Har en Mora MMIX Duschblandare där spärrknapp på temperatursidan vid 38°C inte slår till. Ser att det är en del kalk fällningar, dock inte mycket. Sedan när jag tittar lite nämre på blandaren så upplever jag den plastig...? Tänkte mig att det var metall rakt igenom?

Håller på att renovera en dusch till, och innan var mitt givna val Mora duschblandare, men känner mig mer kluven nu. Sedan såg jag att Mora blandare och FMM Mattson tillverkas på samma fabrik. Generellt så brukar rörmockare rekommendera Mora eller FMM Mattson. Hur är det med Gustavsbergs duschblandare?
 
C
Konstruktionen med spärrknappen är helt kass, den håller väl max ett par år innan den kärvar ihop. Problemet jag har är att stiftet hakar upp sig i plastringen med spåret som den löper i och med tiden blir ringen deformerad. Håller med om att det är mycket plastdetaljer under ytan, men det gäller väl tyvärr de flesta blandare idag.
 
Chaly
Finns det något fabrikat som håller en generellt sett högre kvalitet än Mora och FMM?
 
Jag har ingen erfarenhet av olika duschblandare, men vi köpte en Tapwell blandare till vårt kök nu och har tidigare haft FM Matsson i köket och Mora i badrummet. Kvalitén på Tapwell känns betydligt bättre och den väger också betydligt mera. Tillverkas tydligen i Italien efter svensk spec.
 
Y
Gustavsberg är bra, bara rattarna är plast och tycker dom kommit långt med att förenkla reparationerna. Samt att dom har delar till rätt så gamla saker vilket gör det mer framtidssäkert.

Mora är mer för dom som ska köpa det som är billigast. Men i slutändan byts blandaren ut rätt tidigt vilket gör det dyrare i längden.

FMM funkar men duschblandarna är ett enda stor skal av plast. Iaf en av dom senare modellerna.
FMM kök är känsliga, blir snabbt tröga och man får byta servicepaket ofta.
Gustavsbergs nyaste är lite känslig också jämfört mot deras äldre, men bättre än FMM iaf.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.