Hej.


Jag har problem med att mitt vatten är brunt(smakar järn) i alla kranar m.m. i huset.


Jag har en helt ny anläggning i källarn i huset. dvs..


100 m ny pe slang från brunnen, nya kopparrör i källarn, ny jetpump/sugpump samt ny membranhydrofor.


Inkommande vatten är rent! Smakar ej järn eller är brunt. Men så fort vattnet har stått ett dygn i jetpumpen så kommer det brunt och järnsmakande vatten där ur!?


Värt att tillägga är att grannen tar sitt vatten ur samma brunn/källa och har har inga som helst problem med detta.


Vad har har jag för problem egentligen. Behöver jag ett filter?? Tycker att eftersom ink. vatten är rent och smakar gott så undrar jag varför det blir så här.


Har ni nått råd?


Med vänlig hälsning. Daniel Sahlstrand
 
Det låter som järn!
När järn kommer i kontakt med syre oxiderar (rostar) det sig.
Med en membranhydrofor stannar järnet kvar i löst form, men oxiderar i toalettstolen vid syrekontakt.
Har man en hydrofor oxiderar mycket av järnet i tryckkärlet och man upplever mindre järnoxid. Detta alternativ är dock värre för rörsystemet.
Börja med att ta en ackrediterad analys från antingen Eurofins eller Alcontrol, sen är det bara att grotta ner sig i vattenreningens underbara värld. 😄

Ps! Låt dig inte luras av billiga analyser på nätet, dom är inte kompletta eller ackrediterade på alla mätpunkter.

Lycka till!
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Har det varit så länge, eller uppkom det när du bytte anläggningen? När är det bytt?
 
Tack för svar.. och följdfrågor! Börjar bli tokig på detta..

För att göra en låååååååång historia kort så är det såhär:

Tog över en familjegård för ca 10 årsen.

Hyrde ut boningshuset i ca 5 år.

Senaste fem åren har jag renoverat!!

För ca 1 årsen grävde jag ner 100 m pem 40 slang ifrån min "källa" med reservoar in i huset.

Några veckor efter kom rörläggarn dit och monterade en "självtryckskran" (källan ligger högre), 1 st jetpump samt 1 st membranhydrofor 60l.

Innan jag gjorde allt detta låg det järnrör i åkern ifrån "källan"/reservoaren. Samt det var hydrofor istället. Då smakade vattnet väldigt väldigt mycket järn. De gamla järnrören va nästan igensatta.

Så med ny plastslang och grejjer trodde jag att nu skulle jag få rent och gott vatten!

Alltså vattnet är jättegott och har inte en tillstymelse till järnsmak i "självtryckskranen" som är monterad 2m innan jetpumpen!

Men när vattnet passerat pumpen så smakar det järn och ser ut som svagt te..

Har min nya pump rostat inuti? Provade att plocka isär den och göra rent, men det hjälpte inte.
köpte tillochmed en NY membranhydrofor för jag trodde att det var där i smutset/järnet fanns.
Har dock inte vågat koppla in den än då jag är rädd att få in ny smuts där i..

Förstår ingenting.. Vattnet "in" är ju rent och gott!?!?!

Så för närvarande har jag inget vatten i huset (förutom i självtryckskranen) .

Otroligt tacksam för ideer och svar!!

Med vänlig hälsning en smutsig och törstig renoverande Daniel
 
Har ni testat vattnet som kommer efter självtryckskranen för att få kunskap om vattnets kvalité och ev. kemiska avvikelser. Är det inte gjort så som noterats tidigare, börja där.
Vissa negativa egenskaper kan vara sådana som ni inte märker och som t.ex. man ska undvika med mindre barn.
Så det som inte syns i vattnet kan orsaka kemiska reaktioner vilket via test man kan få vetskap om.
 
Låter som att du har mycket järn i vattnet, med tanke på din historik av igensatta ledningar.
Börja med en analys.
 
Det är inte så att ni har råkat köra pumpen utan vattentillförsel? Då kan det nämligen bli så... vi gjorde det av misstag när vi kopplade om vattnet för nåt år sedan... Och vattnet va alldeles brunt... Fick spola ett par timmar, sedan försvann det... Kanske kan vara en idé? Om än något långsint, men ändå...
 
Hej igen..

Nu har jag gjort en vattenanalys av mitt vatten. Anlitade Alcontrol. Lite dyrare men..

