor och massonit hittar vi detta som ligger som någon slagt avjämningsmassa mot undergolvet.

Det är väldigt poröst och dammar lätt, vi har rivit bort 3/4 av allt i rummet, men nu har det kommit en smygande oro att det ska kunna vara asbest... Kan ingenting om asbest mer än att det inte är bra att andas in.

Är det någon som känner igen detta material, och kan säga vet det är? IMG_4202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle gissa att det är sand.
Asbest användes knappast så tidigt och inte till det ändamålet.
 
Det är nog ingen asbest i det där. Däremot kan det förekommit asbest i något av alla lager med mattor du skriver att ni rivit bort.
 
Ser ut som gammal revitering/puts. Förr använde man allt man hade för att justera golven:wow:
Ingen asbest i det där inte. Fram med grovdammsugare och hammare så går det bra.

/Nils82
 
låter bra! då kör jag vidare, men någon hammare behövs inte. det bryts i stora bitar bara man bryter försiktigt med morakniven :)
 
På bilden kan man inte se något som liknar fibrer, så det är säkerligen inte rå asbest iaf. (som man ibland i enstaka fall använd som isolering under golv och även på vind och i vägg, dock ovanligt i Sverige tror jag).
Om det innehåller asbest, kan du dock bara ta reda på genom analys. Det "lutar" väl dock åt att inte innehålla asbest, med tanke på med tanke på husets ålder som nämndes ovan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.