Nytt larm ska in i mitt garage och förmodligen huset också. Måste vara larmklass 2 och det ska bestå av skalskydd, försåtskydd, brandlarm, siren och ska kunnas kompletteras med kamera.

Inga larm med månadsavgifter, inga väktare utan det ska kunna ringa x antal personer och kunna larma till SOS.


Förutsätt att jag har noll koll på detta.
 
tommib
Du kan aldrig få ett automatiskt larm kopplat till SOS. Bästa tipset om du har noll koll är att höra av sig till några larmfirmor och be om offert. Då kan vi nog titta på offerterna. Att bygga själv från grunden kommer kräva en ganska stor insats från din sida.
 
Stryk larma SOS då. Någon som har koll på Siemens grejer?
 
S
Siemens grejer är bra och smidiga att jobba med. Vi har precis börjat köra med Galaxy centraler på jobbet och jag är imponerad än så länge. Men å andra sidan är jag van att jobba med gamla skrotcentraler som Microsec S8 och Vista.
 
Om jag förstår det rätt så är det inte försäkringskrav på larmklass två, utan snarare att du vill ha ett kvalitetslarm med kameramöjlighet?
 
Det är krav från försäkringen också men jag vill ha bra grejer.
 

Bästa svaret

Är det försäkringskrav medför det ju en hel del extra, tex krav på certifierad materiel o anläggningfirma o larmöverföring till larmcentral mm. https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Foretag/inbrottsskydd/Skillnaden%20mellan%20larmklasserna.pdf

Siemens är väl forumets favorit, men eftersom du troligen inte kommer få masterinstallatörskod för att pilla själv på inställningarna spelar det kanske inte så stor roll..? Rapid kom med något pressmeddelande om Bosch kameror och molnlagring tidigare samt att de jobbat med utvecklingen av Siemens SPC. Eller en snygg Paradox kanske...
Mitt tips är att leta en firma med en installatör som verkar förstå dig och dina önskemål och så kolla vilka månadskostnader du hamnar på. Behövs inga hembesök för detta första steg. En certifierad firma kommer välja bra produkter, men de flesta firmor jobbar ju bara med ett par märken, så lite koll på hårdvaran skadar inte. Sedan får du väl lista larmfirmornas förslag och be forumet om kommentarer.
 
barfotalasse skrev:
Är det försäkringskrav medför det ju en hel del extra, tex krav på certifierad materiel o anläggningfirma o larmöverföring till larmcentral mm. [länk]

Siemens är väl forumets favorit, men eftersom du troligen inte kommer få masterinstallatörskod för att pilla själv på inställningarna spelar det kanske inte så stor roll..? Rapid kom med något pressmeddelande om Bosch kameror och molnlagring tidigare samt att de jobbat med utvecklingen av Siemens SPC. Eller en snygg Paradox kanske...
Mitt tips är att leta en firma med en installatör som verkar förstå dig och dina önskemål och så kolla vilka månadskostnader du hamnar på. Behövs inga hembesök för detta första steg. En certifierad firma kommer välja bra produkter, men de flesta firmor jobbar ju bara med ett par märken, så lite koll på hårdvaran skadar inte. Sedan får du väl lista larmfirmornas förslag och be forumet om kommentarer.
Inga tjänster med månadskostnaden. Och jag kollar produkterna så dom är godkända på stöldskyddsföreningens sida. Men det verkar som Siemens verkar vara det enda vettiga.
 
RilleRock
Blev det en SPC?
 
Nej inte inhandlat något än. Semestern har kommit emellan.
 
D
Du kan inte ha uppnå larmklass utan att ha larmcentral om det ska bli godkänt.
Ska du inte ha larmcentral kan du lika gärna sätt upp allt själv och strunta i certifieringen på varenda pryl.
Valde själv Paradox EVOHD.
 
DMOL skrev:
Du kan inte ha uppnå larmklass utan att ha larmcentral om det ska bli godkänt.
Ska du inte ha larmcentral kan du lika gärna sätt upp allt själv och strunta i certifieringen på varenda pryl.
Valde själv Paradox EVOHD.
Vad får du detta ifrån? Varken mitt försäkringsbolag eller stöldskyddsföreningen verkar tycka som dig.
 
D
Det står i försäkringsbolagens information.
Finns ju ingen poäng med larmklasser om man inte uppfyller kraven antar jag.

Gemensamt för larmklasserna 1-3
Installerad av certifierad anläggarfirma.
Certifierat materiel.
Larmskyddad centralapparat.
Övervakad överföring av larmsignal enligt SSF 114:2 till larmcentral.
Fönster beläget över 4 meter behöver inte övervakas.
Öppningar mindre än 150 x 300 mm behöver inte övervakas.
Minst två akustiska larmdon.
Övervakad överföring enligt SSF 114:2.

