Jag brukar snickra lite ibland utan att jag kan det minsta om trä och resultatet har väll varit därefter, rakt och fint till en början men allt eftersom tiden går så har det blivit snett och vint.

Vad ska man göra med trä innan man snickrar med det? Ska det torkas och isåfall kan man mäta fukthalten med mätare så man vet när det duger?

Min snickarverksta är oupvärmd och luftfuktigheten varierar antar jag med vädret ute, virke handlar jag reglar/panel mm hos bygghandlarn.
 
Hej Uttis! Färskt byggnadsvirke som köps i bygghandeln behöver lagras inomhus ett par dagar innan det slår sig, utom fingerskarvat som inte slår sig. Snickerivirke av hög kvalitet kan man köpa på snickerier och liknande, och ska inte slå sig. Om du torkar själv behöver du lagra i buntar som sätts i spänn på en kallvind. eller varför inte ett ouppvärmt snickeri borde också funka. Att torka virke själv tror jag tar flera månader, kanske ett år. Har aldrig provat med fuktmätare. Man får också acceptera att torkat virke är hårdare att jobba med. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
  • Gilla
Bosse748
  • Laddar…
Bra tips ovan. En fuktmätare kan du köpa ganska billigt på Biltema eller liknande. Där kan du mäta fuktkvot för olika träslag. Tillförlitligheten är kanske inte 100-procentig, men tillräckligt bra för att veta om det är okej för att snickra med eller ej.
 
Nu har jag inte själv provat biltemas eller andra billiga fuktmätare. Det som tydligen är svårt för fuktmätare är att mäta låga fuktkvoter med bra tolerans. I möbeltort virke så är fuktkvoten låg 6-8%.
Virket som man köper på vanlig bygghandel ligger på ca 12%. Som du märkt så krymper det alltid och många gånger så vrider och slår sig det.
Man kan torka sådant i virke i spänn dvs i högar men det måste vara ströläckt både vertikalt och vågrätt så att det blir luft cirkulation mellan bitarna. Nackdelen är att man torkar in spänningar i virket så när man klyver det så säger det fjong och bitarna blir som bananer.
Så jag tycker det är bättre att dom får torka lösa.

Om dit snickeri är i en ouppvärmd oisolerad bod så har du med stor sannolikhet samma luftfuktighet som utomhus. Det är inte bra om du tillverkar gör något som skall var inomhus efter som man har en torrare miljö inomhus. Torka virket på det stället där möbeln sedan skall stå i någon månad eller så. Virket brukar ganska snabbt slå sig om det är spänningar i det så blir det lättare att sortera bort dom dåliga bitarna.
 
  • Gilla
HasseI
  • Laddar…
pär h skrev:
Nu har jag inte själv provat biltemas eller andra billiga fuktmätare. Det som tydligen är svårt för fuktmätare är att mäta låga fuktkvoter med bra tolerans. I möbeltort virke så är fuktkvoten låg 6-8%.
Virket som man köper på vanlig bygghandel ligger på ca 12%. Som du märkt så krymper det alltid och många gånger så vrider och slår sig det.
Man kan torka sådant i virke i spänn dvs i högar men det måste vara ströläckt både vertikalt och vågrätt så att det blir luft cirkulation mellan bitarna. Nackdelen är att man torkar in spänningar i virket så när man klyver det så säger det fjong och bitarna blir som bananer.
Så jag tycker det är bättre att dom får torka lösa.

Om dit snickeri är i en ouppvärmd oisolerad bod så har du med stor sannolikhet samma luftfuktighet som utomhus. Det är inte bra om du tillverkar gör något som skall var inomhus efter som man har en torrare miljö inomhus. Torka virket på det stället där möbeln sedan skall stå i någon månad eller så. Virket brukar ganska snabbt slå sig om det är spänningar i det så blir det lättare att sortera bort dom dåliga bitarna.
12 % är extremt lågt om vi pratar vanliga reglar. Jag skulle säga att 16-18 % är mer normalt.
 
Ok jag ska se till att få fram en fuktmätare har lite olika reglar liggandes som legat några månader.
Att torka det inne blir nog svårt om jag inte kapar upp allt till små bitar, det går inte att bygga en liten låda som man lägger bitarna i och låter dom torka ska ju helst vara utan värme då?
 
Låt virke 'vila' i några veckor i den rum som du vill har möbeln i. Kan förställer mig att de billiga fuktmätare missvisar lite, därför att du kommer inte så långt ner i träet.
Värme har bara indirekt med krympning/svällning att göra, via luftfuktighet. Du kan också påverka lite genom att letar rätt virke, dvs. 'stående årsringar' när du tittar på 'ändan'.
 
Om det är små bitar så är micro en utmärkt apparat att torka i.
 
@ pär h: Torkar det inte för snabbt, då?
 
  • Gilla
Snedspikare
  • Laddar…
Jag brukar använda micro för att riktigt kolla om fuktmätaren stämmer...det är lätt att biten börja ryka (förstadie till brand). Använd med uppsikt!
 
Det är möjligt men det är perfekt till svarv ämnen. verktygs skaft. etc.
 
falkn det är nog så att fuktkvoten är högre än vad jag skrev. Poängen var bara att byggvirke har högre fuktkvot än virke för att tillverka möbler.
 
Slår sig trä på nytt om det har torkat en gång men blivit fuktigt igen?
 
Reglar och sådant virke som skall byggas in skall ha en fuktkvot på högst 18%,
helst 16% (s.k. skeppningstorrt virke).
Är det fuktigare än så när virket når arbetsplatsen och de möter säger de bara till
föraren att köra tillbaka det. Anledningen är att den ger ifrån sig fukten inne i väggen
och orsakar fuktproblem.

Vad gäller snickeritorrt vill ha ha fuktkvoter mellan 8-11/12% för att vara helt säker på att
träet inte skall röra på sig efter bearbetning.

För att svara Osiris så beror det på hur mycket du blöter ned träet. Trä som fällts
kan ha upp till 30-35% i kärnan och 130-150% i splinten. Dvs att den är mer än mättad av vatten i splinten.
Vanlig ytfukt på en skiva är inte tillräckligt för att den skall börja röra på sig igen, den behöver
bli helt dränkt. Då kan du få upp de inre spänningarna i träet igen när du torkar den en andra gång.
 
Den här tråden är inte så gammal så jag frågar, vad tror ni om att förvara virke vertikalt i snickeriet? Jag har nu bräder liggandes på konsoler i verkstan, fast det känns som om jag kunde nyttja vissa utrymmen mera effektivt om jag skulle förvara dem vertikalt istället, skulle få rum med 2,5m långa bräder på det viset.

Läser man vad amerikanerna säger så är det många som förvarar det vertikalt, enklare att sortera igenom osv. sägs det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.