Sitter o kollar på larm.
Kan köpa via vårt fb (länets) för typ 300kr i månaden, vet ej om jag får en sänkt månadsavgift?

Det jag känner är att koppling till securitas, larmcentralen etc känns mindre viktigt, än att skrämma iväg någon pundare som bryter sig in på natten när man själv + barnen ligger och sover.
Samt att man har husdjur hemma när man är borta på jobb etc.

Huset i sig inbillar jag mig att det känns rätt inbjudande för kriminella, då det är rätt stort och ligger centralt men ändå enskilt..

Så ska man slanta upp o gå via förs bolaget, securitas eller likn eller ska man köpa ett lite bättre på ebay för några tusen och få en jäkla massa fler komponenter än de futtiga grundpaketen som de andra erbjuder?

Finns det egentligen några nackdelar med ebaykiten bortsett från att de ev inte blir kopplade mot ev säkerhetsbolag?

Som sagt är det viktigaste att skrämma bort tjuven och vakna när dom väl bryter sig in, ha brandvarnare och få sms när något händer..

All input är välkommen.

MVH/
 
tommib
Mycket av det som finns på Ebay är ren skit, även om de naturligtvis säljer mer etablerade grejer också. Jag köpte mitt larm (DSC PC1864 med massa tillbehör) från Ebay till ca en tredjedel av svenska priser och monterade upp själv. Om du ska köpa från Ebay, se till att köpa av ett känt märke. Kolla också vilken frekvens ev trådlösa prylar går på. Ofta är det den gamla 433 Mhz men det förekommer också prylar på 868 MHz. Bägge banden är licensfria i sverige men 433 MHz brukar ha lite mer störningar.

Rent konkret kan man säga att alla centraler där manöverpanel och siren sitter i centralenheten är skräp, dessa kan du sålla bort direkt. Sen är det inte så jättemycket kvar. Då får du börja titta på vad du har för krav i övrigt.

Vaktbolagskopplingen betraktar jag som helt onödig, speciellt om huset ligger avsides. Ingen kommer hinna dit ändå innan tjuven är borta sedan länge. Syftet är mest att stänga/plasta för/täcka fönster och dörrar för att minska följdskador. Det brukar man kunna få grannen att göra om det skulle vilja sig så illa.

Det finns många andra saker att göra innan du skaffar larm. Kolla att du har vettiga lås på fönster och dörrar, att du har brytskydd, att du inte har verktyg och stegar liggande framme mm. Bra belysning på gårdsplan är också bra och avskräckande. Inget ersätter bra kontakt med ett gäng nyfikna grannar.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Kruxet är att jag bor i ett gammalt hus som oavsett kommer vara enkelt att göra inbrott i om man nu vill det. Men siren/strob som drar igång när nån bryter sig in gör onekligen så att man vaknar. Och förhoppningsvis att tjuven känner sig lite mer obekväm.

Men prisvärda ebay grejor då?
 
tommib
Good, cheap, reliable. Pick two. ;)

Jag har faktiskt ingen aning. Jag köpte som sagt ett riktigt larm. Sök på PC1616 så hittar du ett enkelt DSC-larm. Det är inte så dyrt. Dock trådat, så det blir till att dra tråd överallt. Sen måste du också fundera på om du slår på larmet varje natt. Det är lite pyssel med det och du måste tänka till med detektorer så att du slipper falsklarm bara för att någon går på muggen.
 
Alltså trådlöst är ett måste.
sån det finns inget av de "billiga" kina larmen som ens är lite ok?

Vilket trådlöst som kan skicka sms börjar då satsa på tycker ni?
 
C
Vi har haft kinalarmet som Clas Ohlson säljer i över ett år nu, och även om man inte bländas av kvaliteten så gör det vad det ska och har alla de vanliga funktionerna man kan förvänta sig.
Dock har jag förvisso inte sett just detta larm på eBay. Det är taiwanesiska Climax som tillverkar detta larmet och det säljs under diverse varumärken. Så jag håller definitivt inte med om att alla larm som har inbyggd siren i centralenheten är skräp. Däremot skulle jag rekommendera att man kompletterar med en extern siren och knappsats.
 
