RilleRock
mthorme skrev:
Gjorde en tillbyggnad på huset för några år sedan och tittade då på att installera ett larm från PowerSeries men av olika anledningar blev det inte av. Har nu läst lite om denna nya produkt (Neo) och har lite frågor/funderingar:
- Då jag dragit tomrör där jag ska ha brandvarnare (6st) samt IR-detektor (1st) så vill jag köra trådbundet där det är möjligt. När man tittar på tillbehör till Neo-serien så visas bara trådlösa varianter så vilken trådbunden brandvarnare rekommenderas till Neo-serien?
- Vill också ha en IR-detektor/kombinerad kamera men samma problem där att den som finns som tillbehör till Neo är bara trådlös?
- Sedan blir jag inte klok på diskussionen angående detta system om det krävs något abonnemang för att använda/styra systemet via mobil-app samt för att kunna titta på bilderna som kameran tar?
Ang brandvarnarna så beror det lite på hur du hade tänkt bygga upp ditt system.
Skall alla ligga i samma sektion eller skall varje detektor ligga på egen sektion?
Vet du inte så hade jag rekommenderat dessa då de är godkända och intygade av SBSC.
Vilket innebär de är godkända att användas i riktiga automatlarm kopplade till räddningstjänsten.
http://lasshop.se/presta/rkdetektor...y-50025676.html?search_query=dp721r&results=2

Fördel med dem är de kan kopplas som vanlig strömslinga alt för sektionsingång.
De kan även testas med magnet och behöver inte teströk.
Om sockel ingår vet ja ej men annars heter den DB702
Lite mer info om detektorn:
http://www.utcfssecurityproductspages.eu/SW/products_single.php?product=DP721R

En vanlig IR-detektor med dubbla PIR/Quad som är väldigt prisvärd som vi monterat under flera år i mindre krävande utrymmen utan ett enda falsklarm är
http://lasshop.se/presta/blue-line-...ch-50091726.html?search_query=quad&results=13

IR-detektor med kamera är något som hittats på för privatmarknanden med tvivelaktig bildkvalite enligt min mening.
Hade hellre på sikt investerat i ett separeat cctv-system.
 
  • Gilla
probeb
  • Laddar…
Tack för svaret. Har tänkt att ha varje brandvarnare på en egen sektion och denna modellen verkar ju vara väldigt prisvärd. Ser att modellen finns som "Optisk" samt som "Optisk, Värme & Rök". Vilken modell ska man välja för vilken miljö? Jag ska ha brandvarnare på följande ställen:
- Kök
- Vardagsrum
- Sovrum
- Badrum/Tvätt (kan bli varmt samt fuktigt här då vi har torktumlare - funkar det?)
 
RilleRock
mthorme skrev:
Tack för svaret. Har tänkt att ha varje brandvarnare på en egen sektion och denna modellen verkar ju vara väldigt prisvärd. Ser att modellen finns som "Optisk" samt som "Optisk, Värme & Rök". Vilken modell ska man välja för vilken miljö? Jag ska ha brandvarnare på följande ställen:
- Kök
- Vardagsrum
- Sovrum
- Badrum/Tvätt (kan bli varmt samt fuktigt här då vi har torktumlare - funkar det?)
Kraven i regelverket (som jag tycker man även bör utgå ifrån till icke godkända installationer)
är att rökdetektor skall normalt användas i alla utrymmen där andra detektortyper inte ger bättre detektering.
Med tanke på hur stor skillnaden är i aktiveringstid på en rökdetektor kontra en värme så har det hänt ganska mycket innan värmedetektorn kommer upp i 58grader.

Men som du påpekar kan det vara problem i badrum/tvätt samt kök, därför skall godkända brandlarm alltid minst ha en prövotid under 2 veckor i normal drift för att se om rätt detektortyp är monterad i alla utrymmen.
Ja skulle utgått från rökdetektorer i alla dina rum men vart nogrann med placeringen i köket så den inte kommer för nära spis ugn.
Detektorn ovan har en täckningsyta på 100kvm alltså 10*10m så det är gott mått att flytta den närmre mot hallen eller hur det nu ser ut.
Var även noga med att kolla så fläkt ovan spis har tillräckligt sug.
Uteslutande när våra kunder klagar på falsklarm i storkök så är det fel på ventilationen.

Dagens torktumlare skall inte vara några problem om den inte är defekt på något sätt.
 
