I USA finns en hel folkrörelse kring detta, googla på "preppers". Gick en serie på någon av faktakanalerna på TV, "American Preppers", för ett tag sen; går säker att se några avsnitt online.
Jag följde den ett tag och smålog lite åt deras nojjighet... sen slog vilken-orkan-det-nu-var till och då skrattade man in te åt dem längre...
Vi har inga garantier om framtiden och det kan absolut finnas anledning att se om sitt hus. Historien är inte slut ännu och många oväntade och "otroliga" saker har faktiskt hänt (världskrigen som ingen trodde skulle hända, murens fall, de stora börsrasen för att nämna några), så nog kan man ha anledning att försöka se runt hörnen en smula. Samhället är bra mycket mer sårbart än vad vi vill tro.
 
Om du är seriös betr. skyddsrum så är det MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) som handhar frågan om skyddsrum.
Lars Gråbergs tel. 010-2405201 kan nog tillföra en del i frågan. Hans verksamhetsområde är just skyddsrum.

Jag gjorde tvärt emot Yrrol. Jag lyckades för några månader sedan att avveckla ett skyddsrum enligt konstens alla regler. :surprised:

Skyddsrummet var byggt 1952 och jag kan berätta att väggarna var visserligen tjocka (ca 400 mm) men någon extra armering fanns det inte. Många skyddsrum är nog byggda under 1950-talet - det kalla krigets dagar.
Då kan man undra hur det egentligen står till med skyddsrumsstandarden i Sverige? :confused:

Kraven har säkert skärpts, men även selektiviteten var det skall finnas skyddsrum. Det skall finnas skyddsvärda anläggningar i närheten typ skolor,sjukhus, viktiga fabriker etc.etc.

Vanlig befolkning räcker tydligen inte numera. (Kommer långt ner i prioriteringslistan)

(Givet att man ska få bidrag för bygget - utan bidrag kan man säkert bygga var som helst - med sedvanligt bygglov - men då får man inte varken skylta eller kalla det för skyddsrum.)
 
Redigerat:
D09
Blev nyfiken på hur kostnaden fördelas samt hur ev detaljplan påverkar dvs är skyddsrum fredade. :)

Får se när msb svarar :)
 
Y
roland53 skrev:
Då kan man undra hur det egentligen står till med skyddsrumsstandarden i Sverige? :confused:
För 2-3 år sedan började det pillas i skyddsrummen, iaf i vår stad. Byggnader kompletterades med uttag för mobila elverk, dåliga batterier kastades, kontroller av materiell gjordes. Fast jag har inte sett att dom har lagt dit ny materiell. Borde ju inte vara evighetsprylar som ligger i dom förslutna lådorna.
 
Yrrol skrev:
För 2-3 år sedan började det pillas i skyddsrummen, iaf i vår stad. Byggnader kompletterades med uttag för mobila elverk, dåliga batterier kastades, kontroller av materiell gjordes. Fast jag har inte sett att dom har lagt dit ny materiell. Borde ju inte vara evighetsprylar som ligger i dom förslutna lådorna.
Om man har ett skyddsrum så inspekteras detta ca vart 10:e år.
Om det inte är i skick kan fastighetsägaren bli skyldig att återställa på egen bekostnad.
Viss utrustning som har en bäst-före-dag ersättes ekonomiskt av MSB (tror jag?) men som fastighetsägare får man ombesörja jobbet att införskaffa nytt.

I det skyddsrum jag avvecklade låg det diverse verktyg + ficklampor vars batteri inte längre finns i handeln, samt pytsar + plastpåsar för latrin. Inte överdrivet mycket material kan tyckas.
Det viktigaste var nog luftfilter och en handdriven luftpump samt lite blindflänsar och muttrar.

Förmodligen finns det olika storlekar på skyddsrum och krav på utrustning.

Förmodar att Yrrols tilltänkta skyddsrum inte skulle rymma så värst många eller....?
 
Jag leker med tanken på att bygga ett skyddsrum för att kunna nyttja utrymmet i fredstid. Har någon koll på i vilken storleksordning bidrag från kommunen kan ligga på?

Och stämmer det att minst 30 pers måste få plats?
 
C
https://www.youtube.com/watch?v=KO25JYAaJC0

Blev lite besviken dock på att taket efter allt grävande bara hamnade ett par decimeter under markytan.
Jag tänker mig ju typ 15 meter under marken eller nåt sånt om det ska va nåt. :D
 
Nybörjarnybyggare skrev:
Jag leker med tanken på att bygga ett skyddsrum för att kunna nyttja utrymmet i fredstid. Har någon koll på i vilken storleksordning bidrag från kommunen kan ligga på?

Och stämmer det att minst 30 pers måste få plats?
Ett skyddsrum får användas till andra ändamål under fredstid, men ska kunna iordningställas till skyddsrum igen inom 48 timmar (tror jag det var).

Du får inte göra vilka ändringar som helst, tex att lägga klinker på golvet är inte tillåtet och genomföringar i väggar för tex vatten/el måste utföras med godkända packboxar mm.

Bidrag kan vara svårt att få. Det beror på om det finns behov av skyddsrum just i det område som du bor.
Det är inte så att man automatiskt får bidrag bara för att man vill bygga ett skyddsrum.
 
Redigerat:
Ametrin
roland53 roland53 skrev:
Jag gjorde tvärt emot Yrrol. Jag lyckades för några månader sedan att avveckla ett skyddsrum enligt konstens alla regler. :surprised:
3 år senare hittade denna gamla tråd...
Jag försöker avveckla ett Skyddsrum och behöver lite hjälp med hur jag skall motivera det gentemot MSB. Huset är byggt 1954. Hur motiverade du din ansökan? Jag har hört att i princip alla ansökningar får avslag. Alla tips emottages tacksamt!
 
Att huset är i rivning skick funkar nog. Men om du bara vill klassa om det är det nog kört.
 
Y
roland53 roland53 skrev:
Förmodar att Yrrols tilltänkta skyddsrum inte skulle rymma så värst många eller....?
Jag har dock nämnt att jag ändra bedömning från viljan att göra skyddsrum till uppfattningen att det är bättre att fly.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Jag har dock nämnt att jag ändra bedömning från viljan att göra skyddsrum till uppfattningen att det är bättre att fly.
Som kvotflykting då ? Till vilket land?
 
Y
roland53 roland53 skrev:
Som kvotflykting då ? Till vilket land?
Det får bli första bästa land i motsatt riktning ifrån anfallarna. ;)
Har kajak så kan finta tullen. ;)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Ametrin Ametrin skrev:
3 år senare hittade denna gamla tråd...
Jag försöker avveckla ett Skyddsrum och behöver lite hjälp med hur jag skall motivera det gentemot MSB. Huset är byggt 1954. Hur motiverade du din ansökan? Jag har hört att i princip alla ansökningar får avslag. Alla tips emottages tacksamt!
För några år sedan var det lättare att få avveckla sitt skyddsrum, nu är det nästan tvärstopp. Störst möjlighet är om byggnaden där skyddsrummet finns ska rivas och ersättas med annan byggnad...
 
P pjkw skrev:
Väldigt nyfiken på vad för skäl du har att fundera på skyddsrum, bjuder du på nån insikt?
Den där mästrande kommentaren åldrades inte väl.
 
  • Gilla
The real Bob och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.