Hej!

Köpte hus för ca 1 ½ år sedan och försöker ta reda på vilken braskamin jag har. Säljarna säger att det är en Contura och ett lokalt företag säger att det är en Hugo Miljö (aldrig hört). Vänder mig nu till er för att få ett slutgiltigt svar.

Plåtbraskamin från 80-talet med fläkt. Bifogar bild. 2013-10-02_19-19-20_991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken tillverkare är det samt modell?

Min sotare sa att det ska finnas en "plåt" som ska stoppa flammorna från att gå upp i skorstenen och därmed minska värmen i skorstenen. Hittar ingenting om detta och frågade om det vid mitt lokala företag och fick svaret att ja det ska finnas en flammstoppare där. Fick köpa ett lustigt material som påminner om träskiva som tydligen ska fungera som flammstoppare. Hade något skumt namn. Detta material måste jag såga till själv, fast det finns ingenting att "hänga" det i eller fästa.
Vad har ni för tips och trix ni kan ge mig? Är helt novis på detta området! :S

Tacksam för svar!
//Robin
 
Skivan kanske är minerit?
 
Hugo miljö tror jag inte det är, för de har både vedmagasin och fläkt. De ser ut så här:
9453633436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är ju lite tråkigt att ha en braskamin som man inte ser elden i. Det ökar mysfaktorn hur mycket som helst. Du har inte funderat på en ny kamin istället?
 
bonnier skrev:
Skivan kanske är minerit?
Så heter det nog, tål det verkligen direkt eld? Känns klent. Vet inte heller hur jag ska kunna fästa det, kan väl inte ligga löst ovanpå eldstenarna som sitter runt eldstaden?

mexitegel skrev:
Hugo miljö tror jag inte det är, för de har både vedmagasin och fläkt. De ser ut så här:
[bild]

Men det är ju lite tråkigt att ha en braskamin som man inte ser elden i. Det ökar mysfaktorn hur mycket som helst. Du har inte funderat på en ny kamin istället?
Precis min tanke, bör vara en Contura. Behöver dock veta vilken. Hittar ingenting på den. Ja vi ska byta kamin fast inte denna vintern och skulle vilja fixa en plåt eller liknande för att inte elda upp skorstenen. Ska prova pressa Contura igen.
 
A
Jag har en Contura och "flamstoppet" är nog i mitt fall en ganska kraftig plåt som sitter lutad högt upp i kaminen just innan skorstenen.

Man liksom sticker in den rakt upp och lutar tillbaka den på plats så den är åtminstone åt något håll större än "hålet" i skorstenen. Lite svårt att förklara då jag aldrig riktigt tittat in i mörkret utan känner mig fram när jag tar bort den och sätter dit den.
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Jag har en Contura och "flamstoppet" är nog i mitt fall en ganska kraftig plåt som sitter lutad högt upp i kaminen just innan skorstenen.

Man liksom sticker in den rakt upp och lutar tillbaka den på plats så den är åtminstone åt något håll större än "hålet" i skorstenen. Lite svårt att förklara då jag aldrig riktigt tittat in i mörkret utan känner mig fram när jag tar bort den och sätter dit den.
Okej, förstår inte riktigt men jag bifogar en bild på hur det ser ut för mig. (ja den är lite sliten ;) )
2013-10-02_22-51-33_517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns inget att fästa i ovanför eldstenarna. Finns en liten glipa bakom de innersta stenarna. Kanske kan man pilla ner en plåt där och sedan bocka den ut över hålet. Ge gärna lite tips.
 
Väcker liv i en gammal tråd endast för att jag nu fått svar på vad jag har för braskamin. Det är en tidig modell av Futura. Mer exakt vilken modell kan jag inte svara på. Återkommer om jag får reda på det.
 
Hej

Vi har en likadan kamin. Vårt problem är att den låter som ett mindre jetplan när man startar fläkten. Vi hittar ingenstans att öppna den för att hitta fläkten för att ev. rengöra/byta. Vet du hur den är monterad? De vi köpt huset av har lagt klinkers framför, vi tror att de då ev. la klinker för öppningen.
/Elli
 
D
Todi skrev:
Fick köpa ett lustigt material som påminner om träskiva som tydligen ska fungera som flammstoppare. Hade något skumt namn.
Låter mer som en Vermiculite-skiva. De ser ut som en spånskiva ungefär medan minerit mer ser ut som en cementskiva.
 
