Jag skall plantera en ridå granar som insyns- och framför allt ljudskydd. Har fått OK av en skogsägare att gräva upp mindre granar, max manshöga.

Förstått att bra tid är april/maj. Men fråga: hur stora kan man ta med rimlig chans att de överlever?

Små: stor chans men lång väntan. Stora: mindre chans men snabbare till höjd. Om de klarar sig...

Detalj: måste de stöttas?

Tacksam för input. Hälsningar från ett ösregnigt Småland / Anders
 
Jag kan inget om granar specifikt, men normalt sett är det ASO-månaderna som gäller om man ska göra något med träd, Augusti-September-Oktober. Då vilar trädet.
 
Barrträd planteras väl ändå på våren? De behöver nog sommaren på sig att få rötterna i schack innan kylan kommer.
Gran borde vara lite bökigt att flytta, då rötterna sprider sig ganska brett. Dessutom är det ju ett sekundärträd, så man kan ju fundera på hur ett äldre träd reagerar när det blir av med mycket rotmassa och dessutom hamnar i ljusare miljö.
 
Claes Sörmland
Jag tror inte att det är en bra idé att ta större granar. Precis som Strip skriver ovan så är rotsystemet hos fritt växande granar utbrett och perifert. Detta kommer att ge två problem vid uppgrävning:

1. Rotsystemets kommer att bli för litet så att det blir svårt för plantan att försörja sig med vatten.
2. Större rötter kommer att kapas och rotröta går sedan in i större kapade granrötter.

Även om prospektet lyckas så kommer granarna att tillväxtstrejka några säsonger och bygga ett nytt rotsystem. Så jag tror inte att du vinner tidsmässigt på större plantor.

Om granarna är skolade på en plantskola så har de odlats så att rotsystemet är kompakt. Dessa flyttas lätt och växer samma säsong som de planterats. Här är ett exempel från en plantskola i Tyskland som jag har handlat ifrån (15 kr plantan i halvliterskruka):

http://www.eggert-baumschulen.de/products/sv/Nadelgehoelze/botanisch-deutsch/P/Picea-abies.html

Här ett annat med olika storleksmöjligheter (barrotade häckplantor är alltid billigast):

http://www.gartengruen-24.de/products/de/Nadelgehoelze/Weihnachtsbaumjungpflanzen/Picea-abies.html
 
Granar är tämligen okänsliga och tåliga. De går ofta bra att flytta mellan Maj-September. Träd i julgransstorlek går i alla fall bra att flytta.
Men om man vill göra en granhäck, ska man helst ta små granar, som man beskär varje år, så man får dem riktigt täta.
 
Anders Bursell skrev:
Jag skall plantera en ridå granar som insyns- och framför allt ljudskydd. Har fått OK av en skogsägare att gräva upp mindre granar, max manshöga.
Om det är ett "ljudskydd" du vill åstadkomma med granarna så kommer effekten nästan bli obefintlig (om man bortser från den psykologiska aspekten av att inte längre kunna se ljudkällan). Det som fungerar mot ljud är antingen bullervall eller bullerplank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.