Larmklass 1
Larmövervakningen utförs som invändigt försåtsskydd med minst två
volymdetekterande detektorer
Vitala delar av lokalen larmskyddas. Exempelvis strategiska platser/ troliga
inbrottsvägar.
Utvändig manöverenhet/ låsförbikopplare är tillåtna.
Centralapparat ska ej vara placerad i publikt utrymme.

Larmklass 2
Tillkommande krav utöver Larmklass 1
Larmövervakningen ska utföras som skalskydd kompletterat med invändigt
försåtsskydd.
Invändig manöverenhet.
I vissa fall krävs punktskydd av speciellt stöldbegärlig egendom.

Larmklass 3
Tillkommande krav utöver larmklass 1 och 2.
Larmövervakning ska utföras som skalskydd kompletterat med invändigt volymskydd.
Volymskyddet ska omfatta samtliga utrymmen med undantag för WC, dusch eller
fönsterlösa utrymmen mindre än 4 m2.
Centralapparaten ska vara placerad i ett särskilt låst och larmat utrymme.


SSF
Regler och krav – larmklass

”Larmlagen”, som trädde i kraft redan 1984, omfattar tillståndsgivning för larminstallationsverksamhet. Den handlar om krav på den som yrkesmässigt installerar larm och polisens rätt till agerande om t ex upprepade falsklarm uppstår.

I början av 1970–talet kom, för första gången försäkringsbranschen ut med en regelsamling gällande inbrottslarmanläggningar. Idag ges reglerna ut av Svenska Stöldskyddsföreningen och anger de krav försäkringsbolagen och andra kravställare ställer på utrustning, projektering och installation. Reglerna för inbrottslarm beskrivs i SSF:s regelverk SSF 130 Projektering och installation av inbrottslarmanläggning och SSF 140 Projektering och installation av inbrottslarm intern radioöverföring.

I SSF 130 anges fyra olika larmklasser:

Larmklass 1
Anläggningar i denna klass kännetecknas av att de får utföras som enbart försåtskydd och att anläggningen i sin helhet får kopplas till och från genom låsförbikopplare vid entrén. Ex på användningsområden är bostad och företag med lågt skyddsvärde

Larmklass 2
I denna klass ska larmövervakningen utföras som skalskydd kompletterat med invändigt försåtskydd. Anläggningen ska ha daglarm som ständigt är inkopplat som övervakning mot åverkan och sabotage. Till– och frånkoppling utförs i centralapparaten eller via separat manöverpanel. Ex på användningsområden är bostad med stort värde samt företag.

Larmklass 3
I denna klass ska övervakningen utformas som skalskydd kompletterat med invändigt volymskydd, undantaget hygien- och fönsterlösa utrymmen mindre än 4m2. Larmöverföringen ska vara övervakad och högsta krav på sabotageskydd ställs på centralapparat och manöverdon. Förbikoppling ska ske med knapp– eller kortförbikopplare i sk delat montage. Kortförbikopplare ska vara kombinerad med knappsats med personlig kod. Ex på användningsområden är företag med stort skyddsvärde.

Larmklass 4
Larmövervakningen ska utföras som skalskydd och volymskydd för samtliga utrymmen. Förbikopplaren får endast användas för förbikoppling av entréväg till centralapparat eller manöverpanel eller till enstaka punktskyddade utrymmen. Till och frånkoppling ska ske i centralapparat eller separat manöverpanel som är placerad inom larmövervakat område. Ex på användningsområden är vapenkausun, datahall och valv.

I SSF 140 anges larmklass R:

Avser invändigt försåtsskydd för ex bostäder inomhus.

Checklista - att tänka på vid val av inbrottslarm (Pdf)

Analys av larmanläggning (Pdf)
 
Redigerat:
  • Gilla
puttrix och 1 till
  • Laddar…
RilleRock
huggan skrev:
Vad får du detta ifrån? Varken mitt försäkringsbolag eller stöldskyddsföreningen verkar tycka som dig.
Om ditt försäkringsbolag hänvisar till en viss larmklass 1-4 skall du ha en övervakad förbindelse till larmcentral med godkänd larmsändare som är godkänd till larmcentralen som används samt övervakningsintervall enligt larmklassen.

Det verkar som ditt försäkringsbolag är snurrigt eller du missuppfattat dem?

Har du egendom som kräver larmklass 2?
Larmklass 2 används tex i detaljhandel där det är hög risk för inbrott och förövare på snabb tid kan få med sig material av högt värde.
Och då räknar man inte in en platt-tv, laptop och lite smycken.
 
RilleRock
Vid enstaka fall har vi privatkunder som har fått larmklass 1-2 på sig men de har då haft tex mycket konst som egendom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.