Provsvaren visade att jag hade otjänligt vatten! Det som stack ut var att jag hade tokhöga värden av bly och nickel!!!!
Provet tog jag i min självtryckskran (alltså innan pump och membranhydrofor)

Mina penrör, rör och kulventiler ifrån reservoaren ner till huset är ju som sagt nya (ca 3 år). Så hur kan det bli så???

Och nu kommer vi till det mest mystiska,, Sålde en bit tomt för 7 årsen till min granne där han byggde sin nya villa. Och han tar vatten ur samma reservoar. Efter mitt vattenprov inne i mitt hus i självtryckskranen så blev han lite orolig för sitt vatten.
Så han tog ett prov också. Det vissade inga tecken på nickel eller bly!!! Trots samma vatten källa!

Så jag förstår ingenting?!?! Kan det va nåt i penslangarna eller i nån kulventil??

Tacksam för om någon har nån fundering!

Med vänlig hälsning Daniel
 
Det kan helt enkelt vara så att rören är gamla och släpper dessa värden (låter väldigt troligt).
Nickel borde inte komma från grundvattnet. Ta en ny analys bara på dom värdena. Ta analysen i kökskranen efter du har spolat i ca 10min. Du skall alltid mäta ur den kranen ni använder mest.

Lycka till

Med vänlig hälsning, Morgan
 
mogge_73 skrev:
Det kan helt enkelt vara så att rören är gamla och släpper dessa värden (låter väldigt troligt).
Nickel borde inte komma från grundvattnet. Ta en ny analys bara på dom värdena. Ta analysen i kökskranen efter du har spolat i ca 10min. Du skall alltid mäta ur den kranen ni använder mest.

Lycka till

Med vänlig hälsning, Morgan
Hej hej!

Tack för att du tar dig tid och svarar:)
Tänkte lite på det du skrev.. Men jag får inte ihop det.
Mitt vattenprov tog jag på ink.vatten nere i källarn i min villa. Så det enda vattnet har passerat är ca 100 m ny pemslang och ett par nya kulventiler samt en t-skarv där tredje änden är pluggad..

Hmm... Plastslang och kulventiler ska väll inte fälla ut så jättehöga värden av bly och nickel?

Eller vad tror du:confused::)
 
Spolade du ur kranen ordentligt innan du tog provet, typ 10 min som föreslagits? Tog du provet direkt kan föroreningarna mycket väl komma från kranen där vattnet kan ha stått stilla en tid och löst ut dessa.
 
Hej..å tack!

Jag vill nog svara ja på den frågan. Huset står delvis tomt nu när jag renoverar. Ibland spolas det inte på några dagar. Vid provtagningstillfället lät jag därför kranen stå på ca 15-20 min.

Men det är nästan så jag vill ta ett prov till och spola i någon timme innan!?
 
"kranen" är en kulventil om det hör till saken??:surprised:
 
Det brukar sägas om brunnar att de inte är varaktiga i sina tillsatser till vattnet. Ett bra prov visar att vattnet är bra nu, men inte om ett par år. Kanske gäller det i ännu högre grad för en källa. Det är ju tråkigt att betala för en massa prover, men om du vid samma tillfälle tar ett prov på ditt och grannens vatten och skickar in så borde dessa vara nära identiska om det inte har förorenats på vägen till din kran.
 
Hej alla igen!!

Fortsätter skriva och undra lite här..

Mitt vattenproblem består ev. av två problem! Att jag har otjänligt höga värden av bly, nickel och kadmium är en sak. Skall nog ta ett vatten prov till och spola länge länge innan i min "självtryckskran" nere i källarn i huset.

Men hur kommer det sig att det rostar inne i min tre år gamla/nya jetpump?? Även om jag tar ordentligt med vatten inne i huset ena dagen. Så är det rost brunt bara ett halvt dygn senare! I sommras var jag i mitt renoveringshus och spolade dagligen men det var lika brunt och järnsmakande varje dag!!

Jag har tillockmed skruvat isär pumpen och sett det och gjort rent.

Kan det bli såhär?

Jag har analysen av mitt vattenprov på datorn, så kan visa det här om det är någon som kan tyda det:confused:

Eller måste jag köpa en rostfri jetpump? Låter konstigt isåfall tycker jag..

Oerhört tacksam om någon har någon ide om detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.