Hejsan.

Jag har två körsbärsträd på uppfarten. Storlek ca 10 resp 15cm stamdiameter. Det yngsta har stått där i MINST fem år.

Varje vår blommar de präktigt och sätter mycket kart, men sedan trillar karten successivt av. Nu finns det inte ett enda bär kvar på träden, som för övrigt aldrig gett ett ätmoget bär.

Lövverk och tillväxt ser normala ut för mig som är novis.

Någon som har ett förslag?

/ Fredrik
 
Jag tror att det kan bli så om blommorna inte blivit pollinerade. Mina körsbärsträd blommade för första gången i år, och det blev många bär varav de flesta torkade och ramlade av i stället för att växa och mogna. Det var dock några som mognade för mig.
 
Fast det blir kärnor.
Vissa bär når nästan full storlek, men innan de mognat så faller de av.

/ Fredrik
 
Du är säker på att de ramlar av?
Fåglar älskar körsbär. Så fort de börjar rodna på ovansidan brukar de försvinna, om man inte tidigt har nätat in hela trädet.
 
Myror?

Jag fick knappt några körsbär ifjol. Myror hade lagt upp en stig upp i trädet och odlade bladlöss i det, detta fick nog trädet att bli sämre på att ge frukt. Myrorna åt också upp de få bär som började bildas, så de ramlade av innan de mognat.

Även getingar (finns ju dock nästan inga i år) brukar vara duktiga på att äta körsbär redan innan de mognat.

I år satte jag upp ett kladdigt skydd mot myrorna och har fått ganska ganska bra med körsbär, även om ganska många är angripna av insekter i år också, men de hinner i alla fall mogna. Har dock inte kommit på vilken insekt ännu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.