hm..har nyss dragit in Fiber men har nu kommit på en ide att gräva/schakta ur tomten vilket innebär att inkommande kabeln blir 3-4m för kort. Är det ett problem att få detta fixat tror ni? Nån som behövt göra detta?
 
Händer ju lite då och då att fiber behöver skarvas av olika anledningar. Ring bara ditt fiberbolag och fråga, men räkna inte med att det blir så billigt :)
 
peternicklas
Behövde flytta vårt skåp för inkommande gas. Gasledningen skulle längas, skåp flyttas samt rör ändras på insidan. I detta fall stod EON för att arbete fram till och med gasskåpet. Allt som gjordes efter skåpet fick jag betala.
OM det är så att man inte har grävt av fibern så om man har tur, kanske samma sak gäller här???
 
Frågan vad är dyrt? Snackar vi om 2-3000:- då tar jag det. Har bra kontakt genom jobbet på firman som gjorde själva installationen. Skall kolla lite med dem.
 
peternicklas
Gör du allt annat arbete själv så borde inte 2 skarvar kosta så hemst mycket. Materialet i sig är inte dyrt.
Har för mig att utkörningskostnaden kostar en del.
 
S
peternicklas skrev:
Gör du allt annat arbete själv så borde inte 2 skarvar kosta så hemst mycket. Materialet i sig är inte dyrt.
Har för mig att utkörningskostnaden kostar en del.
Ställer mig högst tveksam till att dom skarvar fibern, skulle vi behöva förlänga fibern hos en kund så blåser vi nytt, det går snabbare och man slipper sätta en onödig skarvbox.
 
peternicklas
SueCia skrev:
Ställer mig högst tveksam till att dom skarvar fibern, skulle vi behöva förlänga fibern hos en kund så blåser vi nytt, det går snabbare och man slipper sätta en onödig skarvbox.
För att köra ut tar de en kostnad på 5000:- hos oss när de ska blåsa ny fiber. Tror inte heller de skarvar till villor, men sedan tänkte jag på de som korsar landet, dessa måste väl kunna skarvas?
 
S
Klart att fiber kan skarvas, men det är svindyrt. Gräver man av en fiber ska kabeln kapas minst 100 m åt varje håll, sen ska varje fiber svetsas för sig, i en 96:a blir det alltså 192 skarvar och 2 grisdyra skarvboxar.
 
Har du bara en vanlig tvåtrådsfiber fram till villan är jag ganska bergsäker på att de antingen rycker ur den gamla och blåser fram ny fiber. rör det sig bara om någon enstaka meter så KAN du ha tur att det finns ett par meter upprullat i fiberboxen, har för mig att installatörer rullar upp X antal meter i fiberboxen innan de svetsar.
 
S
Slinget ligger i skåpet , inte i boxen.
Däremot så som vi bygger vårt stadsnät så funkar det inte att ta av slinget därför att vi har ibland 15-20 kunder i ett skåp o alla har lika mkt sling, detta för att härvan ska vara hanterbar när vi lyfter ut boxen i tält eller husvagn.


Det finns ett visst sling i boxen också, men där snackar vi inte nå metrar.
 
Hm..skall ringa dem och kolla.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderade lite till. Kan hända att jag kan flytta inkommande switchen bara. Från ena hörnet till andra hörnet. Borde finnas utrymme då utan att behöva skarva. Skillnaden är att jag behöver ca 5m extra cat 6 kabel till routern.

Vårat påstick är en multidukt dvs de skarvade på befintligt dragen fiber. Ingen speciell brunn alltså. Själva fiber kabeln kommer nog räcka för ny placering dock kanske det blir gränsfall för själva orange slangen.
 
Redigerat:
S
Mattias_Jo1 skrev:
Funderade lite till. Kan hända att jag kan flytta inkommande switchen bara. Från ena hörnet till andra hörnet. Borde finnas utrymme då utan att behöva skarva. Skillnaden är att jag behöver ca 5m extra cat 6 kabel till routern.
låter som en billigare lösning :D
 
Behövde inte ens flytta...då den kom ifrån en lägre punkt redan och jag bara gräver ur. Skönt.
 
Att svetsa en fiber kostar ca 2500-3500:- Allting beroende på typ av fiber osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.