Hej,

Jag ska bygga en innervägg för att dela av vår stora källare. Det jag funderar på är vilket material jag ska ha på syllen?
Det är en djup men fin källare utan källarlukt och med bra ventilation via FTX. Det är marmorgolv(!) i hela källaren.

Planen är att använda någon tejp eller lim för att slippa borra i marmorn. Frågan är dock om träsyll kommer fungera eller om det är helt förkastligt, vad säger ni? Väggen ska bli ca 20 cm tjock så jag hade tänkt lägga en 195mm som syll.

Tacksam för hjälp!!

//Andreas
 
Jag skulle aldrig sätta in trä i en källare.
Vill du inte borra i golvet kommer inte väggen att stå kvar ändå.
Kanske en rumsavdelare som man klämmer mellan golv och tak är ett alternativ
Fredrik
 
Limma eller sätt fast stålskena typ gyproc SK med dubbelhäftande tejp. 195mm finns inte men du kan kanske bygga väggen med dubbla 95mm skenor och reglar.
Stålskena i golv o tak o sen träreglar till väggen.
 
verktygsgurun skrev:
Limma eller sätt fast stålskena typ gyproc SK med dubbelhäftande tejp. 195mm finns inte men du kan kanske bygga väggen med dubbla 95mm skenor och reglar.
Stålskena i golv o tak o sen träreglar till väggen.
Det låter vettigt, så får det bli. Jag lägger nog lite byggplast i botten av skenen för att känna mig extra säker.
 
AndreasBe skrev:
Det låter vettigt, så får det bli. Jag lägger nog lite byggplast i botten av skenen för att känna mig extra säker.
Ta syllisolering istället så blir du av med eventuellt stomljud på köpet.
 
AndreasBe skrev:
Det låter vettigt, så får det bli. Jag lägger nog lite byggplast i botten av skenen för att känna mig extra säker.
Öhhh Sa inte någon att limma! (PL 400) Det är lite fånigt att limma en plastremsa under stålskenan och därmed inte kunna limma den i golvet, men använd även stålreglar så blir väggen rak också, då har du inget gömt organiskt material i väggen.:surprised:
 
Jag har med framgång använt mig av fogskum för att limma/täta syll mot betonggolv, sitter som berget. Men jag skulle nog inte förlita mig på enbart fogskum om det handlade om träreglar och ett underlag med tillskutande fukt.
 
Stålreglar, och stålskenor skall du såklart använda. Precis som nämnts ovan så får du dubbla om du skall ha så tjock vägg. Vad är anledningen till 200mm väggen?
 
Varför limma förresten, skruva stålregeln med gummiband under ner i betongen så sitter den där den ska.
 
Hubbe2 skrev:
Varför limma förresten, skruva stålregeln med gummiband under ner i betongen så sitter den där den ska.
Svaret finns i första inlägget.

AndreasBe skrev:
Det är marmorgolv(!) i hela källaren.

Planen är att använda någon tejp eller lim för att slippa borra i marmorn.
//Andreas
 
Ah... då skulle jag också limmat...
 
Hubbe2 skrev:
Stålreglar, och stålskenor skall du såklart använda. Precis som nämnts ovan så får du dubbla om du skall ha så tjock vägg. Vad är anledningen till 200mm väggen?
Anledningen till den "tjocka" väggen är att den byggs från rummets vägg ut till en bärande pelare (2,4 meter bort) som har dimensionen 200x200. Väggen ska bli en TV-vägg där jag utnyttjar tjockleken till att göra en nisch för TV. Mot den bärande pelaren fästes den nybyggda innerväggen i över- och nederkant med vinkeljärn - vill inte att eventuella kraftiga "tacklingar" i väggen (från pingisrummet som kommer vara på andra sidan väggen) tas upp upp på mitten av pelaren.

Det blir U-profil (fäst med dubbelhäftande tejp) i botten med syllisolering. I dessa ställer jag träreglar 45x70 i dubbla rader. Reglarna fyller alltså inte hela väggtjockleken. Jag tänkte fylla mellanrummet med isolering tjocklek 195 mm (utom där nischen ska vara - där blir väggens tjocklek Gips+OSB + 70 mm + OSB+Gips).
 
Redigerat:
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
bygg vägg av leca eller betongblock och putsa
 
Hej,

Jag har latat mig men har nu påbörjat detta projekt. Dock stötte jag på en annan utmaning: När jag försöker fästa hammarbandet (en stålregel) i en överliggande balk så märker jag att denna balk är av mycket grov betong med stora (vissa ca 2 cm i diameter) stenar i. Att borra för att få i plugg verkar bli väldigt knepigt.

Hur ska jag fästa hammarbandet? Några bra tips?

//Andreas
 
Bättre maskin för att borra! :D
En slaghammare med bra borr, fixar grov betong!

084-022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sepi29
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.