Hej.

Jag har precis flyttat in i hus med garage. Garaget har en ränna med golvbrunn. När jag skulle göra rent rännan upptäckte jag att det var stopp. Jag fick tömma den med mugg och upptäckte då att det fans en oljespärr. Jag behöver nu hjälp att klassificera golvbrunnen/oljespärren. Det jag behöver veta är om brunnen är påkopplad avloppet eller om den är tänkt för spillvatten från bilar och måste tömmas, isåfall var den nu bara full helt enkelt. Huset är från 1944 och garaget tillbyggdes senare, som jag uppfattat det på sent 60-tal. Ritningarna som vi har är från 1944 och visar således inte garaget (och ev. avloppsör eller ej). Jag har försökt nå stadens stadsbyggnadsservice utan lycka. I garaget finns en vattenkastare men ingen sink/ho. Vattnet från kastaren rinner längs golvet och ner i rännan. Komponenterna i oljespärren återfinns i bilden nedan:
20130713_204031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjäva brunn-cylindern avslutas i botten med en rundkrok som jag undrar om det är tänkt att man skall vrida (skruva ur) eller dra upp. Jag har för hand dragit och försökt vridit utan resultat men vågar inte ta til hävstång. Om jag känner under vattenytan så misstänker jag att det är rosthål i "locket" om det finns något sådant där kroken sitter fast. Bild nedan:
20130713_204048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Oljebehållaren" placeras på tre metallfästen på infasningen ovanför kroken. Jag hittar inget avloppshål i botten heller.

Tacksam för all hjälp!

Med vänlig hälsning
Johan
 
Det ser ut som en oljeavskiljare och då brukar det vara som ett sandfång först (rännan). Kroken bör ju vara för att lyfta ur skålen för att ta bort sanden/slammet men det är svårt att avgöra. För att kolla hur den är ansluten skulle jag prova dessa alternativ.
1 Kolla ev ritningar hos kommunen
2 Sök efter oljeavskiljare på nätet. Kanske du kan få kontakt med nån "gammal uv" som kan förklara.
3 Dra ur bottenskålen och ta dit eller låna en kamera från vvs-firma el slamsugningsföretag. :|
 
Bumpar denna. Har idag gjort rent runt mitt avlopp i min oljegrop i gamla garaget. Det är exakt som ovan, men jag kan se eller känna ngn form av utlopp i botten när man lyft upp delen med kroken.

Den kan väl inte vara ansluten till vanliga avloppet? Var ju duktigt med sörja i botten (olja, diesel och annat) så det har ju isf delvis gått ut i vanliga avloppet.

Stenkista?
 
Byggt 1964 ska tilläggas. Och den enda ritning jag har, ser det ut som det ska vara anslutet till vanliga avloppet, men jag är skeptisk...
 
Roligt att någon har samma system/problem som jag :) Jag gjorde inget mer med spärren. Försökte rycka upp kroken men det känns som det är så sönderrostat att det bara blir värre. Jag håller på att dränera runt garaget nu. Jag har grävt upp alla sidor runt garaget förutom den asfalterade "framsidan". Bottenplattan är djup men har inget utgående avlopp vad jag kan se. Jag gissar på att det är någon form av stenkista eller infiltrationsbädd under min.
 
Fick stopp i mitt garage-avlopp - visste inte hur det hela fungerade. På brunnslocket stod det textat "Bensinavskiljare Halmia". Eftersom vi numera inte häller ut vare sig bensin eller olja tog jag ut hela innanmätet. Avloppet är nu rensat och det rostiga innanmätet är borta - eftersom det inte längre behövs.
 
Om du tar bort det sista i golvbrunnen så ska du se att det finns ett utgående avlopp där under!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.