Hej,

Vi är på jakt efter en tomt att bygga permanenthus på. Ibland ser man ju billiga fritidshus med fina tomter som verkar vara utmärkta för byggnation av permanenthus. Jag ser uppenbara fördelar:

- ev finns enskilt vatten alt kommunalt VA
- tomten är upparbetad
- man kan ev bo i fritidshuset under byggperioden
- väg är anlagd
- tomten är uppmätt och klar även om det behövs nya handlingar för bygglov

Ev kan det ju finnas begränsningar i detaljplanen för permanentbebyggelse och då är det ju inte aktuellt, men vilka övriga saker kan finnas på den negativa sidan?

//Whale
 
D09
Jag ser inga direkta nackdelar. Om du drar nytta av ditt befintliga fritidshus kanske du kan få till bygglovet som en utbyggnad istället för en nybyggnad dvs billigare, slipper nybyggnadskartor etc

Större chans till bef ( hjärnsläpp, vad heter det.. ) "lånade papper"

PANTBREV! Där kom jag på det ha ha
 
Redigerat:
En tomt med fritidshus brukar ofta dra upp priset ganska så mycket jämfört med en motsvarande tomt. Jag tycker att om fritidshuset är välbyggt så att man kan bygga till det och bosätta sig i, eller står på en plats på tomten som man ändå inte tänkt använda för att bygga sitt hus på, så kan det vara värt att betala de extra slantarna. I framtiden kan man använda fritidshuset som generationsboende eller för uthyrning. Dock brukar fritidshusen vara ganska klent byggda och ofta stå på tomtens bästa plats och att då köpa ett tomt med ett fritidshus för att riva det tycker jag är en dålig ide då man kommer att betala mycket mer i slutändan än om man hade gett sig på en tomt direkt. Nedan listar jag några för och nackdelar

tomt med fritidshus:
* betalar fastighetsavgift (en tomt betalar fastighetsskatt= dyrt i stockholm)
* huset kan användas under byggtid och efter för generationsboende/uthyrning
* eventuellt vatten och avlopp på plats
* I nacka och vissa andra kommuner där vägbyggnation bekostas av de boende så får ett fritidshus lägre andelstal än en tomt
* Man kan ta hypotekslån (förutsatt att det inte klassas som fritidshus med ett värde under 50000, typkod 213 tror jag)

Nackdelar med tomt med fritidshus
* Huset kanske är risigt och eller står på tomtens bästa plats och man tvingas riva
* kostar mer i inköp än tomter
 
Med ett befintligt hus kan man också "bo in sig" och känna av läget på tomten med avseende på sol, vind, utsikt osv.
 
Vid nybygge kan man inte få ROT-avdrag men om man bygger ut ett fritidshus kan man få det. Jag vet dock inte exakt var gränsen går för utbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.