Hej!

Jag har samma kamin och samma problem. Jag behöver även byta skivorna och har bestämt mig för att köra på vermiculite från http://www.eldkraft.se/produkt/Vermiculite-skiva-1000x610x25mm

Mina skivor är 1x 40x41cm och 2x 25x41cm. Jag tänker försöka såga till dem med en vanlig fogsvans

Har ni hittat någon lösning på trasiga plåten? Min är i riktigt dåligt skick. Sotaren sade att det går att elda med kaminen men inte för hårt då man riskerar att skada skorstenen. Han sade även att man kan be en smed om att göra en ny plåt, jag vet inte vad jag ska lämna för specifikationer dock. Hur det är tänkt att plåten ska se ut och hur man fäster den. Vi har en fläkt som blåser ut varmluft till sovrum i andra sidan av huset, vi har ett 1-plan. Jag vill verkligen inte byta ut kaminen då det är en riktigt effektiv lösning. Enda minuset är ljudnivån från fläkten
 

Bästa svaret

T Todi skrev:
Hej!

Köpte hus för ca 1 ½ år sedan och försöker ta reda på vilken braskamin jag har. Säljarna säger att det är en Contura och ett lokalt företag säger att det är en Hugo Miljö (aldrig hört). Vänder mig nu till er för att få ett slutgiltigt svar.

Plåtbraskamin från 80-talet med fläkt. Bifogar bild.[bild]
Vilken tillverkare är det samt modell?

Min sotare sa att det ska finnas en "plåt" som ska stoppa flammorna från att gå upp i skorstenen och därmed minska värmen i skorstenen. Hittar ingenting om detta och frågade om det vid mitt lokala företag och fick svaret att ja det ska finnas en flammstoppare där. Fick köpa ett lustigt material som påminner om träskiva som tydligen ska fungera som flammstoppare. Hade något skumt namn. Detta material måste jag såga till själv, fast det finns ingenting att "hänga" det i eller fästa.
Vad har ni för tips och trix ni kan ge mig? Är helt novis på detta området! :S

Tacksam för svar!
//Robin

Här finns en instruktionsbok i pdfformat att lada ner.
https://www.contura.se/download/18.3bef29f616794a4c8cbab77/1552551753722/iav_Contura_Futura.pdf
 
  • Gilla
Araken
  • Laddar…
F Farmerhole skrev:
Här finns en instruktionsbok i pdfformat att lada ner.
[länk]
Tack för svar på gammal tråd! Detta var precis vad jag letade efter. Tack så mycket!! ♥️
 
  • Gilla
Farmerhole
  • Laddar…
T Todi skrev:
Okej, förstår inte riktigt men jag bifogar en bild på hur det ser ut för mig. (ja den är lite sliten ;) )
[bild]
Det finns inget att fästa i ovanför eldstenarna. Finns en liten glipa bakom de innersta stenarna. Kanske kan man pilla ner en plåt där och sedan bocka den ut över hålet. Ge gärna lite tips.
Hej.
Det är nog en sådan du ska.
https://www.eldkraft.se/produkt/Rokhylla-till-Contura-C500C550
 
Väcker liv i en gammal tråd.
Vi har en braskamin Contura av samma modell som ni andra. Med mässingsdörrar, som jag skulle vilja byta ut till glasdörrar så man kan njuta av att se elden.
Letar återförsäljare som kan ha glasdörrar.

Har funderat på att göra fyrkantiga fönsterhål i de befintliga mässingsdörrarna och fälla in värmetåliga glasrutor. Då behöver dock värmeskyddsplattorna på insidan tas bort. Smeden jag har kontakt med är tveksam till min idé, han ser en risk att mässingsramen som blir kvar runt glasrutorna kommer bågna av värmen från elden.

Någon här som har dörrar att sälja? Gärna glasdörrar som passar till braskaminen. Alternativt extra par mässingsdörrar som jag kan experimentera med.
 
  • Braskamin med mässingsdörrar tejpade för planerad glasinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängda mässingsdörrar till en Contura braskamin, reflektion av ett rum syns på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.