Ok...har haft många funderingar kring uppvärmning och är nu inne på en lvvp.Lite specar...
Hus på 210kvm ca...två våningar. 2 radiatorer (i vardagsrum samt tvättstuga ) plus golvvärme i betongplatta i restrande ytor nere.Båda drivs idag av vedeldad kökskamin via acctank 500liter.Uppe inget vattendrivet utan elradiatorer.

Funderar nu på lvvp för att driva värmen så vi slipper vedhanteringen. Enkelt beskrivet så sitter acctanken idag direkt innanför väggen där lvvpens utedel skulle sitta så all rördragning är redan på plats.Enda som måste göras är dragningen för slinga upp som jag kan koppla in radiatorer på allt eftersom jag renoverar där.Frågan är då...är detta helt galet? LVVPskulle totalt driva 6st radiatorer plus golvvärmesystemet,alternativtdrar jag vattenburen golvvärme uppe då jag renoverar istället för radiator.
Vill också ha möjlihhet att behålla kökskamin i systemet för att kunna stödelda vid extrema kalla dagar.
Pga hur restrande system är draget så tas tappvatten genom vanlig eldriven vv-beredare.

Bor i Örnsköldsvik.

Tips på vilken pump som kan passa, vad jag måste tänka på,och allt annat kring detta vore tacksamt...😊
 
A
skaffa en 12-18kw med hydrobox på insidan som du dockar till din acctank mha typ laddomat.
lättare att hålla behaglig värme med golvvärme om inte framlednings temperaturen räcker till
 
Hur dockar du vp med laddomat ?
 
Ok ingen med lite mer tankar kring detta?

Jag känner/tänker så här... Golvvärmen ligger i betongplatta på nedre plan.. Kan LVVP ge värme till den de flesta dagar så är den varm..hela plattan. Kommer så ett par kalla dagar så LVVP inte klara av att leverera värme så dels håller plattan värmen hyfsat ett par dagar innan den kylts ned .. dels kan jag då stödelda i kaminen och hålla vattnet/golvvärmen varm med det så det borde inte vara hela världen om LVVP inte klarar alla dagar. Sällan vi ligger på kallare än -20 längre än ett par dagar.


Sedan systemet:
Tanken är alltså följande.. En LVVP monteras på vägg,drar in rör rakt genom väggen där den monterats till antingen befintlig acc-tank eller bara till LVVP-tanken. Vatten går ut i två steg (hur är okänt just nu ) från tanken - högre värme till radiatorer- lägre temp (kanske returen från radiatorerna?) till golvvärmen. Eldning i vattenmantlad kamin skall gå att använda vid extremt kalla dagar för stöd. Det borde gå att lösa enkelt med någon form av ventil och filter.
Vill kunna koppla på ett par radiatorer till på övervåningen då ombyggnad där blir aktuellt.


Så vad är faran, tekniska svårigheter etc?
 
Vi har en årsförbrukning idag på el på 18000 Kwh, det är ALL el dvs hushållsel, tappvatten, garage, luft/luftpump etc.... Vi eldar också ca 10kubik ved i kökspannan som värmer till golvvärmen, men det är sällan vi kan va hemma och elda hela tiden så golvet blir ofta kallt och kyler ner (klinker på betongplatta ,med golvvärme, däför vill ja ha konstant värmetillförsel som en LVVP ger)

Vad vore rimlig storlek å en LVVP med dessa förutsättningar? Har kontaktat firma men vill gärna ha lite utomstånde kommentarer kring detta.
 
Genom att du har acktank kan du välja en kraftigare vp som kanske räcker till när det blir lite kallare ute men problemet är att om du väljer en vp med vatten till utedelen måste det frys skyddas om du tänker elda eller så måste du ha cirkulation till utedelen hela tiden och det vattnet får inte bli för hett som det blir när du eldar. det finns vp med enbart kylmedia till ute delen men då måste du ha kyltekniker som installerar men det kanske inte är nått problem. I dag är många vp av inverter typ och då gör det inget om man väljer en vp som är lite för stor och framförallt inte om man har tank.
 
Många lp är ju splitmodeller nu så det är inget prob att hitta def tror jag....frågan är väl storleken på pumpen...?
 
Många split modeller är ju inverters och kör du mot tanken lär den inte bli för stor i alla fall men frågan är hur du dockar den mot tanken ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.