Det är väl något väldigt speciellt med min grund för jag har inga problem med fukten sommartid utan enbart på höst och senhöst. Ett kondensavfuktare är helt meningslös vid låga temperaturer (de kondesavfuktare jag har tittat på kan som bara få ner RF till 75-80% vid 15º eller lägre temperaturer). Jag har det redan kallare än 15º i min grund... Tar gärna emot tips om vad som kan vara speciellt med min grund :) Markfukt har jag inget problem med (står på berg) möjligen kan inträngning genom betongen orsaka min fukt, men jag har ingen synlig inträngning. Jag tror för min del att det är luften utifrån som orsakar fuktinnehållet i min grund.

Men som jag förstår det på flera av er andra så har ni bara problem på sommaren och då är ju en kondensavfuktare ett bra alternativ.

Sen måste jag fråga: Var kostar en sorbtionsavfuktare 40000?! Att en Munther-avfuktare för 40000 är overkill råder det ingen tvekan om, den passar väl bäst i ett större vinterbadhus eller så... Jag har tittat på minstingen (skall klara av att avfukta en krypgrund med 150 kubikmeter volym) och den kostade 12000 om jag inte minns helt fel. Sen kan man säkert köpa en av Anticimex för 40000, det är säkert inga problem... ;)

När det gäller behovet att avfukta vintertid så har jag inte mätt min RF vintertid men jag skall göra det i år. Generellt gäller dock att RF är RF oavsett temperatur. Alltså är 80% RF lika skadligt vid +4º som vid +25º. Däremot är ju normalt luftfuktigheten ute låg vid låga temperaturen, men som sagt, ska se hur det är i min grund för det är det som är intressant.
 
Tittade för skoj skull på SMHIs sida. Typiska värden på luftfuktigheten i sverige:

Vintertid (0º): Vid nederbörd: 100%, klart väder 60-80%
Sommartid (25º): Vid nederbörd 70%, klart väder 35-55%

Låter iof som typiska värden för kustlandskap, men jag bor ju kustnära. Detta bör innebära att jag har ett stort behov av avfuktning även vintertid. Visserligen går ju den relativa fuktigheten ner något när luften ökar i temperatur i grunden, men det är marginellt högre temperatur där.
 
funkisen skrev:
Sen kan man säkert köpa en av Anticimex för 40000, det är säkert inga problem... ;)
Det var därifrån eller nån liknande firma som priset kom, mina föräldrars granne har fått den installerad (dock inte i ett Ä-hus ;)) men för rättvisans skull så ingick det lite spirorörläggning samt lite annat småpyssel i den totalkostnaden.

//Christina.

*EDIT* Fast det slår mig nu att de säkert blev helt förskräckta och kanske betalade alldeles för mycket :-/,  fick sig säkert rekommenderat en fläkt i storleksordningen kanon mot mygg :-/
 
Sedan den här senaste 'kampanjen' emot krypgrunder, undrar hur mkt Anticimex fiskar jobb ur den?

Vi har ju ett helt annat recept hur man håller krypgrunden ok. Vi har en del uppvärmd ( sutteränghus) och den andra delen halvtät, vi blåser uppvärmd torr luft ifrån den uppvärmda delen in i den andra delen och den är numera stentorr- den är så torr att köksmattan ( köket är direkt ovanpå den ouppvärmda delen) började bubbla då allt virke krympte :D japp precis som huden på en rynkig elefant ( den är mörkgrå mattan alltså ) fast numera är den borta och det skall snart dit ett pergo Kitchen istället.
 
Det är inget snack om att Anticimex slår mynt av detta! Som lite information kan jag meddela att det är Anticimex som har DRAGIT IGÅNG den senaste debatten, de släppte en rapport i förra veckan. Bland annat Göteborgs Posten svalde hela betet och smällde upp det längst upp på förstasidan...

Men i rättvisans namn så är det ju bara att erkänna att det är en problemkonstruktion. Anticimex får ju draghjälp av diverse professorer som vi får anta är oberoende. Dock är krypgrunden en problemkonstruktion med många fördelar, jag till exempel var väl medveten om vilka problem som var att vänta redan när jag köpte huset, men jag vägde för mot nackdelar och slog till. Trots att jag bor några hundra meter från havet med all fukt det innebär så prioriterade jag saker som total och enkel åtkomst av avlopp, vatten, elinstallationer, m.m.
 
En liten undring: Om man ska bygga nytt är det då inte bäst att undvika hus som har sådan grund som Älvsbyhus har? ???
 
