Har en brant slänt där diverse gräs, ogräs mm växer. Hade gräs men är så drygt att klippa då det är så brant så brännsässlor mm har tagit över.
Samtidigt har jag vid sommarstugan en grund sandstrand där vassen behöver hållas efter.

Tycker röjsågen är jobbig med allt stänk, så jag funderar om man kund hålla ogräs och vass på rimlig höjd med en häcksax typ denna http://www.lawson-his.co.uk/makita-en4951sh-4-stroke-pole-hedge-trimmer-en4951sh

Grannen på landet kör sin vass med en liknande, och det verkar funka kanon. Vad tror ni? Är det ett alternativ? Och är det rätt maskin eller finns det bättre som inte är svindyra?
 
Just den där har jag inte provat men en vanlig bensindriven häcksax funkar inte. Gräs och nällor bara smetar ihop sig. Den behöver ordentliga kvistar/strån/vass för att fungera. Tyvärr..
 
Ok, tack för tipsen. Har redan trimmer och röjsåg så det får väl bli att slita vidare med dem. Kanske skaffa en häcksax till vassen som helst skall klippas under ytan.

//Larsa
 
Kanske ett alternativ? Kostar bara ett par hundringar och sparar in kostnaden för gymmet:

lie.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
fahlis skrev:
Kanske ett alternativ? Kostar bara ett par hundringar och sparar in kostnaden för gymmet:

[bild]
Var köper man den för det priset?
 
Larsa skrev:
Tycker röjsågen är jobbig med allt stänk
Jag antar att du kör med tråd? Har du provat med gräsklinga istället?

Jag röjer en större yta varje år, oftast med tråd. Detta året var gräset ovantligt högt, kraftigt och rikligt och mullvadshögarna ovanligt fåtaliga så jag bestämde mig för att prova med gräsklingan istället. Visserligen så har den mindre radie än vad man får med tråden så det tar lite längre tid men klingan har två stora fördelar. Dels så slår den inte sönder lika mycket och man kan lägga gräset i "strängar" genom att vinkla klingan något. Dels så stänker det inte alls på samma sätt. Normalt brukar jag köra med stövlar och vara helt nedsmetad med gräsklet efter ett arbetspass. Men i helgen kunde jag köra i skor och byxorna var relativt rena efteråt. Att det varit torrt väder en tid hjälpte naturligtvis också till.

Klingan kan jag dock inte rekommendera om det finns hinder i vägen, typ staketstolpar, sten eller mullvadshögar. Det blir inte bra att sätta klingan i sådant.

EDIT: Att det tar lite längre tid att köra med klingan kompenseras av att det blir väldigt mycket lättare att räfsa upp det hela gräset som ligger någorlunda väl samlat jämfört med att räfsa upp "hacket" som blir när man kört med tråden.
 
Jag får testa klingan. Är för varmt nu, och ogräset bara växer 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.