Nybyggare skrev:
Just nu har vi 62% i grunden och vad i vilket läge avfuktaren står i har jag ingen aning om. Jag ställde in den genom att gå ned en dag när mätaren stod kring 70%, då ställde jag vredet precis så att den slogs av.

Max i sommar har varit 85 % och min 58% och vi kör med Älsbyhus standardavfuktare (Woods).
Vår avfuktare måste ha varit på någon form av "nära max" läge för sen vi tejpade upp plasten mot kantbalkarna så sjönk fukt% från ca. 60-65% till mellan 47% och 53%, när den fortfarande efter 2v. inte översteg 53% gick vi (läs maken) ner i grunden och drog ner vredet.
Avfuktaren gick för fullt trots att värdet var 49% vid det tillfället (han tog med en hygrometer för att kolla att värdet stämde, vilket det gjorde)
Nu har det gått ytterligare ca. 1v. sen dess och fukthalten har än inte överstigit 60%, undrar om man törs dra ner den ytterligare ???

Vad tror ni andra, kan/bör man skruva ner avfuktaren tills fukt-värdet ligger strax under 70%, eller ska man låta den tuffa och gå för att få så lågt värde som möjligt, fast har det någon praktisk betydelse, med tanke på mögelriskminimering o.dyl, om man pressar ner det till 45-50% eller räcker det att hålla värdet på 65-70% ??? det kostar ju pengar att ha den gående också så om det är helt onödigt så kan man ju använda de pengarna till annat, hur resonerar ni andra??

//Christina.
 
Hej alla kunniga grundmänniskor!

Jag ska själv installera en luftavfuktare i vår grund (100 m2 stor) och har plastat marken. Men jag har fått rådet att man ska lämna en 10-20 cm stor spalt nära kanten. Nu skriver några av er att man ska dra plasten upp längs kanten? Varför? Och varför kan jag ha fått rådet att lämna plasten en bit ifrån?

Sedan, är det en bra idé att dra rör från avfuktaren med den torrare luften ut till hörnen i grunden, eller tror ni att den grejar att rensa luften under hela grunden hyfsat bra.

Tack för alla bra tips och lektioner! :D
 
Hej Draupner och andra med mögelskräck ;)!
Man lämnar en spalt längst ytterväggarna för att avleda vatten som kan kondensera på dom kalla väggarna. Då rinner vatten under plasten och in i sanden utan att ligga ovanpå och öka luftfuktigheten genom avdunstning när det bli varmare i grunden. Det rekommenderas  för grunder som är ventilerade av uteluft ( med öppna ventiler).
Har man en avfuktare igång och öppen mark i undergrunden så jobbar den för fullt för att torka markfukten från den marken som huset står på. Och den blir ju aldrig färdig att avfukta eftersom det kommer, tyvärr, ständigt ny fukt från grunden. Det händer enl. termofysikens lagar om balansen i ånga+luft blandningar som jag har glömt. Om en avfuktare har tillräcklig stor kapacitet så hinner den avfukta snabbare än den ständigt nya fukten kommer in (genom spalten) och  luftfuktigheten hålls på skaplig nivå. Så nog är det bättre att ha ett tätt plastsikt i grunden när man har en avfuktare. Då startar den inte så ofta.
Plastar man till 100% tätt så börde avfuktaren avsluta sitt jobb när byggfukten från väggarna och all fukt i den instängda luften är borta för då har den inget mer att avfukta, eller hur?
No ja, en reel Munthers-tork kan torka ut en frusen sjö om så önskas men kostar också därefter. Man har skrämt husägarna till att börja köpa sådana och jag har faktiskt stor beundran  för avfuktarsäljarna. Desto mindre för dom som handlat utan att ha en frusen sjö i kryppgrunden ;)
gaia



 
fraro skrev:
Nej, det stämmer inte!
Du har visst fukt i luften vid minusgrader. Skulle det vara helt torrt skulle man knappt kunna andas.
Oj då ;D
Och hur många MILIGRAM vatten per kubikmeter luft blir det?
Kommer vatten att kondensera i kryppgrunden och befukta träytor vid minusgrader?
Rimmfrost som vanligtvis bildas på ytan under såna förhållanden kan knappast skada byggvirket eller bidra till mögeltillväxt. Om det blir några skador på byggnationer så blir det snarare frostskador än fuktskador, tycker jag. Avfuktare som kan jobba i låga temp. används vanligtvis i kyl- och frysutrymmen. Jag ser inte den nytta att ha en sådan extrem exemplar som sorbtionsavfuktaren är i en kryppgrund som du förespråkar .
Kom nu med några praktiska exempel och förklara för mej och  andra potentiella kunder  vid vilka förhållanden och vilken nytta har  man av en så extrem avfuktare i en kryppgrund? Att den kan jobba vid låga temperaturer, det vet alla. Men VARFÖR  ska en avfuktare jobba i temperaturer så nära 0 grader? Jag är inte helt dum och kan ändra min negativa inställning om du kommer med vettiga argument. Så länge jag inte vet VARFÖR så är jag ytterst tveksam att det behövs. Låter det rymligt?
gaia
 
vi har krypgruns men ingen avfuktare. Vid överlåtelsebesiktingen tyckte de att vi ABSOLUT skulle säta in en avfuktare men vi passade. Jag tycker som det låter som ni med avfuktare nästan har högre fuktighet än vi. Vi mätte igår och låg på 67% vilket jag tror är riktigt bra med tanke på hur det är ute nu.
Vad tror ni?
 