D
Tjuven struntar nog i sirenerna om huset ligger avskilt. Speciellt sånna sirener man får med i sånna paket.
Börja med att göra en lista på vad som behöver åtgärdas och bevakas.
Har du sett över inbrottsskyddet på huset? Lås, Fönsterlås, c-profil på dörrar/fönster, galler eller polykarbonat på utsatta dörrar/fönster etc.
Försäkringsbolagens checklistor kan vara en bra början för att titta på vad som brukar vara kritiska punkter, t.ex.
https://www.if.se/web/se/foretag/radochtips/inbrott/pages/default.aspx
Eller Polisens råd: https://polisen.se/Global/www och I...ationellt/Utan_tillfalle_inget_brott_2015.pdf

Låter ju som om skalskyddet är viktigast. Ska alla fönster ha magnetkontakter, glaskross etc? Hade nog inte köpt första bästa larmet på ebay eftersom du har husdjur och även ska ha det igång när du är hemma.
 
Huset är från 23, med orginalfönster och dörrar som vi inte vill byta ut.
Och det ligger väldigt speciellt, ett stort hus centralt men mitt ute i en skogsdunge typ vilket jag inbillar mig är lockande för knarkare osv..

Yrkesskurkar känns mindre som dom gör inbrott när någon är hemma, och är för den delen inte ute efter att skada husdjur etc.

Men som ni säger så känns ju en siren och stroblampa på utsidan svår att nå som en bra grej.
Kommer nog även komplettera med några kameror.

Finns det möjlighet att koppla något larm till nån form av nexa nätverk etc, så typ all belysning tänds automatiskt vid larm?

MVH/
 
De flesta larm har reläutgångar som kan dras vid larm. Utgången kan kopplas till Nexa/Z-Wave sändare som kan tända/släcka. Eller kopplas till ett trådas relä som sluter kretsen.
 
D
Kapten_Haddock skrev:
Huset är från 23, med orginalfönster och dörrar som vi inte vill byta ut.
Och det ligger väldigt speciellt, ett stort hus centralt men mitt ute i en skogsdunge typ vilket jag inbillar mig är lockande för knarkare osv..
MVH/
Tar typ 7 sekunder med en mejsel att få upp fönstret eller så kastar de en sten om det inte finns lås på altandörr eller bara fönsterkrokar. Tycker det står rätt ofta i lokaltidningarna att de tar sig in när folk är hemma oavsett om det är larmat eller ej.
 
Jo visst, tänker larma de fönster som är låga, samt ir i källaren.
Annars måste de ändå upp med en stege, samt få upp rutan vilket troligtvis kommer väcka en.

Som sagt så är det just det jag mest vill undvika att någon tar sig in när vi sover.
Sen är alla andra funktioner såklart bonus och kanske tillomed lite roliga;)

MVH/


DMOL skrev:
Tar typ 7 sekunder med en mejsel att få upp fönstret eller så kastar de en sten om det inte finns lås på altandörr eller bara fönsterkrokar. Tycker det står rätt ofta i lokaltidningarna att de tar sig in när folk är hemma oavsett om det är larmat eller ej.
 
tommib
Fast larmet kommer ju inte hindra någon från att ta sig in, bara meddela er att någon redan gjort det (eller fellarm). Jag tror fortfarande att du ska titta på andra lösningar i första hand.

Men visst, det är roligt med alla automatiseringsfunktioner som går att bygga. Man ska bara ha tiden också....
 
Jag vet inte men om det tydligt är larmat kanske man som inbrottstjuv går förbi det huset, iaf om det handlar om något infall och inget planerat?
Och om så vaknar ju jag innan personen hunnit in i sovrummen så att säga.

Jag vet inte vilka andra lösningar jag ska kolla på, in kommer man ju hur som helst om man inte har skottsäkra fönster och säkerhetsdörrar vilket känns lite overkill.

MVH/

tommib skrev:
Fast larmet kommer ju inte hindra någon från att ta sig in, bara meddela er att någon redan gjort det (eller fellarm). Jag tror fortfarande att du ska titta på andra lösningar i första hand.

Men visst, det är roligt med alla automatiseringsfunktioner som går att bygga. Man ska bara ha tiden också....
 
tommib
Du behöver inte ha skottsäkra fönster och säkerhetsdörrar (även om just dörren är en bra ide). Det behöver bara vara besvärligt för den tillfälliga tjuven att ta sig in. Fördröjning, i kombination med utebelysning som går på rörelsedetektor (alt alltid är tänd), avskräcker i stor utsträckning tillfällighetstjuven. Ett eventuellt larm går ju inte förän tjuven tagit sig in i alla fall om du inte har vibrationsdetektorer (källa till fellarm).

Hur ska du markera att det är larmat förresten? Larmdekaler från clabbe/kjelle/ebay? Det ger jag inte mycket för. Inte för att jag ger mycket för de mer kända märkena heller, men risken är (ev) större att tjuven avskräcks av ett känt namn
som Securitas/G4S/m.fl.

Om någon verkligen vill in kommer du inte kunna hindra det med någon rimlig insats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.