Funkar kameradetektorer och appen till neo utan något abonnemang!?
 
Ska själv precis beställa detta system nu och fick följande svar från "sejonas":

Behövs det något abonnemang (som kostar pengar) för att få igång mobil-appen där du kan styra systemet?
Nej, jag kör appen utan något abonnemang. Kollar man i inställningarna för panelen så ansluter den till en server som heter http://connect.powerseriesneogo.com/ men i nuläget kostar det inte.
 
Låter bra! Hur är det med kamera då, kan man se bilder/videos via appen??
 
Nej, inte i dagsläget.
 
sejonas skrev:
Fick hem mitt Neo för ett par dagar sedan och fått igång det mesta, tycker det har varit ganska rätt fram hittills. Programmerar nästan uteslutande via DLS som jag tog hem från aartech (Googla på aartech DLS 5), glöm inte uppdatera programmet till v1.5.

Appen har push-funktion och skickar en notis vid larm (och andra händelser), kör på en iPhone 5 och ethernet från centraleneheten. Finns en inställning som heter "Custom notification sounds" som inte gör någon skillnad på min telefon. Annars kan man slå av och på larmet (Stay och Away), göra bypass på enskilda zoner mm. Har ingen kamera så inte testat det.

Ingen panic-button vad jag kan se. Tar ca 10s att logga in i appen, väl inne går det snabbt att göra ändringar.
För att logga in i appen måste man ha ett IIN nr. Var hittar jag det? 😐
 
imei neo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok vart har ni köpt systemen? dags att köpa för mig nu.. huset snart klart =)
 
några tips på bra utomsocknessäljare kan ni väl bjuda på snålvargar
 
Jag har provat Surveillent från USA, fungerade bra. Stökig hemsida men skicka ett mail till quote@surveillent.com så får du offert på det du vill ha. De ska ha tillgång till hela DSC Neo serien.
 
tack jag provar med dem.

Home Security Store lär det inte bli med deras snäsiga mail svar.

Hello,
I have looked over your lists of parts you are looking to buy for the DSC Neo system.
Unfortunately we do not have the remotes available for sale for this system, but it does appear we have everything else.
We may or may not be able to ship these items out to your location, as our shipping is limited to the United States, Canada, France, Germany, Ireland, Italy and the United Kingdom.
Despite the batteries issue for the shipping, the prices for these items would remain the same.
Pricing for these items can be reviewed yourself by placing these all in your shopping cart online, as our system through the webpage calculates all of the information for you.


You can check the status of reply to this ticket online at: http://www.homesecuritystore.com/helpdesk/ticket/external/id/f810a61f4c06eaaec4df4c50f3a75a2c/

Thank you,
HomeSecurityStore.com
 
Jag hade också tänkt att beställa DSC Neo från USA då priserna är runt halva priset jämfört med Sverige. Problemet är att den kombinerade larmsändaren (Lan/GSM) måste beställas från Sverige då det är olika standarder och kortet som säljs i USA funkar inte här. Nu är problemet att ingen verkar kunna svara på om man kan beställa alla delar av larmet från USA och sedan bara LAN/GSM-kortet (TL2803G) då det pratas om att produkterna är region-kodade. Finns ett separat tråd om detta här: https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/261706-dsc-powerseries-neo-fran-usa.html
Finns det någon som har svar på denna frågan?
 
mthorme skrev:
Jag hade också tänkt att beställa DSC Neo från USA då priserna är runt halva priset jämfört med Sverige. Problemet är att den kombinerade larmsändaren (Lan/GSM) måste beställas från Sverige då det är olika standarder och kortet som säljs i USA funkar inte här. Nu är problemet att ingen verkar kunna svara på om man kan beställa alla delar av larmet från USA och sedan bara LAN/GSM-kortet (TL2803G) då det pratas om att produkterna är region-kodade. Finns ett separat tråd om detta här: [länk]
Finns det någon som har svar på denna frågan?
Jag har letat och letat efter samma sak men larmbranchen är den bransch som är mest hemlig, omöjligt att hitta info speciellt dessa svårare frågor. Om jag får tag på nån jag väljer att köpa av ska jag försöka få denne att ta reda på det.

Larmbranchen måste ha förmycket kunder för på ett gäng utskickade förfrågningar har jag hittills bara fått ovan oseriösa tillbaka. Synd jag trodde de flesta handlade där men med ett sånt mailsvar får man inga kunder vilket jag talade om för honom och deras kundtjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.