Svaren på många av frågorna finns redan i andra trådar, däremot är det väldigt få som diskuterar alternativet att bygga om det uteluftsventilerade krypgrundet till ett varmgrund, eller åtminstone göra det varmare?
Isodrän-folket (www.isodran.com) tycks mena att det är en hållbar lösning. Arbetsinsatsen och kostnaden för att isolera kantbalkar och mark och montera en kanalfläkt för att skapa undertryck borde inte vara så stor. Men man kanske också måste tillföra värme genom att t.ex leda ner husets frånluft i grundet, vilket gör det hela krångligare.
 
Tack gode gud för att man bygger med platta på mark............ ;)
 
Bob_the_builder
Tsss.... loser. ;)
 
Hej på er. Vill bara klara ut vissa saker ang mögeltillväxt. Innom byggmarknaden så sägs det bli mögel tillväxt runt 75%Rf. De mikrobiologiska labben säger annat de hävdar att Aspergillus vercicolor börjar vid 65% och att den anses som en indikator art vid mögel.
 
gaia: Du har ett inbyggt hat mot avfuktare. Okej, det kostar en rejäl slant och dessutom kan man tryggt räkna med en hundring i månaden i driftskostnad så sund skepsis är berättigad.

Frågan är: Vad är alternativen? Värma grunden verkar helt kass tycker jag. Eventuellt kan man stänga igen alla sina ventiler och installera fläktar som bygger upp ett undertryck. Det kanske räcker.

Jag har en krypgrund som visserligen ser frisk ut, en svag påväxning av nån sorts mikrob (oklart vilken) kan jag dock se på sina ställen och därför ställde jag ner ett par hygrometrar. Jag har mellan 85-95% RH i grunden och med mina (ringa) kunskaper i ämnet betyder detta att åtgärde behövs om jag även fortsättningsvis vill ha ett friskt hus. Vad gör jag?

Min ide är att börja med att sätta igen ventilerna för att förhindra fuktig luft utifrån att komma in. På golvet ligger det ett lager med puts-cement så frågan är om jag behöver lägga plast? Kanske inte dumt iof, cement har ju fin-fin kapilärverkan... Sen i med ett par (ganska kraftiga) fläktar som får bygga upp ett undertryck i grunden. Efter ett par dagar bör man kunna se effekt på hygrometrarna. Kommer jag ner till under 70% RH kanske man skall nöja sig såhär eller? Annars så blir det en avfuktare för min del, och då menar jag en riktig (märkligt att Älvsbyhus sätter in skräpavfuktare i sina grunder, det förvånar mig) och ingen kondensavfuktare som har otroligt dålig verkningsgrad i allt annat än rumstemperatur+.

Jag håller med dig gaia, varför slänga pengar i sjön. Men finns det verkligen ett fullgott alternativ? Förutom att göra som du då: Flytta in i ett betonghus.
 
Vi har krypgrund men har värmt upp en del och använder det som torktum för tvätt med Woods avfuktare.
Två flugor i en smäll - avfuktning samt tvättorkning!
 
funkisen skrev:
Annars så blir det en avfuktare för min del, och då menar jag en riktig (märkligt att Älvsbyhus sätter in skräpavfuktare i sina grunder, det förvånar mig) och ingen kondensavfuktare som har otroligt dålig verkningsgrad i allt annat än rumstemperatur+.
Vi har ett Ä-hus med en, för att använda dina egna ord, "skräpavfuktare" och nog är det iof. så att jag förstår att tex. Munther's avfuktare fungerar effektivare i lägre temperaturer :) men de kostar också många tusenlappar mer än vår sk. skräpavfuktare.
Och visst, det hade ju varit förnämligt när man nu ändå betalar för ett nytt hus om det hade suttit en sådan exklusiv sak i grunden FAST faktum är att vår avfuktare höll RF på ca. 45% så vi har faktiskt "skruvat" ner den så att den inte går lika mycket, tyckte det räckte om vi håller oss på 55-60% RF ;)
Dessutom bor vi så till att det kan bli både 20 och 30 minusgrader på vintern och det under ganska långa perioder men vi hade ändå inte kallare än +3 grader i vår grund under förra vintern och har aldrig varit över 70% RF, så varför måste man betala 10 ggr. mer för något som eg. inte kan bli bättre ???
Sen är det ju faktiskt som Gaia säger att vid minusgrader i grunden behövs inte ens en 40.000:- Munther's för då finns det (i princip) inget att avfukta :)

Du kanske skulle pröva en "skräpavfuktare" för några tusenlappar först, spec. som du ska betala den själv ;), om den funkar till belåtenhet så kan du ju göra något roligare för de andra 38.000 kronorna, gör den inte det så har du ju inte förlorat någon förmögenhet :)
För även där är jag beredd att ge Gaia en poäng, man ska ha respekt för fukt och dess följdverkningar däremot inte låta sig skrämmas till att kasta sitt sunda förnuft överbord.

MVH/Christina.
 
funkisen skrev:
gaia: Du har ett inbyggt hat mot avfuktare. .
Nej,nej, långt ifrån! Man skall åtgärda fuktproblem men man behöver inte rulla ut dom storsta kanoner där det räcker med ett luftgevär ;). Jag skulle hellre prova att göra som Byggimperiet tipsar!
lycka till
gaia
 
byggimpert skrev:
Sen är det ju faktiskt som Gaia säger att vid minusgrader i grunden behövs inte ens en 40.000:- Munther's för då finns det (i princip) inget att avfukta :)

Munters MG90 kostar drygt 14000kr, inte 40000kr. Men ni kanske har tittat på någon dyrare modell?

Erik
 
Oavsett vad så är Munthers total overkill - man vill avfukta på sommaren då tempen är höägre och fuktinnehållet i luften stort då duger en Wods helt utmärkt.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.