Dreams skrev:
En liten undring: Om man ska bygga nytt är det då inte bäst att undvika hus som har sådan grund som Älvsbyhus har? ???
Olika konstruktioner har olika för- och nackdelar som man måste väga mot varandra. Nackdelen med fuktrisken kan ju till exempel vägas mot fördelen av ett lågt pris på huset.
 
Dreams skrev:
En liten undring: Om man ska bygga nytt är det då inte bäst att undvika hus som har sådan grund som Älvsbyhus har? ???
Vilka hustillverkare, förutom Ä-hus, bygger på kryp/torpargrund??

//Christina.
 
Bob_the_builder
Hjältevadshus är väl ett exempel?
 
byggimpert skrev:
Vilka hustillverkare, förutom Ä-hus, bygger på kryp/torpargrund??

//Christina.
Alla tillverkarna som har modulhus. Förutom Älvsbyhus och Hjältevadshus kan man nämna Modulent och Smålandsvillan.

De flesta tillverkarna kan erbjuda krypgrund om man som kund begär det. Det finns en del som väljer krypgrund av rent estetiska själ (man vill ha en högre grundmur än vad man får med platta).
 
Jag tycker personligen att krypgrund är en underbar konstruktion med alla de fördelar den innebär. Men detta är såklart upp till var och en vad man prioriterar. Ur fuktsynpunkt är den verkligen dålig, det är ett faktum. MEN: Om man bygger nytt, varför inte investera i en avfuktare av rätt typ direkt? Det handlar ju om småpengar i sammanhanget! Driftskostnaden är låg egentligen, iaf om grunden är rätt konstruerad med kapillärbrytande skikt och bra dränering. I ett hus som är torrt i grunden från början så bör driftskostnaden ligga en bit under 50:- i månaden för avfuktning.

Några fördelar med krypgrund enligt mig:

- Enkel att inspektera och ger möjlighet att ha koll på sitt hus.
- Direkt åtkomst av rör, kablar, etc.
- Förenklar nyinstallationer av exempelvis nätverk, el eller VA.
- Rätt använd (och avfuktad!) ger grunden vissa förvaringsmöjligheter. Jag har två servrar där nere... :)
- Man kan gömma sig där när svärmor är på besök, etc.

Nackdelen är ju som sagt svampodling i en fuktig grund...
 
Hej, vi har ett Älvsbyhus byggt oktober 2001, med "öppen" krypgrund.

Vi har ingen avfuktare men plast på marken och makadam under plasten (gör ont i knäna att krypa där nere....)

Jag har försökt få tag i en hygrometer med sladd till sensorn, så jag slipper krypa ner för att se vad det är för fuktighet, men inte hittat någon ännu.

Det är extremt torrt i vår grund, ligger några enstaka löv kvar från när huset sattes på plats och dom är snustorra.

Om det är torrt där nere finns det väl ingen anledning att sätta igen ventiler och avfukta?

mvh Janne
 
Bob_the_builder
Jakerlund skrev:
Om det är torrt där nere finns det väl ingen anledning att sätta igen ventiler och avfukta?
Nej, man ska ju inte försöka laga något som inte är trasigt. :)
 
Skadar inte att ha koll på fuktigheten...

Jag letade efter en passande hygrometer att ha i krypgrunden (bl.a. på Claes O) men de jag sett har endast haft sladd för att mäta tempen. Hygrometern har alltså varit inbyggd, vilket gör att man inte kan läsa av den nån annanstans än i krypgrunden... Till slut lät jag min närmaste Ur-affär beställa hem en trådlös hygrometer från Oregon där man har en display + en temp/hygrosensor man sätter nere i krypgrunden. Riktigt nöjd med den, fast smakar det så kostar det.... 750 spänn!

Poängen är att jag också har det snustorrt i grunden, men enligt sensorn ligger luftfuktigheten på 75-80% vid 13-14 grader. Har redan lagt ut plast, så nu funderar jag på att köpa en avfuktare och täppa igen ventilerna. Men det är nog ingen brådska, min senaste inspektion var helt ok, ingen konstig lukt och jag såg inga misstänkta fläckar. Nån som varit i samma situation?
 
Hej,

Clas Ohlson tar just nu 49 kr för en digital termometer/Hygrometer men då får man sätta den i grunden och gå ner och kolla ... dock har den minne för min och max... och för 700kr kan det ju vara värt att öppna luckan och kolla.

mvh Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.